تهران-ایرنا- بیابان «تکلیمکان» دومین کویر بزرگ رانشی جهان و نخستین آن در چین،در منطقه مسلمان نشین سینکیانگ واقع در شمال این کشور قرار دارد دولت در نظر دارد به منظور توسعه منطقه در کنار اقدامات توسعه ای مانند استخراج نفت و احداث اتوبان، یک راه اهن حلقوی شکل نیز به منظور ارتباط شهرهای مختلف احداث کند.

به گزارش ایرنا، کار ریل گذاری در راه آهن «هوتان - رووکیانگ» در صحرای تکلیمکان، بزرگترین صحرای چین، که از سال ۲۰۱۸ آغاز شده است علیرغم سردی هوا و یخبندان همچنان ادامه دارد،  دما در این صحرا تا منفی ۲۰ درجه سانتیگراد کاهش یافته است.
این خط آهن ۸۲۵ کیلومتری از منطقه جنوبی شمال غرب چین در منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور عبور می کند ساخت این خط آهن که ۱۲۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد پیش بینی می شود در ژوئن ۲۰۲۲ به بهره برداری برسد.

در صورت اتمام این طرح، این خط آهن نخستین خط آهن حلقوی جهان خواهد بود این مسیر شهر هوتان سینکیانگ را به منطقه رووکیانگ مغولستان داخلی وصل می کند.

یکی از بزرگترین مشکلات این پروژه شن و ماسه های روان و جاری در بیانان است که مانند صفحه شطرنج سطح صحرا را پوشانده است در همین راستا مقامات برای حفاظت از این خط آهن حلقوی، به بیابان زدایی و کاشت درخت روی آورده اند.

شن روان یکی از مشکلات این پروژه است دولت برای رفع این مشکل هم اقدام به احداث پل های هوایی طولانی کرده است که در بیابان ها این منطقه مشهود هستند.

دولت چین برای رفع محرومیت این منطقه علاوه بر احداث راه آهن اقدام به استخراج نفت و انرژی هم کرده است اما به دلیل سختی زمین و شرایط پیچیده زیرزمینی، یکی از سخت ترین مکان ها برای کاوش است.

کشف منابع نفت و گاز به فرآیندهای متعددی از جمله انجام بررسی های ژئوفیزیکی نیاز دارد تا بتوان داده های لرزه ای را برای جمع آوری پایه های محکم برای اکتشاف بیشتر جمع آوری کرد برای انجام این کار، کارگران و محققان در اینجا باید از چالش ها و مشکلات مختلف طبیعت عبور کنند.
 

در کنار استخراج نفت و احداث راه آهن، احداث بزرگراه هم در دستور کار دولت قرار دارد، بزرگراه «یولی - کیومو»  سومین مسیری است که شمال چین را به جنوب این کشور وصل می کند این بزرگره از کویر تکلیمکان چین عبور می کند.

تنها حدود ۴۰ کیلومتر از این بزرگراه ۳۳۰ کیلومتری ناتمام مانده است کارگران برای احداث این بزرگره چندین تپه شنی به ارتفاع ۷۰ متر را مسطح می کنند اتمام این پروژه نیازمند جابجایی ۱.۲ میلیون متر مکعب شن و ماسه و پر کردن آن با ۱۰۰ هزار متر مکعب مصالح ساختمانی است انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ این پروژه به اتمام برسد.