اراک - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: ۱۲۱ کودک مبتلا به نارسایی اتیسم در این استان پارسال در چهار مرکز نگهداری ساوه، خمین و ۲ مرکز اراک از خدمات درمانی و آموزشی این سازمان حمایتی بهره‌مند شدند.

«زهرا امینی» روز جمعه به مناسبت روز جهانی اوتیسم (دوم آوریل)در گفت و گو با ایرنا، افزود: بهزیستی استان مرکزی برای آموزش و توانبخشی کودکان مبتلا به اتیسم در ازای هر کودک بیمار مبلغی با عنوان یارانه به مراکز زیرپوشش پرداخت می‌کند.
وی اظهار داشت: ارایه خدمات به بیماران اوتیسمی در مراکز نگهداری روزانه با مشارکت پنج نیرو متخصص و  از ساعت ۸ تا ۱۳ ارایه می‌شود.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: نیروی انسانی شاغل در مرکز شامل کار درمان، گفتار درمانی، کارشناس روانشناسی بالینی، مربی امور هنری، ورزشی و مربی آموزشی با تحصیلات حداقل کارشناسی در رشته‌های روانشناسی یا علوم تربیتی است که به کودکان اتیسم و خانواده آنان خدمات ارایه می‌کند.

وی اظهارداشت: ۱۳ فروردین امسال مصادف با روز جهانی آگاه‌سازی اتیسم نامگذاری شده و سازمان بهزیستی برای شناسایی افراد مبتلا، سامانه‌ای را با عنوان، سامانه غربالگری و تشخیص اختلال طیف اتیسم طراحی کرده و با نظارت والدین، کودکان با ورود به این سامانه و پاسخ دادن به ۱۰ سوال برای کوکان ۳سه تا پنج ساله  غربالگری می‌شوند.

 امینی اظهار داشت : این سامانه امکان اجرای آزمون الکترونیکی آنلاین  غربالگری اختلال طیف اتیسم را از سوی خانواده‌ها و سپس ارجاع به پایگاه‌های تشخیص تحت نظارت سازمان بهزیستی فراهم می‌کند.
  مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در ادامه بیان کرد : در صورت وجود اختلال طیف اتیسم در کودک سامانه غربالگری با ارجاع الکترونیک  به یکی از پایگاه‌های غربالگری و تشخیص در استان خانواده را برای ادامه کار راهنمایی می‌کنند.   
 امینی افزود: خانواده با در دست داشتن معرفی‌نامه به پایگاه دایم غربالگری انتخاب شده مراجعه و در صورت تائید مشکوک بودن ،آزمون تشخیص طیف اتیسم به صورت آنلاین در مرکز در مورد کودک اجرا خواهد شد.
 تنها مرکز غربالگری دایم کودکان دارای طیف اتیسم در شهر اراک فعال است.

۶۵ هزار توانجو در استان مرکزی از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند.

طیف اتیسم(اوتیسم)، اختلالی نورولوژیک است که خودش را در سال‌های اولیه رشد کودک نمایان می‌کند.

این اختلال باعث مشکلاتی چون رفتارهای تکراری وکلیشه ای،نقص در مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیر کلامی و رفتارهای اجتماعی می‌شود.

در حال حاظر آمار شیوع اتیسم یک نفر در هر ۵۹ تولد است و مهمترین علت‌های آن را در نقایص ژنتیک و زیست محیطی شناسایی کرده‌اند.