تهران - ایرنا - وزرای بهداشت لبنان و عراق در زمینه همکاری‌های بهداشتی و درمانی بین دو کشور توافق‌نامه امضا کردند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری ملی لبنان روز شنبه نوشت: بر اساس این توافق‌نامه همکاری که دیروز به امضای «حمد حسن » وزیر بهداشت لبنان و «حسن التمیمی » همتای عراقی وی در بیروت امضا شد، دولت لبنان در ازای ارائه خدمات پزشکی و بیمارستانی، ۵۰۰ هزار تُن نفت از بغداد دریافت می‌کند.   

بر اساس اعلام خبرگزاری ملی لبنان، این توافق‌نامه همچنین شامل همکاری در زمینه مدیریت بیمارستان و آموزش پزشکی با مشارکت کارشناسان لبنان و گروه‌های پزشکی متخصص این کشور است که به مدیریت موسسات جدید و شهرک پزشکی در عراق کمک خواهند کرد. 

بر اساس آنچه «ریمون غجر» وزیر انرژی لبنان گفته است، نفت ششمین نیاز این کشور است و ۵۰۰ هزار تُن نفت معادل حدود ۳.۵ میلیون بشکه است، یعنی حجم صادرات یک روز نفت عراق می‌باشد.

لبنان یک بحران سیاسی و اقتصادی را تجربه می‌کند که مشکلاتی را برای تامین انرژی این کشور ایجاد کرده است.

در پایان ماه مارس، نمایندگان مجلس لبنان وامی را برای خرید سوخت مورد نیاز تولید برق تصویب کردند.

وزیر بهداشت لبنان پس از امضای این توافق‌نامه بدون اشاره به زمان اجرای آن گفت که به همراه هیاتی از مسئولان دولت این کشور بزودی از بغداد دیدار خواهد کرد.

عراق که از کمبود تجهیزات درمانی و پزشک رنج می‌برد، در بین کشورهای عربی بیشتر تحت تاثیر شیوع «ویروس کرونا» قرار داشته است.

از طرف دیگر، لبنان به دلیل خدمات پیشرفته بیمارستانی بخش خصوصی و پزشکان مجرب که بیشتر آنها در اروپا و آمریکا تحصیل کرده‌اند، در بین کشورهای عربی به عنوان « بیمارستان جهان عرب » مشهور شده است.

با این حال، طی سال‌های گذشته بحران‌های بزرگی این کشور را فراگرفته که بخش بهداشت لبنان عقب افتاده و صدها پزشک این کشور را ترک کرده‌اند.

بر اساس اعلام خبرگزاری ملی لبنان، بیروت و بغداد توافق کردند که کمیته مشترک فنی برای اطمینان از اجرای آنچه در توافق‌نامه یاد شده ذکر شده را تشکیل دهند.