تهران - ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه جانبازان عزیز نمادهای مقدس استمرار ایثار در کشور هستند، افزود: دفاع مقدس سال‌هاست به پایان رسیده، اما جنگ جانبازان با درد و رنج ناشی از آسیب‌های جسمی جانبازی همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا از «ایثار»، سعید اوحدی روز چهارشنبه  با تبریک میلاد امام حسین(ع) و روز پاسدار و میلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز جانباز گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال جاری به مناسبت روز بزرگداشت شهدا و روز جانباز برنامه‌های متنوعی را در مدت ۱۰ روز اجرا کرد که شامل حدود ۲۰ هزار اجرا در سراسر کشور می‌شد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های برگزار شده در این راستا کنگره ملی لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز به‌منظور بزرگداشت ۱۷ هزار زن شهید، جانباز و آزاده بود که با پیام مقام معظم رهبری همراه بود. همچنین جشنواره فیلم ایثار برنامه دیگری بود که در این راستا اجرا شد.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه جانبازان عزیز نمادهای مقدس استمرار ایثار در کشور هستند، افزود: دفاع مقدس سال‌هاست به پایان رسیده است، اما جنگ جانبازان با درد و رنج ناشی از آسیب‌های جسمی جانبازی همچنان ادامه دارد. نسل سوم انقلاب دفاع مقدس را ندیده‌اند و حضور امام خمینی(ره) و بزرگان انقلاب را درک نکرده‌اند، اما حضور جانبازان می‌تواند بهترین آیینه برای فداکاری‌ها و عظمت انقلاب اسلامی برای آنان باشد.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا گفت: همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا علی‌رغم این محدودیت‌ها با رعایت همه  دستورالعمل‌های بهداشتی نسبت به اجرای برنامه‌ها اقدام کنیم و خوشبختانه کیفیت و کمیت این برنامه‌ها دچار مشکلی نشده و حتی افزایش داشته است.

اهمیت حفظ سلامتی خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

اوحدی افزود: در زمینه حفظ سلامتی خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران نیز تاکنون حدود ۱۰۰ کلیپ آموزشی برای پیشگیری از بیماری کرونا تولید شده است و از طریق کانال مرکز ضایعات نخاعی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان به ویژه جانبازان نخاعی که دارای ریسک بالای بیماری هستند ارائه شده است. همچنین دستورالعمل‌های بهداشتی لازم به تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران در سراسر کشور ارائه شده است تا شاهد کمترین آسیب در جامعه معزز ایثارگری باشیم و به‌این‌ترتیب آمار آسیب‌های ناشی از بیماری کرونا در بین جانبازان کمتر از آمار کل کشور است.

وی در خصوص سند ملی فرهنگ جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت گفت: این سند باید توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران با همکاری ۱۸ دستگاه تدوین شود. در همین راستا اسناد بالادستی و بیانات امام (ره) و مقام معظم رهبری در رابطه با جامعه ایثارگری از نظر محتوا تحلیل شدند و امیدواریم این سند در روز ۳ خرداد سال ۱۴۰۰ به مناسبت روز آزادسازی خرمشهر در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.

دیدار با جانبازان در روز ولادت حضرت ابوالفضل و روز جانباز 

معاون رییس جمهوری در پایان گفت: فردا به مناسبت روز جانباز بیش از ۲۷۰۰ دیدار با جانبازان گران‌قدر در سراسر کشور و به نمایندگی از مقام معظم رهبری انجام می‌شود. ۶ هیئت با دستور رهبر معظم انقلاب در تهران با خانواده‌های گران‌قدر ۲۲ نفر از جانبازان دیدار می‌کنند.

۲۲ و ۲۸ اسفند در تقوین رسمی کشور به ترتیب به عنوان روز شهدا و جانبازان نام گرفته است.