تهران- ایرنا- یمن درآستانه ششمین سال تجاوز عربستان و متحدانش همچنان زیر حملات هوایی قرار دارد و جو بایدن و تیم روابط خارجی اش، نه از حاکمان عربستان که از انصارالله می خواهند دست از مقابله بردارند.

بایدن در جریان انتخابات ریاست جمهوری و رقابت تنگاتنگ با رقیب سرسختش دونالد ترامپ، از بحران یمن به عنوان یک برگه بهره برداری کرد. یمن یکی از کارت های بازی او بود که با توجه به خشم مردم آمریکا از دولت عربستان بخاطر نقض روزانه حقوق بشر و کشتار غیرنظامیان و کودکان، از  آن استفاده کرد.

یکی از شعارهای مهم بایدن توقف فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان بود؛ اسلحه هایی که بطور مستقیم در کشتارغیر نظامیان یمنی مورد استفاده ارتش عربستان قرار می گیرد. دومین شعار مهم او در خصوص یمن این بود که تصمیم دارد به جنگ یمن خاتمه دهد.

با اینحال، از روزی که بایدن وارد کاخ سفید شده، شعارهایش را عوض کرده است و به جای اینکه از سعودی ها بخواهد به بمباران های کور و جنایتکارانه شان خاتمه دهند، تعداد دیگری از رهبران انصارالله و دولت صعنا را در فهرست تحریمی خود اضافه کرده و حالا مقام های آمریکایی از انصارالله می خواهند مقابله مشروع در برابر تجاوز را متوقف کند.

در ارتباط با این تغییر سیاست دو دلیل می توان برشمرد؛ اولی اینکه مخالفان جمهوری خواه بایدن در ایام رقابت های  انتخاباتی مدعی بودند بایدن به دلیل کبر سن صلاحیت تکیه بر منصب ریاست جمهوری را ندارد؛ بویژه آنکه در برخی سخنرانی هایش نه تنها دچار لکنت می شد که حتی اسامی را اشتباه بیان می کرد.

فرض دوم اینکه ، این تغییر رویه دردولت بایدن را نمی توان به ضایعه فراموشی مرتبط کرد، چرا که اکثر تیم او جوان هایی هستند که در زدن حرف های قشنگ استادند و بر خلاف تیم جنگ سالار ترامپ و مشاوران تندرو  او، بر دیپلماسی تاکید دارند.

بنابراین، اگر فرضیه کبر سن و اختلال حافظه را در ارتباط با بایدن کناری بگذاریم، این تغییر ذائقه در ارتباط با خاورمیانه و بخصوص بحران یمن را به غیر از فریب کاری حرفه ای انتخاباتی چه می توان معنا کرد؟

دولت آقای بایدن اگر قصد پایان جنگ و خاتمه دادن به درد و رنج ملتی مظلوم و ضعیف در این گوشه خاورمیانه را دارد، رهبران انصارالله برای محقق کردن آن آماده هستند.

انصارالله از دو سال پیش به دنبال اعلام خروج از ائتلاف نظامی و قطع حملات به یمن ، حملات خود را به این شیخ نشین قطع کرد، به همین سادگی!

حالا هم عربستان می تواند با فشار آمریکا حملات خود را به غیر نظامیان یمنی متوقف کند تا راه برای دیپلماسی و حل بحران از طریق میزهای مذاکره باز شود.

سعودی ها عملا دنبال پایان جنگ نیستند، ضمن اینکه حضورشان در هر نقطه بحران آفرین است؛ آمریکایی ها می توانند نقش عربستان را در عدن، جایی که انصارالله نیست مشاهده کنند؛ جایی که هر روز نیروهای نیابتی امارات با ارتش تحت تسلط عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن که از حمایت عربستان برخوردار است، به جان هم می افتند. آنها با آن همه پول و امکانات همان بخش از خاک یمن را که در اشغال دارند را نیز به جهنم تبدیل کرده اند.