سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اعزامی با اعلام تکمیل ساخت اولین مسیر انتقال و بارگیری نفت خام از این پایانه صادراتی گفت: نخستین گوی شناور (SPM) صادراتی با ظرفیت طراحی ۱۱ هزارمترمکعب در ساعت نفت ﺧﺎم ﺳﺒﮏ و ﺳﻨﮕﯿﻦ و ﻧﯿﺰ ﻣﯿﻌﺎﻧﺎت ﮔﺎزی توسط شناور سیمستر در موقعیت فراساحلی این پایانه در منطقه کوهمبارک استان هرمزگان نصب و وارد مرحله راهاندازی شد.
وحید مالکی وزن این سازه دریایی به همراه اتصالات جانبی آن را نزدیک به ۸۰۰ تن اعلام کرد و افزود : با راهاندازی و بهرهبرداری از این گوی شناور که طراحی، ساخت و نصب آن توسط شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران انجام شده است، امکان بارگیری و صادرات نفتخام سبک، سنگین و نیز میعانات گازی به وسیله نفتکشهایی با سایز VLCC فراهم میشود.
وی با اشاره به تصمیم راهبردی دولت مبنی بر احداث یک پایانه نفتی در سواحل مکران به منظور افزایش ظرفیت و تنوعبخشی به مبادی صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور اظهار داشت : از ابتدای سال جاری به صورت همزمان، فعالیتهای مهندسی، تأمین کالا و اجرای پروژه شروع شده است که رکورد مناسبی از داخلیسازی را هم به همراه دارد.
به گفته سرپرست این طرح، با راهاندازی بخش زودهنگام پایانه نفتی جاسک که هماکنون به پیشرفت بیش از ۹۵ درصدی رسیده است، فصل جدیدی از معاملات انرژی در کشور آغاز و ایران به پایانه صادراتی نفت در نزدیکی اقیانوس هند مجهز میشود.
مالکی امنیت اقتصادی بیشتر برای خریداران نفت ایران، کاهش مسیر نفتکشها، کاهش زمان تقاضا تا عرضه نفتخام و میعانات گازی، کاهش هزینههای حمل و نقل و بیمه، زمینهسازی برای ساخت صنایع پاییندست در منطقه مکران و در نهایت کاهش وابستگی به گلوگاه تنگه هرمز را از جمله مزایای احداث پایانه نفتی جاسک برشمرد .
وی پیشبینی کرد: با انجام عملیات راهاندازی و بهرهبرداری از فاز نخست در بهار ۱۴۰۰، این پایانه آماده بارگیری نخستین محموله صادراتی نفت خام از دریای عمان باشد.
بر این اساس، طرح توسعه پایانه نفتی جاسک به عنوان آخرین حلقه از زنجیره طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام از گوره به جاسک در قالب قرارداد EPC به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس به عنوان نماینده شرکت ملی نفت ایران با سرمایهای بالغ بر ۲۶۰ میلیون یورو، شامل ۳ مجموعه خطوط لوله ۴۸ اینچ خشکی و سیستمهای اندازهگیری، ۶ رشته خط لوله ۳۶ اینچ زیردریایی، ۳ مجموعه چندراهه دریایی و ۳ مجموعه گوی شناور به همراه تجهیزات جانبی به کنسرسیومی متشکل از دو شرکت داخلی «مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران» و «گاما» واگذار شده است.
به گفته این مسئول بر اساس برنامه زمانبندی، فاز نخست آن در اوایل سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.