به گزارش ایرنا ، عباسعلی نجفی روز یکشنبه در نشست بررسی علل وقوع سوانح رانندگی در محور نوشهر - رویان که در فرمانداری نوشهر برگزار شد ، یکی از برنامه های راهداری را کاهش تعداد بریدگی های غیراستاندارد و تبدیل آنها به دوربرگردان اعلام کرد.
وی توضیح داد : تنها در مسیر رویان به نوشهر ۱۱ مورد بریدگی غیر استاندار وجود دارد و به همین دلیل هم این محدوده شاهد حوادث رانندگی فراوان است .
نجفی گفت : بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته ، تلاش داریم تا در ماه های نخست سال جاری ۲ مورد از بریدگی های غیراستاندارد در مسیر رویان به نوشهر را به دور برگردان استاندارد تبدیل کنیم ، ضمن اینکه شرکت زیرساخت و حمل و نقل جاده ای هم اعلام آمادگی کرده است تا ۲۰ مورد بریدگی غیر استاندارد جاده های استان را امسال به دوبرگردان تبدیل کند.
پیوستگی مناطق شهری و روستایی مازندران به یکدیگر مهم ترین عامل ایجاد بریدگی های غیراستاندارد برای گذر از جاده اصلی است. وجود چنین بریدگی هایی سبب می شود تا خودروها برای دور زدن ، مسیر مستقیم جاده را اشغال کنند که نتیجه آن افزایش حوادث رانندگی است.
وجود مزارع و باغ در حاشیه جاده ها هم یکی دیگر از بهانه های ایجاد بریدگی غیراستاندارد برای تردد سریع تر کشاورزان و باغداران و ماشین های کشاورزی است که اغلب در فصل کشاورزی باعث ایجاد سوانح رانندگی می شود.
حاشیه جادههای اصلی در تصرف
مدیرکل راهداری مازندران با اعلام این که امسال اجرای طرح روکش حفاظتی آسفالت جاده اصلی استان به طول حدود ۲۰۰ کیلومتر از ساری تا رامسر انجام خواهد شد ، از ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه جاده های اصلی انتقاد کرد.
وی گفت که ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه جاده های اصلی یکی از عوامل مهم ایجاد حادثه رانندگی محسوب می شود و برای نگهداری راه ها رهم مشکل ایجاد می کند.
نجفی توضیح داد : در بازدیدهای میدانی کارشناسان راهداری مشخص شده که عده ای در حاشیه جاده های اصلی بویژه در غرب مازندران بدون استعلام از ادارات راهداری اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز از جمله مراکز تجاری مانند فروشگاه های بزرگ زنجیره ای کرده اند که این رویه خلاف قانون است.
وی افزود : نتیجه این اعمال خلاف قانون آن شده که اغلب مراکز تجاری ساخته شده در حاشیه و حریم این مسیرهای شریانی فاقد توقفگاه است و این وضعیت باعث بروز مسائل و مشکلاتی نظیر سوانح رانندگی می شود.
نجفی به بخشداران و دهیاران مناطقی که جاده های اصلی از آن گذر می کند ، هشدار داد : در صورتی که قوانین ساخت و ساز را رعایت نکنید و قوانین را نادیده بگیرید ، علاوه بر مشکلاتی که برای تردد جاده ای و شهروندان ایجاد می کند ، برای خودتان هم مشکل به وجود خواهد آمد.
مسیر اصلی جاده مازندران از گلوگاه در منتهی الیه شرق تا رامسر در دور افتاده ترین نقطه غرب کمتر از ۳۳۰ کیلومتر است. ساخت و ساز در حاشیه این جاده طی چند دهه اخیر چنان پیشرفت کرده است که در حال حاضر تقریبا نقطه خالی از سازه های آهنی و بتنی دیده نمی شود و تنها تابلوهای خوشامدگویی نشانگر ورود به حوزه یک شهر یا خروج از آن است.
مازندران با ۲۲ شهرستان ، ۶۰ نقطه شهری و حدود سه هزار روستا دارد. میانگین فاصله شهرهای استان کمتر از ۱۵ کیلومتر است و بیشتر شهرهایی که در مسیر جاده اصلی واقع هستند ، پیوستگی شدیدی با روستاهای همجوار دارند و حدفاصل میان آنها تنها با تابلوهای خوشامدگویی قابل تشخیص است.
اگر چه تا پیش از دهه ۶۰ و ۷۰ حاشیه جاده های مازندران دارای رستوران و مراکز کوچک ارائه خدمات خودرویی بود ، ولی پس از آن ساخت و ساز مسکونی به آن اضافه شد و در سال های اخیر هم تعداد زیادی از فروشگاه های زنجیره ای و عرضه کنندگان کالاهای مختلف از جمله پوشاک اقدام به ساخت فروشگاه های بزرگ در این مسیرها بویژه در مناطق غربی کرده اند تا بخشی از حریم جاده تبدیل به پارکینگ اختصاصی آنها شود.