زنجان - ایرنا - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: انتخاب راهبرد تولید برای سال ۱۴۰۰ از میان سایر اولویت‌های موجود کشور از سوی رهبر معظم انقلاب در شرایط فعلی بسیار هوشمندانه است و همه باید به آن توجه کنند.

مصطفی طاهری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در نظام جمهوری اسلامی هر ساله دولت لایحه بودجه سالانه را بر اساس اسناد بالادستی مثل سند چشم انداز ۲۰ ساله و قانون پنج ساله تنظیم و تقدیم مجلس می کند و مجلس و شورای نگهبان قانون بودجه را قبل از اتمام سال به تصویب می رساند.

وی اضافه کرد: در این میان سوالاتی مطرح می شود که ضرورت نامگذاری برای سال بعد از بودجه نویسی چیست.

طاهری با بیان اینکه برای پاسخ به این سوالات باید گفت این شعارها خارج از اسناد بالادستی نبوده و تغییر جهتی در آن برنامه ها نیست ادامه داد: این مهم تذکری است تا مانع غفلت قانونگذاران و مجریان شود از طرفی یادآوری برای خلق فرصت های جدید و هدایت آنها به سمت و سوی مشخص، تجمیع افکار و ظرفیت های کشور برای حل شاخص ترین مشکل کشور، آینده نگری است تا آسیبها ریشه دار نشوند و تعیین اولویت برای منابع محدود کشور انجام می شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: رهبری حکیم ۱۵ سال است که بر حوزه اقتصاد تاکید دارند و اینکه حوزه های امنیت و دفاع کشور به این اندازه برجسته نبوده و جریانهایی این سوال را داشته اند که چرا مقوله فرهنگ تا این اندازه مهم نیست و در زمان حاضر انقلاب اسلامی دریک جنگ اقتصادی همه جانبه قرار دارد و دشمنان قصد دارند با حربه اقتصادی و تحریم، ستون فقرات نظام اسلامی را بشکنند.

تولید تنها راه فلج کردن تحریمهای اقتصادی است

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران ظرفیت تحریم پذیری بسیار بالایی دارد و به راحتی قابل تحریم شدن است اظهار داشت:  دلیل این اتفاق را می توان در خام فروش بودن و عدم تنوع تولید کشور جستجو کرد.

طاهری با بیان اینکه برای حل مشکل راحت تحریم شدن باید کاری کرد تا هزینه های اعمال تحریم علیه کشور افزایش یابد افزود: این اتفاق نخواهد افتاد مگر با تنوع دادن به تولید کشور، در واقع تولید تنها راه فلج کردن تحریم های اقتصادی است.

این نماینده مجلس ادامه داد: تولید می تواند فرصت های از دست رفته اقتصاد ایران در دهه ۱۳۹۰ به واسطه ثبت نرخ رشدهای اقتصادی منفی را تا حدودی جبران کند و از طرفی همین تولید بزرگترین دغدغه خانواده ها و جوانان فارغ التحصیل یعنی اشتغال را پاسخ خواهد داد.

به گفته وی، بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله افزایش سن ازدواج، طلاق، اعتیاد، کاهش فرزندآوری، به خاطر بیکاری و مشکلات اقتصادی است.

  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تولید امکان جبران خسارت های اقتصادی ناشی از اختلال جزئی در برخی کسب و کارها در اثر شیوع ویروس کرونا در کشور را فراهم خواهد کرد و از طرفی به ارتباط بین صنعت و دانشگاه، پژوهش های کاربردی و فعالیت های دانش بنیان رونق می دهد.