تهران - ایرنا - مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: نظام ارجاع به معنی محدودیت در خدمات سلامت نیست، بلکه منجر به افزایش دسترسی و آگاهی خانواده‌ها می‌شود، زیرا تیم پزشکی در کنار خانواده‌ها قرار می‌گیرد و اگر بیماری اتفاق بیفتد، فرد راهنمایی می‌شود تا مسیر درست را انتخاب کند.

محمد مهدی ناصحی روز چهارشنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده افزود: نظام ارجاع و پزشکی خانواده یکی از موارد مهم در نظام سلامت است. کشورهای مترقی با سرانه‌های بالا در حوزه سلامت به این سمت حرکت کردند که در کنار هر فرد، یک پزشک یا تیم پزشکی حضور داشته باشد. این اقدام در قالب نظام ارجاع اجرایی شده تا دسترسی‌ها به خدمات سلامت راحت شود.

بر اساس نظام ارجاع، بیماران ابتدا به پزشک خانواده که یک پزشک عمومی است مراجعه می‌کنند و در صورت نیاز به استفاده از خدمات تشخیصی یا درمانی پزشک متخصص یا فوق تخصص ارجاع داده می‌شوند.

بدین ترتیب اگر بیماری افراد با مراجعه به پزشک عمومی تشخیص داده شده و درمان شود، بیمار یا بیمه‌ها هزینه‌های بیشتری برای مراجعه به پزشک متخصص یا فوق تخصص پرداخت نخواهند کرد.

نظام ارجاع و پزشکی خانواده بخشی از تکالیف قانونی در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه محسوب می‌شود که اجرای آن بر عهده سازمان‌های بیمه گر درمانی است.

وی ادامه داد: بدین ترتیب تیم سلامت در کنار افراد قرار می‌گیرد و راهنمایی درست به افراد انجام می‌شود تا بیمار دچار هزینه‌های گران قیمت نشود. سرانه‌ای که به این تیم پرداخت می‌شود از خانواده‌ها گرفته نمی‌شود و جزو تکالیف دولت محسوب خواهد شد.

اجرای نظام ارجاع در چهار استان

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: اجرا و استقرار نظام ارجاع بسیار مشکل است. متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و با توجه به درگیری کادر بهداشت و درمان، پیاده کردن نظام ارجاع و پزشکی خانواده دشوارتر شد.

وی افزود: بر اساس قانون، سازمان بیمه سلامت و سایر سازمان‌های بیمه گر باید نظام ارجاع و پزشکی خانواده را اجرا کنند. در نتیجه در چهار استان کردستان، کرمان، یزد و چهارمحال و بختیاری استقرار این طرح از اوایل بهمن ۱۳۹۹ آغاز شده است.

ناصحی گفت: در این استان‌ها نسخه نویسی الکترونیک نیز درصد بالایی دارد و همچنین ارجاع الکترونیک برای اولین بار در این استان‌ها اجرا شده و استقبال خوبی از طرف مردم اتفاق افتاده است.

دسترسی به خدمات بخش خصوصی از طریق نظام ارجاع

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: از طرفی افرادی که تحت پوشش صندوق بیمه همگانی سلامت بودند تاکنون فقط می‌توانستند برای دریافت خدمات سلامت به بخش دولتی مراجعه کنند، اما این امکان فراهم شده که بتوانند خدمات را از طریق نظام ارجاع از بخش خصوصی هم دریافت کنند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ این اقدام گسترش پیدا کرده و در تمام صندوق‌های سازمان بیمه سلامت مستقر خواهد شد تا بدین ترتیب دسترسی مردم به خدمات سلامت بیشتر شود.

ناصحی گفت: در صندوق بیمه سلامت روستاییان و عشایر نیز نظام ارجاع در بخش دولتی انجام می‌شود. حدود ۲۱ میلیون نفر در این صندوق تحت پوشش بیمه سلامت هستند و کم کم دسترسی این بیمه شدگان به خدمات سلامت در بخش خصوصی هم فراهم خواهد شد. استقرار نظام ارجاع به اجرای پزشکی خانواده و پرونده الکترونیک سلامت هم کمک می‌کند.