ایلام - ایرنا - فرماندار آبدانان گفت: ۳۰ همیار سلامت براساس دستور استاندار ایلام و در راستای مبارزه با کرونا در روستاهای این شهرستان ساماندهی شده اند و مشغول فعالیت هستند.

سیروس مرادحاصلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همیاران سلامت در سطح همه روستاها با مدیریت و محوریت دهیاران و با مشارکت پایگاه های مقاومت بسیج، هیات امنای مذهبی مساجد، مبلغان و نهادهای امدادی تشکیل شده است و بطور شبانه روزی مسائل اجتماعی مربوط به جلوگیری از شیوع کرونا شامل تجمعات عزاداری و شادی در سطح روستا و عشایر را رصد می کنند.

وی از فعال شدن گروه های مردمی و معتمدان برای کنترل روند همه گیری کرونا در آبدانان خبر داد و افزود: این گروه های خودجوش مردمی با مراجعه مستقیم به منازل مردم در محلات شهری و روستایی و بیان تذکرات و خطرات بیماری کرونا، امکانات حفاظت شخصی مانند ماسک و دیگر ملزومات پیشگیرانه را بین جامعه هدف توزیع می کنند.

فرماندار آبدانان با ابراز نگرانی از وضعیت شیوع کرونا در این شهرستان اضافه کرد: طی ۲ روز گذشته ۱۸۰ نفر به کرونا مبتلا شده و توسط مراکز بیماریابی شبکه بهداشت و درمان شناسایی شده اند که در یکسال ‌گذشته بی سابقه است.

مرادحاصلی یادآور شد: طی سال جاری چهار جلسه فوق العاده ستاد مبارزه با کرونا در شهرستان تشکیل ‌شده است و همه ادارات و نهادهای ذیربط با تمام ظرفیت پای کار هستند و مسئولیت های محوله را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: در اجرای مصوبات ستاد استانی کرونا، تاکنون به دستور مقامات قضایی و مساعدت نیروی انتظامی ۱۰۰ مورد از اماکن متخلف پلمب شده و ابزار وذتجهیزات تعدادی از گروه های موسیقی و مداحان مرثیه خوان نیز ضبط و توقیف شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آبدانان نیز گفت: با توجه به اعلام وضعیت قرمز در شهرستان، همه مشاغل گروه سه تعطیل و با همراهی دستگاه قضایی مشغول تعطیل کردن بعضی از مشاغل گروه چهار هستیم.

سامان رشیدی افزود: علاوه بر ظرفیت شبکه های مجازی همه روزه از طریق سامانه های صوتی ثابت و سیار در سطح شهرها و روستاها، موارد ضروری در خصوص خطرات جدی کرونا به مردم اطلاع رسانی می شود و ضمن انسداد مبادی منتهی به آرامستان ها و بقاع متبرکه، با بستن معابر فرعی مکان‌های تفریحی در دینارکوه، کبیرکوه و میانه وار توسط ادارات منابع طبیعی و محیط زیست، از چادر زنی در طبیعت نیز ممانعت بعمل می آید.

شهرستان آبدانان برای سومین بار در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد.

۲ هزار و ۱۵۷ نفر در این شهرستان به کرونا مبتلا شده و ۴۳ نفر در اثر بیماری کرونا فوت شده اند، هم اکنون نیز ۱۳ نفر از مبتلایان در بیمارستان رسول اکرم (ص) شهرستان بستری هستند.

شهرستان ۵۵ هزار نفری آبدانان در فاصله ۱۷۱ کیلومتری جنوب شرق ایلام قرار دارد.