به گزارش ایرنا، شغل رانندگی تاکسی را میتوان یکی از سختترین مشاغل شهری دانست، چرا که فعالان این صنف باید در تمام فصول سال از صبح تا شب در خیابانها رانندگی کنند و اگر چند روزی قصد سفر کردن یا استراحت در منزل را داشته باشند و یا به هر دلیلی نتوانند کار کنند، از مزد آن روز بیبهره میمانند و در واقع این شغل، شغلی بدون مرخصی به شمار میرود که سرما و گرما هم نمیشناسد.
تاکسی وسیلهای مهم در تأمین رفاه حال شهروندان در سفرهای درون شهری به شمار می رود که رانندگان آن به نوعی به همه اقشار جامعه خدمات ارایه میدهند و کمتر کسی را میتوان یافت که هر سال حداقل یکبار از تاکسی استفاده نکند.
فعالیت در این صنف حساسیت خاص خود را داشته و اخلاق و مردمداری را از سوی رانندگان تاکسی میطلبد چرا که علاوه بر اهالی آن شهر، هر مسافر یا مهمانی نیز در بدو ورود به آن شهر، معمولا تاکسی را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب میکند از این رو علاوهبر آنکه رانندگان تاکسی عاملی در انتقال فرهنگ هر شهر به میهمانان هستند باید با برخورد و رفتار خود نام نیکی از آن دیار را در اذهان مسافران ایجاد کنند.
شاید امروزه به علت افزایش خودروهای شخصی و توسعه ناوگان حمل و نقل شهری استفاده از این وسیله کاهش یافته ولی همیشه نگرشها به عنوان نماد زندگی شهری به تاکسی مثبت و یکی از نمادهای قدیمی شهرنشینی به حساب میآید.
در شهر میاندوآب به عنوان سومین شهر پرجمعیت آذربایجان غربی نیز به دلیل افزایش سفرهای درون شهری توسط شهروندان این وسیله نقلیه همواره به عنوان یکی از ارکان مهم جابجایی مسافران مورد توجه بوده است.
در این شهر نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد و ۸۳۱ دستگاه تاکسی نیز در حال فعالیت است که علاوه بر مردم این شهر به مردم روستاها نیز که روزانه حداقل نصف آنان به شهر تردد میکنند، خدمات ارایه میدهند.
اما به گفته رانندگان تاکسی، مطالبات آنها به عنوان قشری که همواره و در تمام شرایط و ساعات شبانه روز در حال ارایه خدمات به مردم هستند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
آنها معتقدند که طی ۱۴ ماه گذشته که شاهد شیوع ویروس کرونا در جامعه بودیم، آنها بدون تعطیلی مانند کادر درمان همواره در حال فعالیت بوده و حتی گاهی مواقع بیماران کرونایی را هم جابجا میکنند از این رو همیشه در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند.
رانندگان تاکسی می گویند به موازات سایر صنوف آنها نیز مشکلاتی دارند که بارها از طریق رسانه ها خواستار انعکاس و پیگیری آن بودند؛ از این رو برای پی بردن به این مشکلات پای صحبت رییس هیات مدیره شرکت تعاونی تاکسیرانی میاندوآب و شماری از رانندگان تاکسی نشستم .
نرخ کرایههای تاکسی در میاندوآب پایین تر از شهرهای همجوار است
یکی از رانندگان تاکسی که ۱۰ سال است در این شغل فعالیت دارد، گفت: نرخ کرایه تاکسی در میاندوآب در مقایسه با شهرهای همجوار پایین است و در سال های گذشته نیز در ۲ سال متوالی افزایش نرخ کرایه صورت نگرفته است، به طوری که اکنون در شهرهای همجوار نرخ کرایه هر مسیر ۱۵ هزار ریال است ولی در میاندوآب همچنان ۱۰ هزار ریال است.
"فرضالله آزادی" در خصوص دلایل عدم افزایش کرایه و ۲ دوره به عقب افتادن آن، افزود: بنابر اظهار مسوولان افزایش کرایه تاکسی در میاندوآب تورم ایجاد میکند اما نمیدانم چرا افزایش سایر اقلام تورم ایجاد نمیکند.
وی با قدردانی از ایجاد مسیر ویژه تاکسی در اواخر سال گذشته در برخی خیابانهای پرتردد شهر میاندوآب اضافه کرد: این اقدام، در خیابان شریعتی به دلیل آنکه دست فروشان و مغازهداران بساط پهن می کنند نتیجه خوبی نداشته است و سد معبر شهرداری هم اقدام قابل توجهی برای رفع این سد معبر انجام نداده است که از مسوولان درخواست داریم این مشکل را برطرف کنند.
وی ادامه داد: بیمه رانندگان تاکسی مشکل دیگری است که از سال ۹۲ به بعد، بعضی از رانندگان از آن بی بهره هستند و با اینکه تا قبل از آن سال تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتن آسان بود ولی اکنون پرداخت حق بیمه به صورت آزاد برای رانندگان تاکسی به علت افزایش نرخ آن سخت شده است و بیشتر رانندگان از عهده آن بر نمی آیند.
این راننده تاکسی همچنین فعالیت مسافربری های شخصی بدون آرم و علائم را مشکل دیگر برای رانندگان تاکسی در میاندوآب عنوان کرد و افزود: از سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری می خواهیم در این راستا اقدام عاجلی انجام دهد چرا که برخی با قرار دادن یک تابلو بر روی خودرو شخصی خود اقدام به جابجایی مسافر میکنند که این امر یک نوع جفا در حق رانندگان تاکسی است.
وی با بیان اینکه از متولیان امر می خواهیم محدوده تردد را برای رانندگان تاکسی افزایش دهند، گفت: در شهر بزرگی مانند میاندوآب فقط تا شعاع پنج کیلومتری می توانیم از شهر خارج شویم و در صورت طی بعد مسافت بیشتر از آن جریمه می شویم درحالی که اگر تاکسی ها بیشتر از این مسیر اقدام به جابجایی مسافر کنند در درآمدشان تاثیر خوبی خواهد داشت.
خرید و فروش تاکسی فقط در ۲ نمایشگاه صورت میگیرد
خرید و فروش تاکسی در میاندوآب مشکل دیگری است که این راننده تاکسی به آن اشاره کرد و ادامه داد: با وجود فعالیت بیش از ۸۰۰ دستگاه تاکسی عمومی در میاندوآب فقط در ۲ نمایشگاه خرید و فروش تاکسی انجام می گیرد و با این اوصاف قیمت تاکسی توسط این ۲ نمایشگاه تعیین می شود و هر قیمتی از سوی آنها تعیین شود به همان قیمت معامله خواهد شد در حالی که اگر مثل سایر خودروها تعداد نمایشگاههای خرید و فروش تاکسی به حد کافی باشد، در خرید و فروش مناسب این وسیله نقلیه تاثیر خوبی خواهد گذاشت.
وی اظهار داشت: البته منعی برای خرید و فروش تاکسی در سایر نمایشگاه ها وجود ندارد ولی در این شهر از گذشته روال بر این بوده که تاکسیها در نمایشگاه مختص خود معامله شود، که اگر تعداد نمایشگاه ها افزایش یافته و طبق قانون این نمایشگاهها زیر نظر شهرداری فعالیت کنند حالت رقابتی و بهتری به خود میگیرد.
آزادی، اظهار کرد: مشکل دیگر رانندگان تاکسی، فعالیت غیرمعمول تاکسیهای تلفنی است به طوری که باید با استقرار در دفتر آژانس و با تماس مردم، خدمات ارایه دهند اما در تمام نقاط شهر همانند تاکسی های گردشی فعالیت کرده و اقدام به جابجایی مسافر میکنند.
وی گفت: علاوه بر این فعالیت تاکسیهای اینترنتی نیز در این شهر عرصه بر فعالیت تاکسی های گردشی تنگ کرده است که از سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری میخواهیم که در خصوص تاکسیهای اینترنتی و همچنین تاکسیهای تلفنی غیرمجاز چاره اندیشی کند.
وی با اشاره به حمایتها و آسیبهای مالی ناشی از شیوع کرونا برای رانندگان تاکسی گفت: در این راستا تسهیلاتی برای برخی رانندگان تاکسی به مبلغ ۶۰ میلیون ریال پرداخت شد که بازپرداخت آن باید پس از سه ماه دوره تنفس شروع میشد ولی برخی بانکهای عامل از جمله صادرات، ۱۵ روز پس از اعطای وام نسبت به دریافت اقساط آن نیز اقدام کردند و حتی هر ماه ۱۵۰ هزار ریال نیز اضافه بر اقساط حق الوکاله دریافت میکند.
یکی دیگر از رانندگان تاکسی در میاندوآب به نمایندگی از ۵۵ راننده تاکسی "ون" در خصوص مشکلات موجود در سر راه فعالیت این نوع تاکسیها گفت: در برخی از مسیرهایی که این تاکسی ها فعالیت دارند مسافربری های شخصی هم فعالیت دارند که این امر باعث شده در ایستگاه ها با کمبود مسافر مواجه شده و میزان درآمد آنها به شدت کاهش پیدا کند.
"پنجعلی شکرپناه" با اشاره به اینکه تا قبل از شیوع کرونا تاکسیهای ون بیشتر به عنوان سرویس مدارس فعالیت میکردند، اظهار داشت: طی یکسال گذشته با توجه به شیوع کرونا که مدارس تعطیل شده، رانندگان تاکسیهای ون نیز از نظر مالی بسیار متضرر شده و در گذران معیشت خود با مشکل مواجه هستند.
رانندگان تاکسیهای ون در میاندوآب به سایر شغلها مثل کارگری روی آوردهاند
این راننده تاکسی گفت: در شرایط فعلی متوسط درآمد روزانه تاکسی های ون به حدود ۳۰۰ هزار ریال کاهش پیدا کرده است که آن هم کفاف هزینه استهلاک و سوخت خودرو را هم نمیکند ضمن آنکه هزینه های تعمیر خودرو به شکل سرسامآوری افزایش یافته است.
شکرپناه با بیان این نکته که ایستگاه در نظر گرفته شده برای خودروهای ون (مقابل بانک ملی مرکزی) به جای اینکه در سمت راست خیابان باشد با تصمیم مسوولان (سازمان مدیریت حمل و نقل و پلیس راهور) در سمت چپ خیابان قرار دارد، گفت: در هیچ جای ایران ایستگاهی به این شکل وجود ندارد که این امر ضعف این ۲ نهاد را نشان میدهد که شاید به خاطر اصناف واقع شده در سمت راست خیابان طالقانی باشد که گفته میشود توقف تاکسیهای ون در آن مکان برای کسب و کار آنها مانع ایجاد میکند.
وی اضافه کرد: همیشه خودروهای شخصی برای جابجایی مسافر در این محل توقف میکنند و پلیس راهور به جای اعمال جریمه برای مسافربریهای شخصی، ایستگاه تاکسی های ون را تغییر داده اند.
وی با بیان اینکه مسافربرهای شخصی در مقابل چشمان ما مسافران را از سوار شدن به ون منصرف میکنند، اظهار داشت: ما هم نمیتوانیم جلوی این اقدام آنان بایستیم چرا که برخی از آنان رانندگان ون را تهدید میکنند که گاهی این تهدیدات به ضرب و شتم رانندگان نیز منجر شده است.
یکی دیگر از رانندگان تاکسی با بیش از ۱۸ سال سابقه فعالیت در این صنف اضافه کرد: طی این سالها همه مسوولان دخیل در حوزه فعالیت تاکسی، برای حل مشکلات این صنف قولهای زیادی دادهاند ولی در عمل چیزی عاید ما نشده است.
"بهروز خانی" افزود: آنهایی که در این شهر مسوولیت داشتند و اکنون سودای انتخابات در سر دارند با راهاندازی گروه هایی در شبکههای اجتماعی ما را عضو کرده و میخواهند که مشکلات خود را بگوییم تا از این امر در تبلیغات انتخاباتی خود استفاده کنند در حالی که همین افراد در گذشته هیچ اقدامی برای حل مشکلات این صنف انجام ندادند.
وی با بیان اینکه ایستگاه های تاکسی در سطح شهر خط کشی و مشخص نشده است، گفت: خودروهای شخصی به بهانه سوار مسافر برای روستاهای اطراف، مسافران ما را سوار میکنند که این امر فعالیت تاکسیهای عمومی شهر را مختل کرده است.
وی با بیان اینکه این قبیل خودروها با تابلوهای مختلف در سطح شهر با عنوان تاکسی تلفنی اقدام به جابجایی مسافر میکنند، افزود: متاسفانه مسوولان ذیربط کنترلی بر فعالیت این خودروها نداشته و این خودروها همانند تاکسی در هر ایستگاهی که بخواهند مسافر سوار میکنند.
این راننده تاکسی با اشاره به اینکه شغل رانندگی تاکسی یک شغل شریف و باارزش است، افزود: در کشورهای دیگر هر کسی نمیتواند راننده تاکسی شود و باید از فیلترهای مختلف عبور کند به طوری که حتی ارزش یک راننده برابر با مقام شهردار است چون تاکسیها در هر شهر ویترین آن شهر محسوب میشوند ولی در این شهر یکنوع دید منفی نسبت به رانندگان تاکسی وجود دارد.
خانی اظهار کرد: در برخی شهرهای همجوار روی تاکسیهای آن در کنار نام شهر عنوان حومه نیز حک شده که به واسطه آن تاکسیها میتوانند به روستاهای آن شهر سرویس دهند ولی در میاندوآب اینگونه نیست و رانندگان تاکسی تا پایان محدوده شهری میتوانند به سوار مسافر اقدام کنند در حالی که اگر این مهم اتفاق بیفتد ضمن آنکه راننده تاکسی درآمد خوبی خواهد داشت، به کاهش ترافیک شهر منجر میشود.
وی در خصوص مازاد بودن تعداد تاکسیها به نسبت جمعیت شهر گفت: در میاندوآب ۸۳۵ دستگاه خودرو تاکسی فعال وجود دارد که حدود ۴۰۰ دستگاه آن مازاد بر تعداد جمعیت آن است از اینرو تنها راهکار برای افزایش درآمد و مدیریت این مهم، افزایش محدوده شهری برای تردد و ارایه خدمات توسط این وسایل نقلیه است.
محدوده تردد برای تاکسیها با توجه به موقعیت شهر میاندوآب باید افزایش یابد
یکی دیگر از رانندگان تاکسی در شهر میاندوآب با ۱۷ سال سابقه کار در این صنف، محدوده خروج تاکسی از شهر را یکی از مشکلات پیشروی رانندگان تاکسی در شهر میاندوآب میداند و معتقد است که با توجه به موقعیت شهر میاندوآب باید محدوده شهری برای تردد تاکسیها افزایش یابد.
"وحید محمودی" با انتقاد از آشفتگی در سیستم حمل و نقل عمومی این شهر ادامه داد: در شهر میاندوآب ترافیک و نابسامانی در حمل و نقل بیداد میکند و این حاکی از عملکرد ضعیف پلیس راهور شهرستان است.
وی بیان کرد: بارها در حضور ماموران پلیس راهور مسافربرهای شخصی در خط ویژه تاکسی اقدام به سوار کردن مسافر کرده اند ولی باوجود واکنش رانندگان تاکسی، هیچ واکنشی از سوی مامور پلیس مشاهده نشده و در صورت اعتراض آنها می گویند که با پلیس ۱۱۰ تماس بگیریم.
محمودی، پایین بودن نرخ کرایهها و عدم همخوانی کرایههای دربستی باتوجه به کرایه مسیرها از دیگر مشکلات صنف تاکسیرانان در این شهر عنوان کرد و گفت: هر چند که با تاکید قانون در تاکسی عمومی چیزی بنام نرخ دربستی وجود ندارد، مگر اینکه به خواست مشتری باشد و نرخ آن نیز به صورت توافقی تعیین میشود، اما در شهر ما مسوولان به خاطر رفع مسوولیت از دوش خود، با رواج دربستی، فضا را برای تاکسیهای تلفنی و خودروهای سواری ایجاد کردهاند.
وی بیان کرد: معاینه فنی تاکسی ها هم از دیگر مشکلات رانندگان تاکسی است به طوری که باید به صورت سه و ۶ ماهه انجام شود که در دیگر شهرها از سوی شهرداریها رایگان انجام میگیرد اما در میاندوآب همچین چیزی وجود ندارد.
تقسیم حقوق رانندگان تاکسی بین دیگران راهکار درستی برای ایجاد اشتغال نیست
یکی از اعضای هیات مدیره شرکت تعاونی تاکسیرانی شهر میاندوآب گفت: با توجه به نامههای وزارت کشور و مصاحبههای منتشر شده از سوی مسوولان مربوطه، ظرفیت میاندوآب با توجه به جمعیت آن برای ۴۰۰ دستگاه تاکسی است در حالی که نزدیک به ۸۵۰ دستگاه تاکسی به صورت گردشگری و رسمی در این شهر فعالیت دارد و این نشان میدهد که اگر سهمیه یک دستگاه تاکسی چهار نفر باشد در این شهر با توجه به شرایط موجود به یک نفر کاهش یافته است.
الماس وکیلی افزود: وقتی این مشکل را به مسوولان میگوییم آنان وضعیت اقتصادی و بیکاری را پیش کشیده و فعالیت در این صنف را به نوعی در مهار بیکاری موثر میدانند ولی ما به عنوان راننده تاکسی که بیش از ۱۵ و یا ۲۰ سال در این زمینه سابقه داریم و از این راه امرار معاش میکنیم در گذران زندگی خود و هزینههای آن به مشکل برخورده ایم.
وی با بیان اینکه مسوولان اگر به فکر اشتغالزایی هستند، تقسیم حقوق رانندگان تاکسی بین دیگران راهکار درستی نیست، گفت: در رابطه با کنترل و مقابله با خودروهای شخصی، پلیس راهور یکی از اعضای هیات مدیره سازمان حمل و نقل است و باید همکاریهای لازم را در این راستا داشته باشد و اینگونه نباشد که وقتی راننده تاکسی عمومی در نقاط مختلف شهر اقدام به سوار کردن مسافر میکند با هشدار مامور راهور مواجه شود اما خودروهای شخصی به صورت غیرمجاز در هر کجا بخواهند مسافر سوار کنند.
وی همچنین با اشاره به فعالیت تاکسیهای تلفنی در میاندوآب گفت: مدیران آژانسها اغلب در دفتر حضور نمییابند و تنها به دریافت حق کمیسیون از رانندگان اکتفا میکنند در صورتی که این اقدام خلاف قانون است و آژانس هایی که مدیران آنها در دفتر حضور پیدا نمی کنند باید تعطیل شوند.
مصوبههای شورای ترافیک اجرا نمی شود
مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی میاندوآب نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تابحال بارها به صورت مکتوب مشکلات رانندگان تاکسی را در این شهرستان بارها به صورت مکتوب و یا در جلسههای شورای ترافیک مطرح شده و برای برطرف کردن آنها مصوبههایی تصویب شده اما تابحال هیچکدام اجرایی نشده است.
قهرمان امیریان با بیان اینکه صرف تصویب مصوبه دردی را دوا نمیکند، گفت: ما از مسوولان شورای ترافیک شهرستان میخواهیم مصوبههایی که قابلیت اجرایی دارد را تصویب کنند و مابقی درخواستها و طرحها در رابطه با تاکسیداران را در همان جلسه در حضور اعضای اتحادیه تاکسیرانی رد کرده و تصویب نکنند.
وی یکی از مهمترین خواسته رانندگان تاکسی را اجرای مصوبههای شورای ترافیک عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از مصوبه ها مربوط به سال ۱۳۹۷ در خصوص منحل شدن گشت بازرسی اتحادیه تاکسیرانی و جایگزین شدن گشت بازرسی توسط سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری بود که با گذشت بیش از سه سال در روزهای گذشته راهاندازی شد.
وی با بیان اینکه گشت بازرسی اتحادیه تاکسیرانی به علت اعتراض مدیران برخی آژانسهای تلفنی که به حق نبود منحل شد، افزود: اگر این اعتراض پیگیری میشد به انحلال گشت بازرسی منجر نمیشد چرا که در این گشت با حضور مأمور پلیس راهور برای خودروهای غیرمجاز اعمال جریمه میکرد که مغایرت قانونی هم نداشت.
مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی میاندوآب گفت: از فرماندار میخواهیم مصوباتی که تاکنون در حوزه حمل و نقل عمومی به تصویب رسیده ولی اجرایی نشده است را پیگیری و نسبت به اجرای آن دستورات لازم را صادر کند.
امیریان با اشاره به اینکه سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری میاندوآب سه سال پیش تاسیس شده است، اظهار داشت: زمانی که این سازمان تاسیس شد ما رانندگان تاکسی از اینکه سازمان مستقلی خواهیم داشت و مشکلات ما را پیگیر خواهد کرد خوشحال شدیم ولی تاکنون نه تنها مشکلی حل نشده بلکه بیشتر هم شده است.
وی با بیان اینکه ظرفیت تاکسیهای عمومی بیش از ۲ برابر ظرفیت و تعداد آژانسهای تلفنی بیش از پنج برابر ظرفیت میاندوآب است، گفت: در این شهر ۸۰ آژانس وجود دارد که این تعداد حتی بیشتر از مرکز استان است.
نیازی به تاکسیهای اینترنتی در شهر میاندوآب وجود ندارد
وی گفت: معضل بعدی فعالیت تاکسیهای اینترنتی در این شهر است که با توجه به شرایط میاندوآب، نیازی به تاکسیهای اینترنتی در این شهر وجود ندارد چرا که تعداد تاکسی ها هم اکنون چند برابر بیشتر از ظرفیت شهرستان است.
وی گفت: همچنین در این شهر برای ۵۵ دستگاه تاکسی ون، یک مسیر (کوی قرهورن) برای فعالیت مجوز داده شده است که این مسیر به خودروهای شخصی نیز واگذار شده که این امر اجحاف بزرگی در حق صاحبان این تاکسی هاست که باید مسوولان یا از فعالیت خودروهای شخصی در این مسیر جلوگیری کنند یا تاکسیهای ون را از فعالیت در این مسیر خارج کنند.
۲ هزار و ۵۰۰ حلقه لاستیک بین رانندگان تاکسی در میاندوآب پارسال توزیع شد
رییس هیات مدیره شرکت تعاونی تاکسیرانی میاندوآب نیز گفت: طی سال گذشته در چهار نوبت ۲ هزار و ۵۰۰ حلقه لاستیک بین رانندگان تاکسی از سوی اتحادیه تاکسیرانی میاندوآب در راستای حمایت از این قشر توزیع شد.
اکریم گلیار اضافه کرد: از سال ۱۳۹۷ نیز پیگیر ایجاد خط ویژه تاکسی در خیابان امام (ره) بودیم که تابحال عملیاتی نشده بود ولی در سال گذشته به تبع مصوبه شورای ترافیک شهرستان اجرایی شد.
وی ادامه داد: ایجاد مسیر ویژه تاکسی در خیابان ۱۷ شهریور، خیابان تختی و ایستگاه سهراهی شاهیندژ نیز در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه ایجاد مسیرهای ویژه تاکسی به منظور ایجاد نظم و انضباط در شهر است، گفت: شهرداری هم در این راستا مساعدت لازم را دارد و از وی نیز به جهت این حمایت ها قدردانی میکنم.
هزار و ۳۱۹ راننده تاکسی عضو شرکت تعاونی تاکسیرانی هستند
رییس هیات مدیره شرکت تعاونی تاکسیرانی میاندوآب با بیان اینکه همچنین هزار و ۳۱۹ راننده تاکسی عضو این شرکت تعاونی هستند، افزود: در استای حمایت از این رانندگان کارت اختصاص سهام شرکت نیز برای آنها صادر شده که برای تسریع در این اقدام همه رانندگان باید در این اتحادیه عضو شوند.
گلیار با اشاره به اینکه الحاقیه نرخ کرایه تاکسیها در سال گذشته با مخالفت فرماندار اجرایی نشد، افزود: اصلاح کرایه کویهای مختلف به ویژه کوی "قرهورن" که مبدا و مقصد آن در یک مسیر تعریف شده و با توجه به مسیر پنج کیلومتری آن به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست از خواسته های مهم این شرکت از مسوولان است.
وی افزایش محدوده تردد رانندگان تاکسی و جلوگیری از فعالیت تاکسیهای اینترنتی نیز از دیگر انتظارات این شرکت از مسوولان این شهرستان است که ساماندهی آن مشکلات زیادی را از این صنف رفع می کند.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری میاندوآب با بیان اینکه ۸۳۱ دستگاه تاکسی عمومی در این شهر فعالیت دارد، اظهار داشت: از این تعداد ۵۵ دستگاه تاکسی ون و ۷۰ دستگاه تاکسی خط ویژه و مابقی تاکسی عمومی است.
سیاوش معبودی با بیان اینکه همچنین ۸۰ دفتر تاکسی تلفنی در میاندوآب وجود دارد، اضافه کرد: هر کدام از این دفاتر ۱۰ دستگاه و در برخی نیز تعداد خودروها ۱۲ دستگاه و یا ۱۵ دستگاه بنا به موقعیت قرارگیری تاکسیهای تلفنی و تعداد مشتری آنها در متغیر است.
وی افزود: در قانون حمل و نقل عمومی، تاکسیهای تلفنی حق سوار کردن مسافر را در محلی به غیر از دفتر ندارند و از سویی تاکسیهای عمومی هم حق سوار مسافر به صورت دربستی ندارند ولی در شهر میاندوآب با این موارد براساس مذاق مردم و مسافر و به صورت توافقی رفتار میشود.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری میاندوآب اظهار داشت: وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه و همچنین به جهت اینکه فعالیت در این شغل راحت تر است، فعالیت تاکسیرانان را تحت تاثیر قرار داده است.
معبودی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا فعالیت تاکسیهای تلفنی نیز کاهش یافته است، گفت: در این شرایط تاکسیهای تلفنی به جای اینکه از محل دفتر خود نسبت به ارایه خدمات اقدام کنند، در سطح شهر این کار را انجام میدهند که اعتراض رانندگان تاکسی های گردشی به حق است و خواستار برخورد هستند که ماهم در صورت مشاهده برخورد میکنیم.
تنها ابزار برخورد با مسافربرهای شخصی پلیس راهور است
معبودی با بیان اینکه بازرسیهای سازمان مدیریت حمل و نقل محدود است، افزود: تنها ابزار برخورد این سازمان با مسافربرهای شخصی و آنهایی که با نصب تابلو مسافرکشی میکنند پلیس راهور است که با تعامل و هماهنگی صورت گرفته با راهنمایی و رانندگی، روزانه در یک نوبت نسبت به بازرسی و اعمال قانون اقدام میشود.
وی با بیان اینکه معضل اصلی در این راستا خیابان طالقانی جنوبی است، گفت: در این مکان مسافربرهای شخصی که به کوی "قرهورن" مسافر سوار میکنند موجب ایجاد ترافیک و اخلال در ایستگاه تاکسیهای ون میشوند که جهت برخورد با آنان به حضور مامور پلیس نیاز است.
وی با بیان اینکه به واسطه همکاری پلیس در برخورد با چنین خودروهایی مدارک مالکان آنها ضبط و به سازمان مدیریت حمل و نقل عمومی ارسال میشود، افزود: پس از بررسیهای لازم برای این خودروها پروندههایی تشکیل و تا سقف سه میلیون و ۵۰۰ هزار ریال جریمه اعمال میشود.
وی با بیان اینکه تاکسیهای تلفنی نیز که در سطح شهر اقدام به سوار کردن مسافر کنند، توسط گشت بازرسی به کمیته انضباطی معرفی میشوند، بیان کرد: در مرحله اول این قبیل خودروها جریمه، در مرحله دوم افزایش مبلغ جریمه و در مراحل سوم و چهارم کارت آنها ابطال میشود.
وی با بیان اینکه به خاطر وضعیت جامعه سعی میشود به جای ابطال کارت از آنان تعهد گرفته شود، افزود: در مجموع برخورد و کنترل خودروهایی که با هر عنوانی در سوار مسافر مرتکب تخلف میشوند کار دشواری است چرا که نمیتوان تمام شهر را به طور همزمان کنترل کرد.
وی اضافه کرد: رانندگان تاکسیهای عمومی علاوهبر آنکه از فعالیت خودروهای شخصی در سوار مسافر گلهمند هستند، به معضل ترافیک به ویژه در هسته مرکزی شهر نیز معترض هستند که از اواخر سال گذشته برای حل مشکل ترافیک و سهولت در تردد خودروهای عمومی و امدادی نسبت به اجرای مسیرهای ویژه اقدام شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری میاندوآب با بیان اینکه افزایش خودروها و عدم تعریض معابر به ویژه در هسته مرکزی شهر عامل دیگری در افزایش ترافیک است، گفت: این امر موجب نارضایتی رانندگان تاکسی شده است که باید نسبت به حل معضل ترافیک در مرکز شهر اقدام شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه به علت مسایل اقتصادی و شیوع کرونا استفاده از حمل و نقل عمومی نسبت به گذشته کاهش یافته است، اضافه کرد: این در حالیست که بیشتر فعالان این قشر جزو اقشار کم درآمد بوده و نشستن در دفتر تاکسی تلفنی دیگر به صرفه نیست و به همین خاطر رانندگان تاکسی های تلفنی به فعالیت در سطح شهر اقدام میکنند که این روند هم موجب نارضایتی رانندگان تاکسی میشود.
افزایش کرایهها از سوی مراجع بالاتر اعلام میشود
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری میاندوآب همچنین با اشاره به اعتراض رانندگان تاکسی مبنی بر عدم افزایش نرخ کرایهها، گفت: افزایش کرایه تاکسی ها از سوی مراجع بالاتر اعلام میشود و برای تحقق این مهم براساس مبنای تعریف شده ۲۰ یا ۲۵ درصد افزایش لحاظ میشود.
معبودی بیان کرد: در شرایط کنونی و با توجه به افزایش قیمتها به ویژه در حوزه قطعات خودرو، افزایش نرخ کرایهها را پیگیر هستیم و اگر اعلام شود اجرای آن در دستور کار قرار میگیرد.
وی گفت: با توجه به اینکه در سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ افزایش کرایهها توسط شورای اسلامی وقت اعمال نشده و این موجب شده که تا به امروز نرخ کرایههای تاکسی در این شهر نسبت به سایر شهرها پایین باشد که این امر با توجه به افزایش تورم، از خواسته به حق رانندگان تاکسی میاندوآب به شمار می رود که در حال پیگیری است.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری میاندوآب با بیان اینکه اکنون نرخ کرایه هر مسیر هشت هزار و ۷۵۰ ریال است، گفت: با توجه به اینکه پول خرد مثل گذشته وجود ندارد، امکان اخذ کرایه مصوب فوق هم برای راننده و هم مسافر وجود ندارد و به همین خاطر کرایه مرسوم ۱۰ هزار ریال است و یا اینکه کرایه تعیین شده برای مسیرهای دربستی ۴۵ هزار ریال است که رانندگان ۵۰ هزار ریال دریافت میکنند و این امر شاید با رضایت برخی مسافران باشد ولی برای بعضیها مقدور نیست.
مخالف فعالیت تاکسیهای اینترنتی هستیم
وی در خصوص فعالیت تاکسیهای اینترنتی در میاندوآب گفت: ما مخالف فعالیت این تاکسیها هستیم ولی به جهت اینکه جزو مشاغل اینترنتی شناخته میشود و همچنین به جهت اینکه تصمیمگیری ها در این زمینه در سطح کلان صورت گرفته فعالیت این تاکسی ها آزاد است.
وی گفت: براساس مطالعات صورت گرفته توسط مشاور طرح ساماندهی ترافیک شهر میاندوآب در طی سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ و براساس شاخصهای جمعیتی، وجود ۲۸۶ دستگاه تاکسی کفاف میکند ولی قبل از سال ۱۳۸۵ امتیاز تاکسی به وفور در میاندوآب صادر شده و اکنون ۸۳۱ دستگاه تاکسی وجود دارد که سه برابر بیشتر از ظرفیت است.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری میاندوآب با بیان اینکه مشکلات در این حوزه از قبل ایجاد شده و اکنون رانندگان تاکسی انتظار دارند این مشکلات پایان یابد، اظهار داشت: این امر غیرممکن است و تنها منوط به شهر میاندوآب نیست و در سراسر کشور این مشکل وجود دارد.
معبودی با بیان اینکه در گذشته علاوه بر گشت بازرسی واحد تاکسیرانی شهرداری، گشت بازرسی دیگری با همکاری اتحادیه تاکسیرانی نیز ایجاد شده بود گفت: با فعالیت ۲ گشت بازرسی برخوردها بیشتر و بهتر بود ولی سپس با تغییر و تحول صورت گرفته در هیات مدیره شرکت تعاونی تاکسیرانی، برخوردها فقط به تاکسی های تلفنی معطوف شد و به دنبال آن در اواخر سال ۱۳۹۷ نیز با انحلال گشت بازرسی اتحادیه تاکسیرانی در شورای ترافیک شهرستان مقرر شد شهرداری نسبت به راهاندازی گشت بازرسی دوم اقدام کند که در روزهای گذشته این مهم نیز اجرایی شد.
وی با بیان اینکه در این راستا در بودجه سال ۱۴۰۰ سازمان پیشبینی شده که عوارض خودرو که شهرداری از مردم دریافت میکند به سازمان اختصاص یابد و یا اینکه طرح پارکبانی اجرایی شود، اظهار کرد: اگر درآمدهای حاصله از این ۲ منبع به سازمان مدیریت حمل و نقل اختصاص یابد در این صورت میتوان نسبت به راهاندازی مراکز رفاهی از جمله شرکت تعاونی نیز برای رانندگان تاکسی اقدام کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری میاندوآب اضافه کرد: در زمینه ارایه خدمات معاینه فنی برای رانندگان تاکسی نیز این مهم در ستاد معاینه مطرح خواهد شد ولی به جهت اینکه معاینههای فنی توسط بخش خصوصی اداره می شود باید رایزنیهای لازم با مالکان آنها برای ارایه خدمات با اعمال تخفیف صورت پذیرد.
معبودی در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری میاندوآب گفت: در حوزه تاکسیرانی حدود ۹۵ درصد خودروها نوسازی شده و میاندوآب در آذربایجان غربی از این حیث در رتبه نخست قرار دارد.
در بحث ترافیک ۱۴ ارگان دخیل است
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی میاندوآب نیز با بیان اینکه رانندگان تاکسی مطالباتی دارند که ما در حد توان به حل آنها اقدام می کنیم اظهار داشت: در رابطه با مشکل ترافیک در این شهر ۱۴ ارگان دخیل هستند و پلیس راهور تنها یک طرف قضیه است.
سرهنگ سیدعبدالله موسوی با بیان اینکه برای حل معضل ترافیک و تسهیل فعالیت تاکسی ها ابتدا باید زیرساختها در شهر فراهم شود، افزود: این در حالیست که برای رفاه حال رانندگان تاکسی در هسته مرکزی شهر به ویژه خیابان امام (ره) که قدمت ۷۰ ساله دارد به ایجاد مسیر ویژه اقدام شده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو فقط با پلاک میاندوآب و با احتساب خودروهای خریداری شده از سایر شهرها و همچنین خودروهای شهرهای همجوار که برای انجام امور خود به میاندوآب میآیند تعداد خودروها افزایش یافته که این هم موجب ترافیک در هسته مرکزی شهر به ویژه خیابانهای امام، ۱۷ شهریور و شهدای غربی و شرقی در ۲ نوبت صبح از ساعت ۱۱ و نیم تا ۱۳ و عصر از ساعت پنج و نیم تا هفت و نیم میشود.
رییس پلیس راهور میاندوآب با بیان اینکه همچنین رانندگان تاکسی از خیابان ۱۷ شهریور به سمت میدان امام نمیتوانستند مسافر سوار کنند که این مشکل نیز با ایجاد مسیر ویژه از تقاطع خیابان کارگر و ۱۷ شهریور به سمت میدان امام حل شد، ادامه داد: رانندگان تاکسی عمدتا به تعداد زیاد تاکسیهای تلفنی اعتراض دارند که برای آنها در گذشته مجوز داده شده و با احتساب ۸۰ تاکسی تلفنی هر کدام ۱۰ دستگاه خودرو، بیش از ۸۰۰ دستگاه خودرو مجاز به فعالیت در سطح شهر است.
برای نظارت بر فعالیت تاکسیهای تلفنی گشت مشترک با سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری فعال است
سرهنگ موسوی با بیان اینکه برای نظارت بر فعالیت تاکسیهای تلفنی گشت مشترک با سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری فعال است، اظهار داشت: این گشت روزانه در ۲ نوبت صبح و عصر نسبت به کنترل، نظارت و اعمال قانون برای خودروهای غیرمجاز و فاقد مجوز فعالیت میکند و آنها را جهت اعمال قانون با هدف بازدارندگی به سازمان مدیریت حمل و نقل معرفی میکنند و اکنون با این حجم تاکسی در شهر بیشتر خانوارها با خودرو شخصی امورات روزمره خود را انجام میدهند.
وی با بیان اینکه عواملی همچون تعداد زیاد خودروهای مسافربر شخصی، تعداد تاکسیها و استفاده از خودرو شخصی به بروز مشکلاتی همچون کمبود مسافر منجر شده است، افزود: در گذشته مسافران در ایستگاهها منتظر تاکسی بودند ولی اکنون در هر ایستگاه بیش از ۱۰ دستگاه تاکسی به طور همزمان منتظر مسافر هستند.
وی با بیان اینکه همکاران پلیس راهور با توجه به حجم بیشتر کارها، علاوهبر روان سازی ترافیک به تصادف های درون شهری هم رسیدگی میکنند، اضافه کرد: در خصوص فعالیت تاکسیها و صیانت از حقوق آنان تاکسی تلفنیهای غیرمجاز کنترل و نسبت به اعمال قانون برای آنها اقدام میشود.
وی با بیان اینکه قانونگذار برای خودروهای غیرمجاز فقط جریمه نقدی تعیین کرده است، گفت: خودروهایی هم که با نصب تابلو به صورت غیرمجاز مسافرکشی میکنند به سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری معرفی میشوند.
رییس پلیس راهور میاندوآب نسبت به عدم برخورد ماموران پلیس راهور با خودروهای غیرمجاز حین مسافرکشی از ایستگاه تاکسی ها نیز اظهار داشت: این موضوع مطالبه بحقی نیست چرا که بیشتر خانوارها از سوی تاکسیهای تلفنی کد اشتراک دارند و به احتمال راننده آن خودرو با هماهنگی قبلی مسافر نسبت به سوار کردن وی میکند و این دلیل منطقی مبنی بر اینکه نباید تاکسی تلفنی از ایستگاه تاکسی مسافر سوار کند، نیست.
میاندوآب با بیش از ۲۷۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجانغربی واقع شده است.