تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹

کاشان - ایرنا - کاشان با پیشینه تاریخی و فرهنگی هشت هزار ساله یکی از شهرستان‌های گردشگرپذیر در شاهراه ارتباطی شمال به جنوب ایران است که مکان‌های تاریخی و فرهنگی آن با وجود مصوبه ستاد شهرستانی کرونا مبنی بر ممنوعیت سفر در تعطبلات نوروزی به روی گردشگران بازگشایی و با حاشیه‌هایی همراه شد.

به گزارش ایرنا، از اسفند ۱۳۹۸ همه‌گیری میهمان ناخوانده ویروس کرونا زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد و به تبع آن دورهمی‌ها، میهمانی‌ها، سفرها و حتی جمع‌های مذهبی در مکان‌های مذهبی و بقاع متبرکه ممنوع شد.

این اوضاع عامل تعریف رنگ‌بندی‌های مختلف و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای تمامی مناطق کشور و تعیین شرایط خاص برای مردم به ویژه در سفرهای نوروزی و تعطیلات شد؛ در این رنگ‌بندی شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی کرونا تعیین‌کننده مجوز سفر به شهرهای گردشگری کشور است.

زین کردن اسب سفر

کرونا ضربه مهلکی به صنعت گردشگری به عنوان یکی از راه‌های درآمدزایی پایدار اقتصاد کشور وارد کرد، اما بدون شک سلامت مردم در اولویت است و بر این پایه شهرهای تاریخی و فرهنگی در پذیرش گردشگر پیرو رنگ‌بندی‌های شدند.

در این بین برخی‌ها هشدارهای وزیر و معاونان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره سفرهای نوروزی و احتمال افزایش موارد ابتلا به کرونا که خیلی زود نمود یافت و عامل تغییر رنگ‌بندی شهرها شد، رعایت نکردند.

حتی سوگند حضرت عباس (ع) وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تاکید کادر درمان درخصوص سفر نرفتن مردم برای برخی‌ها اثری نداشت، اسب سفر را زین کردند و پا در رکاب کرونا گذاشتند.

تردد هموطنان در جاده‌ها و سفرها در حالی شروع شد که فقط ۲ روز از آغاز سال ۱۴۰۰ گذشته بود و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز در چهارمین روز فروردین نسبت به تغییر رنگ شهرهای کرونایی کشور و افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی هشدار دارد.

حالا با گذشت پنج روز از آغاز سال نو، به یکباره چند شهر و شهرستان کشور از وضعیت زرد کرونایی به نارنجی و تعدادی هم از نارنجی به قرمز، تغییر رنگ داده‌اند.

طبق مصوبه ستاد کرونا سفر به شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است و هموطنان برای سفر به شهرهای قرمز با وسایل نقلیه عمومی باید حتما جواب آزمایش کرونای منفی داشته باشند.

ورود به شهرهای آبی و زرد نیز با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی امکانپذیر است.

بازگشایی اماکن گردشگری و تاریخی کاشان

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در دومین روز عید نوروز از بازگشایی مکان‌های گردشگری و تاریخی کاشان خبر داد.

فریدون الله‌یاری با تاکید بر اینکه فروش بلیت برای گردشگران فقط مجازی است و به هیچ عنوان بلیت به شکل حضوری فروخته نمی‌شود، افزود: برای هر مکان در یک سانس بازدید خاص با فروش محدود بلیت به دلیل جلوگیری از ازدحام و شیوع بیشتر کرونا تصمیم گرفته شده‌است.

بازگشایی مکان‌های تاریخی و گردشگری کاشان در حالی اعلام شد که پیش از این مهران سرمدیان معاون مدیرکل و رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از تعطیلی تمامی اماکن گردشگری و تاریخی کاشان از ۲۵ اسفند تا ۱۴ فروردین به دلیل جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا خبر داده ‌بود.

همچنین حجت الله غلامی سخنگوی ستاد استانی مبارزه با کرونا نیز اعلام کرده ‌بود که کاشان در آستانه تغییر وضعیت به نارنجی است.

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز دوم فروردین با تاکید بر اینکه روند ابتلا به کرونا در کاشان صعودی است گفته بود: در استان اصفهان روند ابتلا در شهرستان‌های خوانسار، گلپایگان و کاشان همچنان صعودی و احتمال قرمز شدن خوانسار و نارنجی شدن کاشان وجود دارد.

آسیب جبران‌ناپذیر رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی

رییس مرکز بهداشت کاشان پس از اعلام‌ بازگشایی مکان‌های تاریخی و فرهنگی این شهرستان به روی گردشگران به یکباره در نامه‌ای به معاون مدیرکل و رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کاشان نسبت به آسیب جبران ناپذیر شیوع کرونا با رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی هشدار داد.

مسعود دهقانی، با یادآوری بازگشایی مکان‌های تاریخی و فرهنگی کاشان، به گزارش بازدید کارشناسان بهداشت محیط اشاره کرد و افزود: فروش بلیت مقابل درب ورودی باغ فین به صورت حضوری بوده و از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری نمی‌شود، از این رو در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ و تجمع افراد در ورودی باغ فروش بلیت فقط اینترنتی انجام و از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری شود.

وی درباره زمان بازدید گردشگران از باغ‌ فین اظهار داشت: ساعت فعالیت باغ به ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر تغییر یابد و در ضمن افزون بر ۵۰ درصد گردشگر در باغ و مکان‌های تاریخی پذیرش نشود.

رییس مرکز بهداشت کاشان تصریح کرد: رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی آسیب جبران‌ناپذیری برای شیوع اپیدمی خواهد داشت.

سرهنگ حسین بساطی فرمانده انتظامی کاشان نیز در حاشیه بازدید از باغ فین اظهار داشت: رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی هموطنان در مکان‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری کاشان به ویژه مجموعه جهانی باغ ‌فین منجر به صدمه‌های جبران‌ناپذیر و زحمت‌ مضاعف کادر درمان و مجموعه امنیتی و انتظامی خواهد شد.

چرایی اعلام منع سفر به کاشان

فرماندار ویژه و رییس ستاد پیشگیری و مدیریت کرونا در کاشان در خصوص همه این اما و اگرها و شفاف‌سازی اطلاع‌رسانی به همشهریان کاشانی گفت: باتوجه به وضعیت کاشان که جزو معدود شهرستان‌های پرجاذبه و گردشگرپذیر کشور به ویژه در ایام نوروز و تعطیلات سال نو است از قبل تمهیدات مبنی بر اعمال محدودیت بیشتر بازدید گردشگران  بر مکان‌های پرجاذبه و گردشگری آن در ستاد کرونای این شهرستان تصمیم‌گیری و مصوب شد.

علی‌اکبر مرتضایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در این مصوبه‌ها حتی در مورد مکان‌های استقرار مسافران و پارک‌ها نیز بدلیل اهمیت سلامت شهروندان کاشانی و هموطنان عزیز محدودیت اعمال شد افزود: اعمال تمامی آن محدودیت‌های جدی و سخت‌گیرانه بدون توجه به شرایط و هشدارهای رنگ‌بندی زرد در اعلام به تعطیلی فقط برای سلامت جان مردم بود که با مخالفت استان روبرو شد.

وی اظهارداشت: از مرکز استان اصفهان در تماس و مکاتبه‌ها با کاشان به دنبال  مصوبه اعلام تعطیلی تاکید شد که وضعیت رنگ‌بندی و محدودیت‌های سفر در ستاد ملی و استانی کرونا مصوب می‌شود بنابراین با توجه به اینکه وضعیت کاشان زرد است مصوبه ستاد کرونای آن نباید فراتر از ستاد ملی و استانی اعلام تعطیلی می‌کرد.

مرتضایی با تاکید بر اینکه این اعمال محدودیت جدی و سخت در کاشان با وجود رنگ‌بندی زرد شهرستان فقط به خاطر سلامت جان همشهریان و هموطنان اعلام شد، افزود: این سختگیری و تعطیلی اعمال و اعلام شده تا وضعیت رنگ‌بندی کاشان به نارنجی تغییر نکند؛ همانطور که وضعیت رنگ‌بندی در لنجان، خوانسار و گلپایگان به نارنجی و حتی در خوانسار به قرمز تغییر کرد.

وی گفت: بر پایه مصوبه‌های نشست شهرستانی مدیریت کرونا مقرر شد ورود مسافر و گردشگر به شهرستان و بازدید از آثار تاریخی آن با توجه به هشدارهای وضعیت رنگ بندی زرد و رعایت کامل شیوه‌های بهداشتی انجام‌شود.

به گفته وی، با هماهنگی و انسجام دستگاه‌های مربوطه در رعایت هشدارهای رنگ‌بندی زرد اطلاع‌رسانی و اعلام هشدار در سطح شهرستان و ورودی‌های آن برای شهرداری تعریف شد که اعلام کند وضعیت شهرستان برای تجمع و ازدحام ورود گردشگران مناسب نیست وحتی از استقرار مسافران شب هنگام در پارک‌ها جلوگیری کند.

فرماندار کاشان درخصوص مراکز تهیه و توزیع غذا نیز خاطرنشان کرد: پذیرش این مراکز در طول روز باید با تعداد نفرات محدود و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی رنگ‌بندی زرد و حتی بعد از ساعت ۲۱ شب نیز بیرون‌بر نباشد.

مرتضایی، اعمال رعایت هشدارهای رنگ‌بندی زرد را در تمام شهرستان یادآور شد و گفت: البته همه ما باید محدودیت و نظارت‌ها را بیشتر رعایت کنیم تا به رنگ بندی نارنجی و بسته شدن مکان‌ها تغییر وضعیت ندهیم.

وی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را از تمامی همشهریان و هموطنان عزیز خواستار شد و اذعان داشت: با رعایت نکردن و تغییر وضعیت رنگ‌بندی از زرد به نارنجی و بسته شدن مکان‌های گردشگری اصناف دچار ضرر و زیان خواهند شد و کسب و کارها متوقف خواهد شد.

به گفته وی، در راستای پیشگیری از این وضعیت افزایش بازرسی‌ها، بازدیدها، اعلام تذکرها توسط دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی مربوطه مضاعف شده‌است تا افزون بر تضمین سلامت مردم رونق اقتصادی شهر و توسعه گردشگری شهرستان نیز حفظ شود.

فرماندار کاشان با تاکید بر تامین ارزاق عمومی و نیازهای روزانه مردم در کنار سایر مسایل، تصریح کرد: اولویت مسوولان، سلامت، امنیت و حفظ کسب و کار مردم آنها به شیوه مطلوب است.

مرتضایی در خصوص مسایل حاشیه‌ای باغ فین مبنی بر رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز یادآور شد: تشدید مراقبت‌ها و بازرسی‌ها در رعایت شیوه فروش اینترنتی و الکترونیکی بلیت، الزام ورود مسافران با داشتن ماسک و شمار نفرات محدود به داخل باغ پیگیری شد.

وی چندی پیش گفته بود: باغ تاریخی فین کاشان پیش از شیوع ویروس کرونا رتبه نخست بازدید گردشگران در کشور را به خود اختصاص داده بود.

باغ فین کاشان یکی از باغ‌های زیبای ایرانی با شاخص‌های ویژه طراحی این سرزمین است و در شمار آثار جهانی قرار دارد.

اصفهان ۲ باغ جهانی در فهرست آثار میراث جهانی دارد، باغ چهلستون و باغ فین  با سابقه و قدمت صفوی از شمار  باغ‌های جهانی ایران هستند که ملزم به حفظ استانداردهای آثار جهانی‌ هستند  و در صورت برهم‌خوردن این استانداردها  از فهرست آثار جهانی خارج می‌شوند.

ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی

مسوولان وزارت بهداشت بارها اعلام کرده‌اند که قید سفرهای نوروزی را بزنید اما اگر به هر علت مجبور به سفر هستید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنید.

ورود خودروهای شخصی با پلاک‌های غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی از ۲۵ اسفند تا ۱۳ فروردین ممنوع است و رانندگان با جریمه ۵۰۰ هزار تومانی مواجه خواهند شد.

حال این سووال مطرح است که با توجه به اوضاع کاشان به عنوان یک شهر گردشگرپذیر و احتمال زیاد تغییر وضعیت کرونایی این شهرستان از زرد به نارنجی، چگونه اجازه بازگشایی مکان‌های تاریخی و گردشگری کاشان با ورود سیل مسافر و گردشگری به این شهرستان صادر شده است؟

یک منبع مطلع گفت: افزون بر رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی فروش بلیت در مکان‌های تاریخی نیز به هیچ وجه به تعداد محدود و اینترنتی انجام نمی‌شود.

وی که تمایلی به فاش شدن نامش نداشت، تصریح کرد: بازگشایی مکان‌های تاریخی و فرهنگی گردشگرپذیر در حالی صورت گرفته که هیچ مقدماتی برای پذیرش گردشگران به ویژه از سوی دستگاه‌های مرتبط در ساماندهی و تردد خودروها انجام نشده بود.

به گفته وی، مردم به دلیل نبود پارکینگ و در نظر گرفته نشدن تمهیدات لازم، سرگردان هستند.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل زرد است.

ویروس کرونا ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با برخورداری از یک هزار و ۷۰۰ اثر دارای ارزش تاریخی، طبیعی و معنوی شامل ۳۲۵ اثر ثبت ملی و یک اثر ثبت جهانی (باغ فین)، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.