به گزارش روز شنبه ایرنا از دانشگاه امیرکبیر، امیرگل رو استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: داده برداری سریع، استاندارد، صحیح و دقیق از وضعیت روسازی به منظور تحلیل وضعیت عملکردی روسازی و برنامه ریزی نگهداری و تعمیر آن در مدیریت روسازی موجب کاهش ۷۵درصدی در هزینه چرخه عمر روسازی می شود.
وی افزود: در دنیای امروز، اهمیت مدیریت و نگهداری زیرساخت های حمل و نقلی بر کسی پوشیده نیست. از طرفی بررسی، شناخت، ارزیابی و اندازه گیری خرابی های روسازی اساس کار مدیریت تعمیر و نگهداری روسازی است که از اهمیت بالایی برخوردارند.
مدیرپروژه سامانه پایش سلامت راه گفت: تمرکز اصلی در این پروژه بر زیرساخت های حمل و نقلی است و به عنوان یکی از پیشگامان ارائه سیستم های پایش سلامت راهها در کشور درصدد تولید محصولاتی دیگر به منظور پایش سلامت راه برآمدیم.
وی تصریح کرد: مهم ترین هدف این پروژه ارائه خدمات برداشت داده های وضعیت روسازی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، ارائه شاخص های عملکردی روسازی (مانند ناهمواری، شیارشدگی، زبری و وضعیت خرابی های روسازی)، اولویت بندی عملیات نگهداری و تعمیر و بودجه ریزی لازم برای آن است. در این راستا سامانه ای طراحی کردیم که قابلیت ارائه گزارش های مـدیریتی تحت وب را دارد.
گل رو در خصوص سامانه پایش هوشمند سلامت زیرساخت ها گفت: در این سامانه موقعیت یاب جغرافیایی تریمبل از نوع تفاضلی دوفرکانسه استفاده شده است. این حسگر قادر به برداشت طول، عرض و ارتفاع جغرافیایی با دقت بهتر از یک متر است.
وی در خصوص خدمات دیگری که به واسطه این سامانه می توان ارائه کرد، گفت: مسافت سنج طولی یا انکودر، تعداد ۱۰ هزار پالس در هر گردش چرخ وسیله نقلیه تولید می کند تا بتوان مسافت طولی طی شده به هنگام برداشت را با دقت بهتر از یک دهم متر بدست آوریم.
گل رو تاکید کرد: همه حسگرهای بکار رفته در این سامانه با فرمان مسافت سنج طولی در بازه های طولی از پیش تعریف شده اقدام به برداشت داده ها می کنند.
وی در خصوص بخش دیگر این سامانه گفت: پروفیل سنج طولی دارای ۲ لیزر کلاس یک جهانی با فرکانس ۷۰ کیلوهرتز است که شاخص ناهمواری بین المللی راه (IRI)و درشت بافت روسازی (MPD) را در زیر دو چرخ خودرو بدست می آورد. لیزر پروفیل سنج دارای رزولوشن یک صدم میلی متر بوده و قادر است شاخص ناهمواری بین المللی راه را با دقت یک صدم متر به کیلومتر ارائه کرده و درشت بافت را برای هر یک میلی متر نمایش دهد.
گل رو در خصوص دوربین مورد استفاده در این سامانه گفت: این دوربین دارای رزولوشن ۱۶۰۰ * ۱۲۰۰ پیکسل، با سرعت تصویربرداری ۳۰ فریم در ثانیه است. این دوربین هم چنین مجهز به کنترلگر لرزش در زمان برداشت تصویر است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: دوربین محافظت شده در پوششی تحت پروتکل آی پی ۶۷ است که در شرایط سخت میدانی در برابر رطوبت و دما مقاوم بوده و قابلیت برداشت با بهترین کیفیت تصویر را دارد.
وی عنوان کرد: از این تصاویر می توان خرابی های سطحی روسازی، علائم ایمنی راه، کاربری زمین و مبلمان شهری را احصا کرد.
گل رو تاکید کرد: سامانه پایش سلامت مکانیزه راه قابلیت برداشت ناهمواری طولی و عرضی راه، درشت بافت، مشخصات هندسی راه و خرابی های سطحی راه را دارد.
استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: با استفاده از داده های خام برداشت شده، شاخص های وضعیت روسازی شامل شاخص بین المللی ناهمواری (IRI)، شیارشدگی (Rutting)، درشت بافت(MPD) ، شاخص وضعیت روسازی (PCI) بدست می آید.
صرفه جویی ۱۱ هزار میلیارد تومانی در شبکه راه های کشور
وی گفت: با استفاده از شاخص های وضعیت روسازی بدست آمده، برنامه ریزی بهینه به منظور تعیین بهترین عملیات، نگهداری و تعمیر در زمان مناسب بر روی قطعه مورد نیاز صورت می گیرد که سالانه متولیان راه را در امر مهم حفظ و نگهداری راه ها که ارزشی بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان دارد کمک شایانی کرده و موجب صرفه جویی قابل توجهی در سطح ملی می شود.
گل رو خاطرنشان کرد: اگر با استفاده از این سامانه پس از برداشت مکانیزه وضعیت راه، عملیات بهینه پیشگیرانه راه توصیه و اجرا شود، سالانه بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان در سطح شبکه راه های کشور یا به عبارت دیگر ۳۰۰ میلیون تومان به ازای هر کیلومتر خط صرفه جویی در نگهداری راه ها در سال می شود که نقش کلیدی در صرفه جویی اقتصادی و تخصیص بهینه منابع در سطح ملی به همراه دارد.