همدان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه وضعیت ابتلا به کرونا در هفته سوم فروردین سالجاری بی سابقه بوده است گفت: در حال حاضر ۷۸۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های این استان بستری هستند.

به گزارش ایرنا، رشید حیدری مقدم روز چهارشنبه در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۱۴ بیمار سرپایی و ۹۱ بیمار بستری مثبت شناسایی شدند.

وی اضافه کرد: ۲۰۰ بیمار بستری مثبت در بیمارستان ها بستری بودند که با ورود به سال جدید و در پنجم فروردین امسال شمار بیماران به ۳۰۰ نفر و در دهم فروردین به ۴۰۰، نیمه این ماه به ۶۰۰ و هم اینک به ۷۸۰ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: سه خاکریز برای پیشگیری از شیوع کرونا داریم که از دست دادن هر یک از این خاکریزها کنترل شیوع این ویروس را به شدت سخت و دشوار می کند.

حیدری مقدم افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی شهروندان نخستین خاکریز بوده و انتظار می رود شهروندان همانند سال گذشته به شیوه نامه های بهداشتی توجه جدی داشته باشند.

وی اضافه کرد: توجه به حوزه بهداشت دومین خاکریز است و هم اینک ساعت کاری همه مراکز جامع سلامت از ۱۴ به ۱۶ افزایش یافت همچنین شمار مراکز ۱۶ ساعته منتخب از ۲۴ به ۳۷ مرکز افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، حوزه درمان را آخرین سد دفاعی دانست و توضیح داد: چنانچه شمار بیماران مبتلا به کرونا افزایش یافته و بیمارستان ظرفیت پذیرش را نداشته باشند همه این خاکریزها را از دست داده ایم و با بحران جدی مواجه می شویم.

حیدری مقدم تاکید کرد: همدان هم اینک در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و هر فرد علامت دار بدون استثنا به کرونا مبتلا شده و نیازی به دریافت تست به منظور اطمینان از ابتلا به کرونا نیست.

وی یادآوری کرد: سال گذشته دغدغه اصلی حوزه بهداشت و درمان استان همدان تامین ماسک مورد نیاز شهروندان بود اما هم اینک با توجه به تامین ماسک و واکسینه شدن کادر درمانی فعال در خط مقدم مقابله با کرونا نگران تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران بستری هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان خواستار همراهی فرمانداران برای تامین اکسیژن ساز شد همچنین از شرکت های تولید اکسیژن صنعتی خواست تولید خود را در این شرایط حساس به اکسیژن طبی تغییر دهند.

حیدری مقدم، بر ضرورت توجه مردم به قرنطینه خانگی تاکید کرد و گفت: هفته اخیر شاهد شمار بیماران سرپایی و بستری بودیم و هم اینک آمار فوتی تغییری نسبت به گذشته نداشته است اما به طور حتم تا دو هفته آینده شمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا نیز روند صعودی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا باید تیم های صیانت با انرژی و توان بیشتری فعالیت کند همچنین چهره و فضای شهر باید به مثابه استان جنگی شود.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش ۲ تا سه برابری بیماران سرپایی به طور حتم در هفته های پیش رو ظرفیت تخت های بیمارستانی تکمیل می شود و از هم اینک عمل های غیر ضروری لغو شده و همه بخش بیمارستان ها به بیماران کرونایی اختصاص یافته است.