به گزارش روز سه شنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، مهراله رخشانیمهر با یادآوری ارتباط و تعاملات گسترده سازمان بسیج سازندگی با سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: تشکیل قرارگاه جهادگران مدرسهساز ثمرات و برکات زیادی در رفع محرومیتهای آموزشی دارد.
وی ادامه داد: سوابق همکاری خوب مجموعه نیروهای بسیجی و گروههای جهادی با موضوعات آموزشوپرورش، بهخصوص در حوزه فضاهای آموزشی و بازسازی مدارس ما را به تشکیل قرارگاه جهادگران مدرسهساز ترغیب کرد. با تشکیل این قرارگاه میتوان در ساماندهی و بهبود وضعیت فضاهای آموزشی در مناطق محروم، با همافزایی، منسجمتر و هدفمندتر حرکت کرد.
به گزارش ایرنا، «قرارگاه جهادگران مدرسهساز» بهمنظور انسجامبخشی به فعالیت گروههای جهادی، همافزایی بینبخشی با استفاده از ظرفیتهای موجود در ساماندهی فضاهای آموزشی مناطق محروم و تحقق رهنمودها و منویات مقام معظم رهبری تشکیل شد.
مطابق اساسنامه تشکیل قرارگاه جهادگران مدرسهساز روسای سازمان نوسازی مدارس، سازمان بسیج سازندگی، جامعه خیرین مدرسهساز کشور و مسئول مرکز مطالعات و هدایت حرکتهای جهادی به همراه پنج نفر از نمایندگان گروههای جهادی، اعضای اصلی هیاتامنای قرارگاه هستند.
قرارگاه جهادگران مدرسهساز، باهدف محرومیتزدایی و عمران و آبادانی در مناطق کم برخوردار کشور، ایجاد بستر مناسب برای ارتقای همکاریها در رفع مشکلات کمبود فضاها و تجهیزات آموزشی و تقویت زیرساختهای مناسب آموزشی، تربیتی و ورزشی در قرارگاه مرکزی واقع در ستاد سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و ادارات کل استانها با همکاری واحدهای بسیج سازندگی راهاندازی شد.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بابیان این که ۳۰ درصد مدارس کشور، با همت و مشارکت خیرین مدرسهساز ساختهشده است، گفت: در سالهای اخیر با رشد چشمگیر مشارکت خیرین و تأمین و تخصیص اعتبارات، جهش قابلتوجهی در تأمین و استانداردسازی فضاهای آموزشی فراهم شد.
رخشانیمهر یادآور شد: خیّرین مدرسهساز در هشت سال اخیر، ۸ هزار میلیارد تومان برای مدرسهسازی تعهد کردند و ۴ هزار میلیارد تومان نیز از سوی دولت برای تکمیل پروژههای خیری اختصاصیافت. هیچ پروژه رهاشده و نیمهتمام خیری در کشور وجود ندارد و برای سال ۱۴۰۰ نیز ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبارات دولتی برای این بخش مصوب شده است.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اظهار داشت: شروع کار قرارگاه، اتفاق خوبی است و با اساسنامه جامع، منسجم و دقیق خود میتواند در دستیابی به اهداف پیشبینیشده با حمایت جامعه خیرین مدرسهساز و بهرهگیری از تجربه ۲۲ ساله این نهاد مردمی، موفق باشد.
رخشانیمهر بابیان این که بهعنوان بخشی از آموزشوپرورش باید نقش خود را در پرورش ایفا کنیم، خاطرنشان کرد: نباید کار خود را تنها به ساخت بناها و فضاهای آموزشی محدود کنیم، بلکه سهمی نیز در فرهنگسازی و مباحث تربیتی کودکان و نوجوانان، با ترویج فرهنگ جهادی و اقدامات نیکوکارانه داشته باشیم. بنابراین حمایت از فعالیت گروههای جهادی و توسعه فرهنگ مشارکت در امور خیر از این نوع کارها است.
وی تأکید کرد: هدف از راهاندازی قرارگاه جهادگران مدرسهساز رویکرد تربیتی، توسعه و انسجامبخشی به فعالیتهای داوطلبانه جهادی و بحث انسانسازی در کنار رفع مشکلات فضاهای آموزشی است و هرگز به دنبال مسائل اعتباری و پیمانکاری نیستیم.
رخشانی مهر افزود: نتیجه حمایت امروز از گروههای جهادی در آینده روشن و مشخص خواهد شد، همانطور که در حوادث و بحرانهای اخیر ازجمله سیل سال ۱۳۹۸ بسیاری از مسائل و مشکلات پیشآمده باهمت و همراهی گروههای جهادی حلوفصل شد.