تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲

زنجان - ایرنا - نوروز ۱۴۰۰ در حالی با همزیستی ویروس کرونا آغاز شد که متخصصان امر بر اجتناب از دورهمی‌ها به ویژه سفر تاکید می‌کنند، اما عده‌ای بی‌تفاوت نسبت به شرایط موجود و خطرات آن، با عادی انگاری وضعیت دید و بازدیدهای نوروزی را انجام می‌دهند غافل از اینکه این ویروس منحوس همچنان درحال پرسه زدن است.

آئین های نوروزی نمادی از هویت و فرهنگ ملی ایرانیان است که در سال های نه چندان دور با شور و هیجان خاصی در جای جای ایران زمین برگزار می شد و هر چند بخش ناچیزی از آن باقیمانده است اما در برخی مناطق با نزدیک شدن به فصل رویش، مردم با ذوق و شوق فراوان آداب و رسوم برگرفته از گذشتگان خود را برگزار می‌کردند.

با فرا رسیدن نوروز هم دید و بازدید، روبوسی و عیدی دادن و عیدی گرفتن از شیرین‌ترین لحظات کنار هم بودن ها است و در واقع با تمام این اوصاف ذوق و شوق رسیدن بهار و شکفتگی دوباره در بین مردم موج می‌زد و حال و هوای بهار در کوچه و بازار بیش از گذشته به چشم می‌خورد.

اما داستان تلخ از جایی شروع شد که ویروسی ناشناخته به دنیای رنگارنگ انسانها در جهان قدم گذشت، تا جایی لحظات شیرین و دورهمی ها رنگ باخت بطوریکه همه به یاد دارند که عید سال ۹۹، بی روح و بی آمد و  شد گذشت و در طی سال بسیاری از خانواده ها عزیزان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند و عده ای دیگر نیز در بیمارستان ها تحت بستری قرار گرفتند.

این در حالی است که سال ۱۴۰۰ دومین نوروزی است که لحظات تحویل سال و آمدن فصل بهار را در کنار ویروس کرونا آغاز کردیم، البته به دور از دید و بازدیدهای نوروزی و از طرفی ورود نوع ویروس جهش یافته انگلیسی نیز  وضعیت هشداری را ایجاد کرد، اما بسیاری بی تفاوت از وضعیت کنونی کوله بار سفر بسته و راهی جاده های کشور شدند، انگار که دیگر از ویروس خبری نیست.

لیلا جعفری ۳۶ ساله از شهروندان زنجانی به همراه خانواده خود البته با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال تردد در یکی از معابر شهری است در این خصوص گفت: امسال لحظات عید نوروز با سال گذشته تفاوت هایی داشت، ورود ویروس کرونا ترس زیادی بر خانواده ها تحمیل کرد، بماند که تبعاتی زیادی در حوزه های مختلف داشت، اما ۱۴۰۰ بهتر بود چرا که برخی از ابعاد این ویروس و راه‌های مقابله با آن شناخته شد.

وی افزود: هر چند متخصصان بهداشتی بر ماندن در خانه و اجتناب از سفرها تاکید کردند، اما تلاش کردیم، دید و بازدیدهای کوتاه از اعضای درجه یک خانواده با رعایت پروتکل های بهداشتی و تعداد نفرات کمتر داشته باشیم.

این شهروند زنجانی در خصوص سفرهای نوروزی در شرایط کنونی نیز یادآورشد: هر چند وضعیت کرونا نسبت به سال گذشته بهتر شده، اما سفر در شرایط کرونایی همچنان خطرناک است، چرا که گردش ویروس را به همراه داشته و به ابتلای افراد منجر می شود، بنابراین قدری صبوری می تواند گذر از این شرایط را تا تزریق واکسن و بازگشت تدریجی به زندگی عادی فراهم کند.

هر چند وضعیت کرونایی شهرهای استان بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زرد و آبی است، اما متخصصان بهداشتی و مسوولان استانی هشدار می دهند در صورت افزایش ترددها و دورهمی ها شمار مبتلایان طی هفته های آینده صعودی خواهد شد و این مهم موضوعی است که برخی شهروندان آن را تنها یک شوخی تصور می کنند.

استاندار زنجان به تازگی و در اولین جلسه کرونایی سال ۱۴۰۰  از افزایش بسیار زیاد تردد خودروها در ورودی و خروجی استان زنجان نسبت به پارسال ابراز نگرانی کرد و گفت: تردد تجمعی جاده‌ای ورودی استان از ۲۵ اسفند سال گذشته تا دوم فروردین‌ امسال، قریب به ۱۱۳ درصد نسبت به پارسال افزایش داشته و تردد تجمعی جاده‌ای در خروجی‌های استان در بازه زمانی مذکور نیز ۱۳۵.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. 

فتح الله حقیقی با بیان اینکه تعداد حوادث جاده‌ای امسال استان نسبت به پارسال ۲۸۳ درصد " از ۶ حادثه به ۲۳ حادثه " افزایش پیدا کرده است، افزود: شمار افراد حادثه‌دیده در جاده‌ها، ۱۵۶ درصد افزایش داشته، به این معنی که از ۹ نفر در سال گذشته به ۱۰۴ نفر در سال‌جاری افزایش یافته و تعداد مصدومان نیز با ۷۴۰ درصد افزایش، از ۵ مصدوم به ۴۲ مصدوم رسیده است.

این مسوول با اشاره به بازدید سرزده از هفت اماکن استان اعم از مسافرخانه‌ها و راه‌آهن ادامه داد: طی بازدید از مسافرخانه‌ها در برخی از آنان حتی یک مسافر هم نبود که این موضوع نشان‌دهنده اسکان مسافران در منازل زنجانی‌ها است. طی بازدید(دوم فروردین‌ماه) از راه‌آهن زنجان بیش از ۲۰۰ نفر برای مشهد بلیت تهیه کردهو به همین تعداد مسافر نیز وارد استان شده بودند.

استاندار زنجان با بیان اینکه آمارهای موجود نشان از یک فاجعه کرونایی در آینده‌ای نزدیک می‌دهد، تاکید کرد: طی هفته‌های آتی آثار و عواقب مسافرت‌های غیرضروری، خریدهای بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اسفندماه، تردد خودروها و غیره در استان مشاهده خواهد شد که بدون شک رنگ‌بندی شهرستان‌های استان را تغییر خواهد داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از ۳۰ هزار زنجانی در استان‌های گیلان، تهران، البرز و قم مشغول به کار هستند که بازگشت آنان با احتساب خانواده هایشان می‌تواند شرایط کرونایی استان را تغییر دهد.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به وضعیت پایدار بیماری در زنجان افزود: در زمان حاضر روند مبتلایان سرپایی کرونا در استان با سرعت بیشتری نسبت به هفته‌های گذشته، افزایشی بوده ولی روند بستری بیماران مبتلا به کرونا همچنان در بیمارستان‌های استان ثابت است.

وی در خصوص رنکینگ شهرستان‌های استان زنجان به لحاظ بروز موارد بستری بیماری کووید - ۱۹ در هفته چهارم اسفند سال گذشته، افزود: در این خصوص شهرستان‌های خرم‌دره، زنجان، ایجرود، ابهر، خدابنده، ماه‌نشان، طارم و سلطانیه به ترتیب رتبه‌بندی شده اند.

قزلباش از گردش بالای ویروس کرونا در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده توسط فرمانداران شهرستان‌های استان، روند رهگیری و گرفتن تست‌های کرونا در استان افزایش پیدا کرده، بطوریکه از میانگین کشوری بالاتر است.