تهران- ایرنا- «سابرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند روز چهارشنبه در نهمین  کنفرانس بین‌المللی «قلب آسیا» در تاجیکستان، خواستار برقراری صلح در افغانستان و همچنین در منطقه پیرامون آن شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه خبری «هندوستان»، وزیر امور خارجه هند تصریح کرد: دهلی‌نو از برقراری مذاکرات در داخل افغانستان، از همه تلاش هایی که برای تسریع گفت وگو بین دولت افغانستان و طالبان انجام شده است‌، از جمله مذاکرات داخل این کشور پشتیبانی می‌کند.

وی افزود: لازمه موفقت آمیز بودن روند صلح، حصول اطمینان در خصوص حسن نیت طرف‌های مذاکره کننده در جهت دستیابی به یک راه حل سیاسی است.

جایشانکار گفت: هند بر این باور است تشدید خشونت در افغانستان جان غیرنظامیان را تهدید می‌کند. وزیر خارجه هند همچنین ابراز امیدواری کرد نشست کنفرانس بین المللی «قلب آسیا» بتواند زمینه را برای برقرای صلح در افغانستان هموار سازد.

زمینه سازی برای صلح در منطقه

پایگاه اینترنتی آمریکایی«ام اس ان» نیز امروز در گزارشی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه هند در این کنفرانس نوشت: «برقرای ثبات و صلح در افغانستان زمینه را برای ایجاد صلح در منطقه آماده می‌کند. بنابراین حصول اطمینان از ریشه‌کن شدن تروریسم، افراط گرایی و خشونت و سندیکاهای مواد مخدر و جنایی، یک ضرورت در افغانستان به شمار می‌‎آید.»

براساس این گزارش، جایشانکار همچنین در خصوص افزایش خشونت در افغانستان ابراز نگرانی کرد و افزود: در سال ۲۰۲۰ میزان ناآرامی در این کشور در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی دست‌کم ۴۵ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: حضور جنگجویان خارجی در افغانستان بسیار نگران کننده است. ضروری است اعضای قلب آسیا و کشورهای حامی اقداماتی را با هدف کاهش هرچه سریعتر خشونت و برقرای آتش بس دائمی و همه جانبه در این کشور را در اولویت خود قرار دهند.

این گزارش حاکی است هند تاکنون اقداماتی را با هدف برقراری گفت وگو میان دولت افغانستان و طالبان، از جمله مذاکرات بین الافغانی انجام داده است.

به گزارش ایرنا، نهمین  کنفرانس بین‌المللی «قلب آسیا» در تاریخ ۱۰ فروردین با سخنان «امامعلی رحمان»، رئیس جمهوری تاجیکستان و «اشرف غنی»، رئیس جمهور افغانستان آغاز شد که وزیران خارجه ۱۵ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، چین، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه، آذربایجان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در آن حضور دارند.

آمریکا، استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، لهستان، اسپانیا، سوئد و انگلیس هم از کشورهای حامی کنفرانس قلب آسیا به شمار می‌آیند که نمایندگانی به آن اعزام کردند.

کنفرانس قلب آسیا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ به ترتیب شهرهای مختلف در جهان از جمله استانبول، کابل، الماتی، پکن، اسلام آباد، امریتسار، باکو و استانبول برگزار شده است.