تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹

سنندج - ایرنا - شیوع ویروس کرونا بسیاری از افراد را به اجبار در ایام تعطیلات عید نوروز امسال نیز، خانه‌نشین کرد، چه افرادی که در شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند و نمی‌توانند مسافرت کنند و چه افرادی که در حال حاضر درگیر بیماری کووید ۱۹ هستند، باید وقت خود را در خانه بگذرانند.

به گزارش ایرنا، مسافرت‌های نوروزی بخش لاینفکی از ایام عید نوروز سال‌های گذشته ما ایرانی‌ها بود؛ سفر به نقاط خوش آب و هوا و گشت و گذار در دل طبیعت، یکی از تفریحات پرطرفدار برای  این ایام و احیای روحیه و انرژی برای کار و فعالیت در مابقی ایام سال بود.

از ۲ سال پیش که کشورمان با ویروس کرونا دست به گریبان شده، نوع تفریحات و سرگرمی‌ها نیز تغییر کرده و بیشتر فردی و به دور از اجتماع شده است. ما ناگزیر هستیم توصیه‌های ستاد کرونا را جدی بگیریم و عمل کنیم تا بلکه هرچه زودتر این بیماری در کشورمان ریشه‌کن شود.

هرچند در فصل بهار، طبیعت جانی دوباره می‌گیرد و روح انسان نیز لذت بردن از زیبایی‌های خدادادی را می‌طلبد اما روش‌های جایگزینی نیز برای حفظ روحیه و شادابی و سرزندگی انسان در این ایام وجود دارد.

اینکه چگونه خلاء مسافرت را در این ایام جبران کنیم و در اوقاتی که به اجبار در خانه هستیم با چه کارهایی وقت خود را به بهترین نحو بگذرانیم تا درگیر مشکلات دیگر نشویم، را از دانشیار گروه روانپزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان جویا شدیم.

فایق یوسفی در این مورد،اظهار داشت: انسان شخصیتی عادت پذیر و سازگار با شرایط مختلف دارد، پس در شرایط کنونی برای افرادی که باید در خانه بمانند نیز راهکارهایی وجود دارد تا از این ایام خود لذت ببرند.

ورزش کردن، یکی از عوامل موثر در افزایش شادابی

وی با عنوان اینکه انجام نرمش و حرکات ورزشی به صورت روزانه تاثیر بسزایی در شادابی انسان دارد، افزود: در نتیجه ورزش کردن، ماده ناقل عصبی سرتونین بیشتر در بدن ترشح می‌شود که همین مسئله در کاهش افسردگی بسیار موثر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته گوش دادن به موسیقی مورد علاقه و ساز زدن یکی دیگر از راهکارهای کنترل استرس و کاهش درد است که رضایت و آرامش درونی را نیز به دنبال دارد.

یوسفی ادامه داد: تماشای فیلم و سریال‌، به همراه اعضای خانواده نیز بسیار برای این دوران توصیه می‌شود زیرا باعث ایجاد حس دوستی، همبستگی و محکم کردن پیوند عاطقی می‌شود.

ضرورت تقویت روحیه همکاری جمعی

یوسفی گفت: اعضای خانواده بهتر است که در این ایام از کنار هم بودن لذت ببرند و به جای گذراندن وقت خود در گوشی شخصی و انزوا، در کارهای خانه همچون آشپزی به همدیگر کمک کنند و هرکسی انجام بخشی از کار را برعهده بگیرد.

وی همچنین خاطره نویسی، نوشتن اهداف آینده و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آنها را از جمله دیگر راهکارهای بسیار خوب برای این ایام ذکر کرد که به فرد انگیزه و انرژی برای ادامه زندگی می‌دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: فرد نباید به سمت افکار منفی سوق پیدا کند، بلکه به جای آن باید با تصویرسازی‌های مثبت و به یاد آوردن خاطرات خوش گذشته همچون مسافرت به نقاط خوش آب و هوا و زیبا، ذهن خود را از مسایل منفی پاک کند.

تفکر امیدوارانه و مثبت، موثر در کاهش درد و بیماری

وی اضافه کرد: طرز تفکر انسان نسبت به جهان هستی و داشتن عشق و امید به زندگی اثرات بسیار مثبتی بر روح و روان انسان دارد و ابتلای به بسیاری از بیماری‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

یوسفی مکالمه تلفنی و هم صحبتی با دوستان و اقوام نزدیک، پیاده روی همراه با اعضای خانواده در نقاط کم تردد، انجام دادن تکالیف درسی و به موقع انجام دادن کارها را هم از دیگر راهکارهایی عنوان کرد که برای گذراندن ایام تعطیلات موثر هستند.

 از ابتدای شیوع کرونا در کردستان  تاکنون یک هزار و ۱۰۱ بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست داده اند  که از این تعداد ۴۴۲ نفر در سنندج، ۱۸۹ نفر در سقز، ۷۳ نفر در قروه، ۷۰ نفر در کامیاران، ۹۰ نفر در بانه، ۶۳ نفر در دیواندره، ۵۰ نفر در بیجار، ۱۰۳ نفر در مریوان، ۱۸ نفر در دهگلان و سه نفر در سروآباد جان ‌باخته اند.