بغداد - ایرنا - نشست سران کشورهای مصر، اردن و عراق در بغداد به دلیل مسائل داخلی اردن و کودتا در این کشور برای دومین بار به تعویق افتاد.

به گزارش ایرنا قرار بود فردا (پنجشنبه) "عبدالفتاح السیسی" رییس جمهور مصر و "عبدالله دوم" پادشاه اردن برای برگزاری اجلاس سه جانبه با "مصطفی الکاظمی" نخست وزیر عراق، به بغداد سفر کنند، اما امروز سخنگوی هیات دولت عراق اعلام کرد که این نشست سه جانبه "تا اطلاع بعدی" به تعویق افتاده است.

این اجلاس به درخواست امان به دلیل شرایطی که اردن در آن قرار دارد به خصوص با توجه به موضوع تلاش برای کودتای اخیر در آن کشور به تعویق افتاد.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از سخنگوی هیات دولت عراق نوشت: عراق در کنار امنیت و ثبات اردن ایستاده است.

پیش تر وزارت خارجه عراق هم در بیانیه صادره خود امنیت و ثبات اردن را امنیت خود عنوان کرده بود.

مقامات اردن شاهزاده حمزه و شریف حسن بن زید و چند شخصیت دیگر را به انجام فعالیت هایی به "هدف قرار دادن امنیت پادشاهی و تماس با طرف های خارجی با هدف برنامه ریزی برای ایجاد بی ثباتی در کشور" متهم کرده بودند.

قرار بود اجلاس سه جانبه بغداد یک هفته پیش برگزار شود، اما به دلیل برخورد دو قطار در مصر که منجر به کشته یا زخمی شدن بیش از ۱۳۰ نفر شد، به تعویق افتاد.

سپس وزرای خارجه سه کشور جلسه هماهنگی برگزار کردند تا بالاخره پنجشنبه این هفته بعنوان زمان تشکیل نشست سران مشخص شد.

گفتنی است عراق و مصر هم اوضاع چندان مناسبی ندارند؛ عراق با ناآرامی‌ در برخی شهرها و نیز حضور گروه های مسلح در بغداد مواجه است و مصر هم به رغم باز شدن کانال سوئز هنوز از این موضوع بطور کامل رهایی نیافته است.

اجلاس سران سه کشور عراق، مصر و اردن بر تفاهمات مشترک اقتصادی تمرکز دارد که اغلب در زمینه انرژی، تجارت و سرمایه گذاری است.