به گزارش روز شنبه ایرنا از منابع رسمی پاکستان، این اجلاس به ریاست «حبیب الرحمان گیلانی» معاون وزیر راهآهن، معاونین و مدیران کل بخشهای حمل و نقل، عملیات، حراست، امور امنیتی و بازاریابی برگزار شد و شرکتکنندگان آخرین تحولات مرتبط به مسائل امنیتی،هماهنگی در حمل ونقل و انتقال فوری نتایج بررسیها به دبیرخانه سازمان همکاری اقتصادی را بررسی کردند.
در این جلسه مسائل مربوط به امنیت قطار اکو، وضعیت خط آهن، قوانین حمل و نقل و دسترسی به لوکوموتیوهای باربری به عنوان مهم ترین دستور کار مورد بررسی قرار گرفت.
معاون وزیر راهآهن پاکستان ضمن بررسی مسائل پیش روی قطار باری تهران-استانبول-اسلامآباد در گذشته، وضعیت فعلی و پیش بینیهای آینده، از تیم مسوول پیگیری این طرح در پاکستان خواست تا هرچه سریعتر با دبیرخانه سازمان همکاری اقتصادی (اکو) تماس برقرار کرده تا اقدامات باقی مانده را در اولویت پیگیری و به مرحله اجرایی نزدیک شود.
حبیب گیلانی قطار باری اکو را مهمترین طرح حمل و نقل ریلی برای پاکستان دانست که برای تامین امنیت آن از هیچ تلاشی فروگذار نمیشود. وی از مسوولان امنیت و سایر نهادهای ذیربط پاکستان خواست تا از تامین کامل امنیت قطار کانتینربر اکو اطمینان حاصل شود.
گفتنی است، نخست وزیر پاکستان ۱۴ اسفند گذشته طی سخنرانی در چهاردهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی با تاکید بر لزوم توسعه شبکه حمل و نقل یکپارچه با هدف تسهیل تجارت میان اعضا اکو، راه آهن تهران-استانبول-اسلامآباد موسوم به قطار باری اکو را برای گسترش ارتباطات منطقهای حائز اهمیت دانست.
مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری نیز با تایید راهاندازی مجدد قطار کانتینربر اکو میان تهران-استانبول-اسلامآباد، ضمن استقبال از احیای این طرح ریلی آن را موجب تسهیل تجارت میان ایران، پاکستان و ترکیه دانست.
منابع خبری با اشاره به توافق اخیر ایران، پاکستان و ترکیه به عنوان اعضای بنیانگذار سازمان همکاری اقتصادی (ECO) برای ازسرگیری حرکت قطار کانتینربر اکو در سال جاری، میگویند: ارتباطات منطقهای میان سه کشور، تسهیل رفت و آمد تجاری و مردمی و مزایای اقتصادی درازمدت از دستاوردهای این پروژه ریلی خواهد بود.