کرمان - ایرنا - رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه ساختار سیستم آموزش کشور در حال حاضر نتوانسته خود را با تغییرات جهانی وفق دهد افزود: باید از نوع آموزش‌های دهه ۶۰ و ۷۰ فاصله گرفت و نگاه به حوزه های مختلف با توجه به مقتضیات زمان شکل بگیرد.

به گزارش ایرنا ، علی اوسط هاشمی روز سه شنبه در گردهمایی مدیران ستادی و استانی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود: جهان رو به تغییر است و این موضوع را باید جدی گرفت ، به ویژه در قرن جدید و نباید کسی خود را از این جریان جدا بداند چرا که جا ماندن از این جریان هزینه‌ها دارد.

اوسط هاشمی گفت: انقلاب صنعتی چهارم در حال شکل‌گیری است و به نحوی است که هر سیستمی که خود را با این تغییرات مواجه نکند ، متضرر خواهد شد که نمونه این موضوع را می‌توان در شیوع کرونا در جهان دید و به همین دلیل باید قدرت انعطاف را بالا برد.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: در دنیای امروز عمر مهارت ها کاهش یافته است و افراد صاحب مهارت نمی توانند به مدت طولانی از یک مهارت بهره بگیرند.

اوسط هاشمی تصریح کرد: برخی از دولت ها رو به خانه‌تکانی آورده اند و با رویکرد تشکیل دولت های دیجیتال، وزرای هوش مصنوعی انتخاب کردند و با توجه به چنین رویکردهایی لزوم تحول در سیستم آموزش و مهارتی قابل اهمیت است، موضوعی که کشورهای آلمان ، ژاپن و کره جنوبی آن را سرلوحه امور خود قرار دادند و در شرایطی که کشورهای پیشرفته رو به تولید خودروهای خودران آورده‌اند اما همچنان دغدغه کشور ما بیش از ۲۷ هزار فوتی های تصادفات در سال است .

وی مهم‌ترین راه رسیدن به کشورهای پیشرفته را توجه به نیروی انسانی  و  بها دادن به تفکرات دانست و از فعالیت پارلمانی داخلی با استفاده از نیروهای نخبه فنی و حرفه‌ای در درون این سازمان گفت و اظهار داشت: هیچ گاه نباید به آرای دیگران احساس بی نیازی کرد  چرا که موجب استبداد  و خود رایی می شود.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: این پارلمان با رویکرد توجه به افکار و نظرات با محوریت توسعه سرمایه‌های اجتماعی فعال شده است.

اوسط هاشمی از فعالیت ۱۷ دپارتمان در سازمان فنی و حرفه ای تا قبل از آذر ۹۸ خبر داد و گفت: در ۳۲ سفر استانی دپارتمان ها به ۶۷ مورد افزایش یافته است که برخی از این‌ها با توجه به ظرفیت های مختلف استان ها ایجاد شده‌اند .

وی از واگذاری پروژه ای با ظرفیت اشتغال پنج هزار نیرو و ۷۷ میلیارد تومان ارزش قرارداد، به وسیله وزارت نفت به سازمان فنی و حرفه ای خبر داد و افزود: این دپارتمان ها در سال پیش رویش پیدا می‌کنند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: با پیگیری‌های انجام شده علاوه بر افزایش بودجه سازمان به یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه برای جذب کامل درآمدهای سازمان خبر داد .

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در سطح کشور شورای های مهارت در استان‌ها با مشارکت استانداران فعال شده است و همه مدیران باید به این شورا توجه ویژه داشته باشند.

مهارت های سنتی در آینده جوابگو نیست

استاندار کرمان نیز در این گردهمایی گفت: حوزه آموزش از مدرسه تا آموزش عالی گسترش خوبی داشته اما با جمعیت گسترده ای از جوانان فارغ التحصیل بیکار مواجه هستیم که مهارت ندارند از سویی با مشاغل بلاتصدی با نیازهای مهارتی مواجه هستیم.

علی زینی وند با اشاره به اینکه شکل گیری شورای مهارت استان‌ها و اینکه هزینه ها به سمت تجهیزات و امکانات و آموزش‌های مهارتی آورده شده قابل تقدیر است گفت: اما قرارگیری بودجه آموزشی کشور در امر مهارت آموزی لازم است و باید مهارت ها را بر اساس نیازهای آینده کشور و بازار کار پیش ببریم، چرا که مهارت های سنتی در آینده جوابگو نخواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: سهم اشتغال استان از بخش خدمات ۳۷ درصد و پایین تر از کشور است و با مهارت و تمرکز بر آموزش موجی از اشتغال در استان ایجاد می‌شود.