تهران - ایرنا - شهردار تهران با اشاره به رونمایی از اولین قطار ملی هفت واگنه اعلام کرد: مراحل ساخت این قطار در کمترین زمان ممکن به همت مهندسان و صعنتگران داخلی و دانشگاهیان انجام شد.

به گزارش ایرنا، پیروز حناچی روز پنجشنبه در مراسم رونمایی از اولین قطار ملی که با حضور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد اظهار داشت: ساخت و طراحی قطار ملی در راستای ماده ۵۸ قانون برنامه ششم با حمایت حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، صندوق شکوفایی و نوآوری در مدت ۱۸ ماه صورت گرفت.

وی افزود: اهدافی که در این طرح دنبال شد ارتقا بومی سازی از حدود ۳۰ به بیش از ۸۰ درصد، دستیابی به طراحی و ساخت و همچنین تجهیزات قطارهای شهری و بین شهری و رفع انحصار و وابستگی و همچنین استفاده حداکثری از توان داخلی بود.

شهردار تهران ادامه داد: طراحی و ساخت یک رام قطار هفت واگنه در مدت ۱۸ ماه با تلاش ۱۸ شرکت دانش بنیان و همچنین چهار شرکت بزرگ صنعتی از جمله شرکت واگن سازی تهران، جهاد دانشگاهی، مپنا لوکوموتیو و تیوان ترمز انجام شد.

حناچی تاکید کرد: توجه به نگهداری و نگهداشت قطارها هدف دیگری بود که دنبال که یکی از سریعترین پروژه های تولید این موضوع در کشور تجربه شد و همچنین ایجاد اشتغال برای ساخت کارخانجات نیز در داخل کشور از دیگر اهداف این پروژه بود.

وی ادامه داد: تمامی زیر سیستم‌ها مطابق با استانداردهای بین المللی در این پروژه در کشور تولید شده و در چنین پروژه‌هایی ایجاد زیرساخت‌ها شامل تجهیزات ثابت و ناوگان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گفته شهردار تهران، کسب دانش فنی برای تولید انواع قطارهای پرسرعت و استفاده از ظرفیت‌های خالی شرکت‌های داخلی و ایجاد اشتغال مسقیم و غیر مستقیم به همراه کاهش قیمت ناوگان در حدود بیش از ۲۰ درصد در سال از دیگر اهداف این پروژه بود.

حناچی اظهار داشت: با فعال شدن خط تولید قطار ملی، پنج هزار شغل مستقیم و ۱۰ هزار شغل غیرمستقیم پایدار به وجود می آید، ضمن این که ساخت قطار ۲۰ درصد کاهش قیمت خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش از رییس جمهوری درخواست کرد: نهادینه شدن فناوری ها در قالب تشکیل یک شرکت پیمانکاری عمومی دانش بنیان و ثبت سفارش ساخت ۴۲۰ واگن با شرکت واگن سازی تهران و تبدیل تعهدات دولت در تامین ۲ هزار دستگاه از فاینانس خارجی به تسهیلات وام ریالی با مساعدت سیستم بانکی است که امیدواریم این امر محقق شود.

 ۵ هزار واگن نیاز داریم

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای ۱۰ کلانشهر کشور در کمتر از ۱۰ سال آینده به پنج هزار واگن مترو نیاز داریم تا بهره برداری سیستم زیرساخت های مترو را به حداکثری برسانیم.

وی افزود: توسعه حمل و نقل عمومی با هدف کاهش آلودگی هوا و ترافیک در دستور کار قرار دارد که شبکه مترو نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک دارد.

حناچی خاطرنشان کرد: در شهر تهران شبکه مترو در هفت خط با ۱۴۱ ایستگاه در حال بهره برداری است که برابر ماده ۵۸ قانون برنامه ششم توسعه تا پایان سال ۱۴۰۰ باید تامین دو هزار واگن مترو محقق شود که در همین راستا شرکت مترو با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده با بهره‌گیری از توان و دانش داخلی در جهت اجرایی کردن قطار ملی گام برداشت.

به گزارش ایرنا، طرح تولید یک رام قطار ۷ واگنه مترو بصورت ویدئو کنفرانسی با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری و معاون علمی و فناوری و همچنین شهردار و استاندار تهران رونمایی شد.

این رونمایی همزمان در شصت و یکمین برنامه افتتاح طرح‌های کلان ملی کشور با عنوان «پوشش تدبیر و امید برای جهش تولید» انجام شد که در این طرح یک رام قطار ملی شامل یک قطار هفت واگنه که بدنه قطار، دکوراسیون داخلی، سیستم بوژی، راهروی بین واگنی، ترمزها، اطلاع رسانی هوشمند، تهویه مطبوع، در و سیستم رانش آن توسط شرکت های دانش بنیان طراحی و ساخته شده است، رونمایی شد.