سنندج-ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: اگر ثابت شود هر کدام از فعالان زنجیره تولید مرغ در استان به قاچاق جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه دار پرداختند پروانه فعالیت آنها تعلیق می شود.

به گزارش ایرنا، خالد جعفری روز شنبه در جلسه قرارگاه استانی ساماندهی مرغ با اشاره به اینکه جو آرامی در بازار مرغ استان برقرار شده است، اظهار داشت: تدبیری که در سطح کشور برای تامین مرغ و ایجاد آرامش در بازار اندیشیده شد و اقدامات انجام شده هم نشان داد در این زنجیره توان تولید بالا است. 

وی با اشاره به اینکه تولید جوجه یک روزه افزایش یافته است، اضافه کرد: بیش از ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه تا پایان فروردین در کشور پیش بینی شده است که تولید شود. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: ذرت و سویا با قیمت دولتی در اختیار مرغداران قرار داده می شود و در حال حاضر هم به اندازه کافی این نهاده ها برای مرغداران استان تامین شده و مشکلی وجود ندارد. 

جعفری با تاکید بر اینکه تامین نیاز استان در اولویت قرار دارد، اضافه کرد: خروج مرغ از استان با برنامه ریزی و مجوز و هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان باید انجام شود. 

وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ در بازار استان برای مصرف کنندگان کمتر از مصوب کشوری است، گفت: یکی از دلایلی که باعث خرید کمتر شده این است که مردم از قبل بیشتر از نیازشان تهیه کرده اند. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان یادآور شد: هر کدام از فعالان زنجیره تولید مرغ استان باعث قاچاق جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه دار شوند تا تعلیق پروانه فعالیت انها پیش خواهیم رفت. 

افزایش ۲۶ درصدی جوجه ریزی مرغ در کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به میزان جوجه ریزی در استان اشاره کرد و اظهار داشت : سال ۱۳۹۸ میزان جوجه ریزی در استان ۴۴ میلیون و ۲۷۶ هزار قطعه بوده و این میزان در سال ۱۳۹۹ به ۴۳ میلیون و ۸۵۳ هزار قطعه کاهش یافت.

محمدفرید سپری اضافه کرد: شیوع کرونا در سال گذشته تاثیر زیادی بر تولید به ویژه در صنعت مرغداری گذاشت با این وجود وضعیت جوجه ریزی نرغ در استان به نسبت سراسر کشور بهتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۳.۶ درصد جوجه ریزی کشور در سال گذشته مربوط به کردستان بوده است، گفت: در فروردین امسال حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان تولید شد. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه در فروردین سال گذشته یک میلیون و ۹۸۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان انجام شد، یادآور شد: در فروردین امسال میزان جوجه ریزی در استان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافت. 


رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکلی نداریم مرغ به اندازه کافی وجود دارد، گفت: تامین مرغ برای ماه های آینده از دغدغه های ما است که امیدواریم با برنامه ریزی انجام شده در این زمینه مشکلی پیش نیاید.

محمد دره وزمی بر ارایه آمار دقیق و واقعی تاکید کرد و افزود: زنده فروشی مرغ در استان های همجوار  نباید دلیلی بر افزایش قیمت مرغ از سوی مرغداران استان و فاکتوری برای تعیین قیمت آن شود. 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی کردستان هم اظهار داشت : در اسفند ماه سال گذشته روزانه به طور متوسط بیش از ۵۸ هزار قطعه مرغ و در ۱۶ روز فروردین سال جاری هم ۷۹ هزار و ۸۱۵ قطعه روزانه کشتار شده است. 

احمد ذکریایی نژاد با اعلام اینکه در سال ۱۳۹۹  روزانه به طور میانگین روزانه بیش از ۳۴ هزار قطعه مرغ در استان کشتار شده است، اضافه کرد: تلفات جوجه ریزی در مرغدارای های استان ۶ تا هفت درصد است و آمار تولید در این حوزه هم در سامانه بازارگاه و سما رصد می شود. 

 مدیرکل امور پشتیبانی دام  کردستان در این جلسه با بیان اینکه با توجه به محدودیت های جدید کرونایی احتمال کاهش مصرف  مرغ در استان وجود دارد، گفت: سال گذشته از مرغداران استان ۷۰۰ هزار تُن مرغ خریداری کردیم. 

فرزاد معاونی با اشاره به اینکه بیش از یک هزار تن مرغ منجمد هم در سال ۱۳۹۹ در بازار استان توزیع شد، افزود: در حال حاضر میزان موجودی مرغ منجمد در انبارهای شرکت ۲۲۱ تن است که تاریخ تولیذ آنها دی و بهمن است. 


وی با بیان اینکه از نظر ذخایر نهاده  مشکلی نداریم، یادآور شد: در  این مدت پنج هزار و ۷۵۵ تن ذرت و یک هزار و ۸۰۰ تُن کنجاله سویا بین مرغداران استان توزیع شده است. 


کشف حدود ۲ هزار قطعه مرغ قاچاق در کردستان

رییس پلیس اقتصادی فرماندهی انتظامی کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: در ۱۸ روز فروردین سال جاری ۳۸۲ هزار قطعه جوجه یک روزه، ۸۵ تن مرغ کشتار شده و سه هزار و ۸۴۵ عدد تخم مرغ از افرادی که مجوز دامپزشکی نداشتند در محورهای استان کشف و ضبط شده است. 

سرهنگ علیرضا فرهادی اضافه کرد : تصمیاتی در سطح کشور اتخاذ می شود که گاها بازخورد آن منجر به ایجاد قاچاق می شود یکی از این تصمیات منع صادرات است. 

وی یادآور شد: معیوب بودن چرخه تولید و توزیع و عدم نظارت ها موجب سوءاستفاده برخی و حضور بیشتر دلالان می شود. 

رییس اداره مبارزه با قاچاق مرزبانی کردستان در این جلسه اظهار داشت: سال ۱۳۹۹، بیش از ۲ میلیون و ۱۴ هزار قطعه جوجه یک روزه قاچاق به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال در استان کشف شد. 

افشین مروتی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون هم بیش از ۱۳ هزار قطعه جوجه قاچاق به ارزش ۱۶ میلیارد ریال کشف شد، افزود: سال گذشته ۹ هزار و ۷۲۱ قطعه مرغ زنده قاچاق به ارزش سه میلیارد ریال و امسال هم تاکنون یک هزار و ۹۶۰ قطعه به ارزش ۵۸۸ میلیون ریال کشف شده است. 

وی یادآور شد: ۱۵ هزار و ۳۱۰ کیلوگرم تخم مرغ قاچاق به ارزش سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در سال گذشته و امسال هم یک هزار و ۹۳۵ کیلوگرم در استان کشف شده است. 

واحدهای مرغداری کردستان با ظرفیت حدود ۱۴ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۴۰۰ قطعه در دوره و حدود ۵۸ میلیون قطعه در سال با توان تولید ۱۰۰ هزار تُن گوشت مرغ در حال فعالیت است.

از صنایع مرتبط با این فعالیت، ۶ کشتارگاه صنعتی مرغ با ظرفیت ۱۶ هزار قطعه در ساعت، ۱۵ کارخانه اختصاصی خوراک طیور به ظرفیت سالیانه ۳۶۰ هزار تُن، چهار واحد ذرت خشک کنی به ظرفیت ۶۲ هزار تُن و نیز سه واحد فرآوری کود مرغی به ظرفیت ۵۰ هزار تُن در سال وجود دارد.