مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: صادرات کالا از این استان طی یک سال اخیر به ۲ میلیون و ۶۸۳ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۰۴ میلیون دلار رسید.

مرتضی اشرفی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: حجم واردات کالا به خراسان رضوی نیز در این مدت ۱۸۸ هزار تن به ارزش ۳۷۹ میلیون دلار بود. 

وی ادامه داد: هرچند صادرات کالا در سال گذشته به دلایلی از جمله بحران جهانی شیوع کرونا و تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی روند کاهشی داشت اما خراسان رضوی با برخورداری سهم چهار درصدی از سبد صادرات کشور جزو معدود استانهایی بود که تراز بازرگانی مثبت داشت. 

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: بر این اساس تراز بازرگانی خارجی خراسان رضوی در سال گذشته مثبت و معادل ۹۵۲ میلیون دلار ثبت شد.  

وی افزود: رشد صادرات کالا از خراسان رضوی به چین، هلند، عمان، ارمنستان و تاجیکستان طی یک سال اخیر نشانگر بهبود تنوع در بازارهای مقصد صادرات این استان است.

اشرفی ادامه داد: با وجود همه محدویتها پارسال رشد ۵۷ درصدی صادرات کالا از خراسان رضوی به چین، رشد ۲۷۰ درصدی آن به هلند و افزایش ۵۱ درصدی صادرات به عمان ثبت شد.

وی گفت: حجم صادرات خراسان رضوی به ارمنستان نیز در یک سال اخیر  ۲۱۸ درصد و به تاجیکستان ۳۵ درصد افزایش یافت. 

معاون استاندار خراسان رضوی، کشورهای افغانستان، ازبکستان، عراق، ترکمنستان و پاکستان را پنج کشور نخست مقصد کالاهای صادراتی این استان بر اساس ارزش دلاری آنها در سال گذشته اعلام کرد. 

خراسان رضوی در حوزه صادرات کالا ظرف سالهای اخیر در زمره پنج استان برتر کشور قرار داشته است.

کالاهای عمده صادراتی این استان شامل زعفران در بسته بندیهای ۱۰ تا ۳۰ گرمی، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی، شیرینی و شکلات سفید است.

کالاهای عمده وارداتی به خراسان رضوی نیز شامل دانه گندم سخت، پنبه، برنج نیمه سفید شده، جو و سایر غلات به صورت دانه به جز گندم دامی است. 
۳۰ درصد صادرات ایران به افغانستان و ۵۰ درصد صادرات کشور به آسیای میانه، مربوط به خراسان رضوی است.

عمده بازرگانان فعال ایران در کشورهای افغانستان و حوزه آسیای میانه خراسانی هستند. 

خراسان رضوی علاوه بر فعالیت چشمگیر صادراتی، یکی از استانهای عمده کشور در حوزه ترانزیت انواع کالا محسوب می‌شود.

حجم ترانزیت ورودی و خروجی کالا از این استان سالانه افزون بر ۲ میلیون تن است.

خراسان رضوی پنج گمرک شامل لطف‌آباد و باجگیران در شهرستانهای درگز و  سرخس در شمال این استان با کشور ترکمنستان، دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی در مرز افغانستان و همچنین ۲ بازارچه مرزی در منطقه دوغارون دارد.

۲ گمرک سرخس و لطف‌آباد خراسان رضوی نیز در حوزه ترانزیت خروجی کالا از کشور پس از بنادر امام خمینی (ره) و بندرعباس قرار دارند. حدود یک چهارم ترانزیت ورودی و خروجی کالا از گمرکهای لطف‌آباد و سرخس توسط کامیونهای ترکیه‌ای ورودی از مرز بازرگان انجام می‌شود.