تهران- ایرنا- مشاور معاون علمی وفناوری رییس جمهوری گفت: در برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین انتقال فناوری و همکاری‌های مشترک در حوزه فناوری‌های پیشرفته زمینه را برای توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری‌ها در تهران و پکن فراهم می‌کند.

پرویز کرمی روز سه شنبه در گفت و گویی افزود: توجه ویژه به توسعه تعاملات علمی و فناورانه میان دو کشور یکی از بخش های برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین است.

وی تاکید کرد: با  اجرایی شدن این برنامه می توان شاهد رشد و گسترش همکاری های دانشگاهی و مراکز علمی ۲ کشور و اولویت دادن به انتقال فناوری و نوآوری باشیم.  

 مشاور معاون علمی وفناوری رییس جمهوری همچنین در پاسخ به این سوال که تبادل علمی و فناورانه بر اساس چه ضرورت‌هایی در برنامه جامع همکاری ایران و چین گنجانده شده است، گفت: ایران طی سال های اخیر ظرفیت های ویژه ای را در جامعه جهانی از خود بروز و ظهور داده است از این رو بسیاری از کشورها تمایل به همکاری و مشارکت با ایران دارند، در این۴۰ سال و به خصوص در ۱۰سال اخیر تحریم های به شدت ظالمانه ای علیه کشور وضع شده است، اما تاب آوری ملی و نمونه ای از سوی کشور و حاکمیت به جامعه جهانی نشان داده شده است.

کرمی یادآور شد: فناوری ها و نوآوری ها، کسب رکوردهای عالی در بسیاری از زمینه ها، خصوصا در زمینه‌ علم و فناوری باعث شده است که توانمندی ایران به شکل بهتری در منظر عموم جامعه بین الملل دیده شود.

وی بیان کرد: از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که جامعه بین الملل به کشورهای اروپایی و آمریکا ختم نمی شود، در گذشته به واسطه سیر ارتباط ما با اروپا و غرب در تحصیل و تجارت، تعاملات بین المللی ما هم بیشر با اروپا و آمریکا انجام می شد، اما در کنار این کشورها، کشورهای نوظهوری از جمله کشورهای حوزه بریکس، اوراسیا، شانگهای به خصوص چین در طی این سال ها رشد چشم گیری در حوزه های علمی- فناوری داشته اند و فعالیت های خودشان را ارتقا داده اند،  امروز چین به یکی از بزرگ ترین قدرت های اقتصادی، فناوری دنیا تبدیل شده است و در خیلی از موضوعات توانسته است گوی سبقت را از آمریکا بگیرد.

مشاور معاون علمی وفناوری رییس جمهوری یادآور شد: نکته دیگر حساسیت ها و نگاه هایی است که به برنامه نقشه راه ۲۵ ساله ایران دوخته شده است،  این موضوع از جهاتی مثبت است به شرطی که نگاه به این موضوع صفر و صدی نباشد. یعنی باید دانشگاهیان، اقتصاددانان، سیاسیون احزاب و گروه ها در موضوع قراردادهای بین المللی و تفاهم نامه های بین المللی حساس باشند همچنین مجلس شورای اسلامی باید نقش خود را در این زمینه خوب اعاده کند.

کرمی همچنین گفت: اساتید دانشگاه ها، کارشناسان همه باید نظر بدهند اما آنچه در حال حاضر در دستور کار قرار دارد یک نقشه راه جامع است که چشم انداز همکاری ایران را با کشور چین برقرار می کند در واقع این نقشه راهی که بین دو کشور بسته می شود یک برنامه استراتژیک برد_برد است که هم به نفع ایران  و هم به نفع کشور چین است. چین به واسطه توانمندی ها داشته ها و موقعیت ژئوپولتیک و سرزمینی که کشور ایران دارد در این منظقه حساس به سراغ ما آمده است.

به گزارش روز سه شنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وی در پاسخ به این سوال که این سند همکاری چه فرصت‌هایی را در زمینه علمی و فناوری در اختیار دو کشور قرار می‌دهد، اظهار داشت: یکی از گام های مهم در توسعه بازار و گسترش همکاری های فناوری و نوآوری بین دو کشور که در این برنامه گنجانده شده است به موضوع انتقال دانش و فناوری از طریق شرکت های دانش بنیان فناور و نوآور و گسترش همکاری با این شرکت ها است.

وی افزود: اقتصاد نوآور ایران با تکیه بر شرکت های دانش بنیان از توانمندی خوبی برخوردار است، کشور چین نیز به این موضوع که ما یک نیروی انسانی خیلی متخصص و توانمند داریم آگاه است،  از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم چینی ها نیز نیروی انسانی قوی و توانمند و ارتباطات وسیع بین المللی دارند،  آن ها توانسته اند رشد سالانه ۱۰ درصد را تجربه کنند و در خیلی از صنایع تراز اول هستند، چینی ها بازارهای بین المللی را در اختیار دارند و تجربه خوبی را  در فضای فناوری های نو دارند که می توانند در  انتقال این فناوری به شرکت های دانش بنیان و خلاق کمک کار باشند.

این مسوول در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین درخصوص اینکه تاثیر این سند در شرایط تحریم‌ها چیست، یادآور شدهمیشه در تعاملات بین المللی ایران خصوصا در حوزه فناوری و نوآوری حتی زمانی که تحریم ها به این شدت نبود وقتی با کشورها و شرکت های غربی نشست و برخواست می کردیم یک احتیاط ویژه و خاصی در حوزه انتقال فناوری و نوآوری داشتند و به هیچ عنوان قائل به انتقال فناوری و نوآوری به کشور ایران نبودند. اما چینی ها در این زمینه برعکس هستند و یک گشاده دستی خاصی در این موارد دارند،  اما کشورهای دیگر تمایلی به انتقال فناوری خصوصا به ایران نداشتند.

کرمی اظهار داشت : چرا که فناوری موجب ایجاد رشد و توسعه و ارزش افزوده می شود و باعث می شود رشد و نواوری در آن کشور سرعت بگیرد،  اما از آن جایی که چینی ها در انتقال فناوری با کشورهای دیگر موفقیت های زیادی داشته اند در این حوزه یک گشاده دستی خاصی دارند که ما می توانیم با همکاری های دانشگاهی و مراکز علمی که بین دو کشور از طریق اجرایی شدن این برنامه انجام می شود شاهد رشد و توسعه در گسترش همکاری های دانشگاهی ها و اولویت دادن به انتقال فناوری و نوآوری باشیم.

وی ادامه داد: یادمان باشد غربی ها و اروپایی ها حتی در رژیم گذشته هم ایران را به نوعی تحریم کرده بودند؛ مثلاً  اروپایی ها و  آمریکایی ها هیچوقت صنایع نو و سنگین خود را به ایران ندادند؛ برای همین در شروع نوسازی ایران در رژیم گذشته نیز ناچار صنایعی مانند ذوب آهن و ماشین سازی تبریز را از روسیه به ایران منتقل کرد.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: دانشگاه ها به عنوان منبع اصلی پرورش و تولید نیروی انسانی و علم حلقه اول اقتصاد دانش بنیان را تشکیل می دهند بعد از آن پارک های علم فناوری و بعد از آن شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها و شتاب دهنده ها هستند. این نهادها در کشور چین رشد خوبی داشته و در این زمینه تعامل خوبی در حال انجام است،  هرچند امروز نیز دانشگاه ها شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری ما با کشور چین ارتباط خوبی دارند اما با منعقد شدن این تفاهم نامه بین دو کشور و سپس با اجرای اکشن پلن آن، این ارتباط نظام مند تر و دقیق تر می شود.

وی گفت: بحث بعدی اولویت دادن به شرکت های دانش بنیان است،  شرکت های دانش بنیان رشد خوبی را در کشور پیدا کرده اند،  ما برای اینکه بتوانیم همکاری های برد _ برد با سایر کشورها داشته باشیم باید بسترها و پلت فرم هایی داشته باشیم که بتوانند از فناوری ها و نوآوری های کشور مقابل که حاضر به انتقال آن ها هستند استفاده کنند درواقع شرکت های دانش بنیان نقش سلول های انتقال دهنده و رابطی را دارند که می توانیم ظرفیت های آن ها را در اجرای بهتر این تفاهم نامه بکار بگیریم.

کرمی در خصوص تاثیر این سند در زیست بوم نوآوری منطقه خاطرنشان کردموضوع دیگر اکوسیستم نوآوری و خلاق در کشور است، چندسالی است که این اکوسیستم در کشور ما شروع به فعالیت کرده است و اقدامات خوبی هم انجام داده اند. ما توانسته ایم استارتاپ های خوبی در این زمینه داشته باشیم. شرکت های خلاق و خانه های نوآوری خوبی را در استان های مختلف شکل داده ایم.  ما می توانیم به وسیله این پتانسیل ها  نوآوری را در منطقه به صورت مشارکتی با طرف های چینی و از طریق بخش خصوصی ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: هم اینک نیز در همسایگی ما امارات، قطر و سایر کشورها از توانمندی های چین استفاده می کنند. به طور مثال سینوفارم چین با امارات به صورت مشترک در زمینه تولید واکسن کووید_۱۹ فعالیت می کند. حتما ما باید در این زمینه ورود پیدا کنیم و این کار را انجام دهیم. از طرف دیگر یکی از کارهای خیلی خوبی که کشورما توانسته است در این زمینه فعالیت انجام دهد بحث توسعه در زمینه صنعت نفت و انرژی است. شرکت های دانش بنیان می توانند در این زمینه ها ورود پیدا کنند و مجری و اقدام کننده این تعاملات مشترک باشند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که پیش از این نیز با چین ارتباط داشته ایم این سند راهبردی چه کمکی به تقویت این ماجرا می کند، افزود: در فضای تحریم وقتی که  شرکت های دانش بنیان و خلاق ما با چینی ها همکاری می کنند، نمی توانند ظرفیت های خیلی بزرگی را کسب کنند چرا که موانع قانونی و فرا قانونی زیادی توسط نظام بین الملل جلوی پای آن ها قرار می گیرد و دولت چین در این زمینه ها حمایت و تضمین خاصی به شرکت های دانش بنیان ما نداده است و شرکت های دانش بنیان به تنهایی با شرکت های چینی کار می کنند و تابع ضوابطی هستند که این دو کشور باهم نوشته اند.

کرمی تصریح کرد: اما وقتی که بحث همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین مطرح می شود یعنی تمام تضمین های لازم توسط دولت چین و دولت ایران به این موضوع شرکت ها داده می شود و وقتی که این تفاهم نامه بین دولت ها باشد حمایت ها و مشوق هایی که دو دولت در جریان این تفاهم نامه ایجاد کرده اند شرکت ها به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. این کمک ها می تواند تسهیلات بانکی، اقامتی، دریافت زمین، معافیت های مالیاتی و گمرکی به شرکت های دانش بنیان باشد که خیلی از این موارد و حمایت ها  پس از عقد این تفاهم نامه و قراردادهای جانبی که بعدا بسته می شود برای آن شرکت ها حائز می شود.