به گزارش ایرنا از خانه ملت، محسن حاجی میرزایی در جلسه روز یکشنبه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گزارش کاملی از عملکرد این وزارتخانه ارائه داد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ما اقدامات موثری در جهت ارائه خدمات مجازی در قالب شبکه شاد به دانشآموزان در زمان شیوع کرونا ارائه دادیم.
حاجیمیرزایی یادآور شد: اندازهگیری BMI حدود ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از دانشآموزان از دیگر اقدامات این وزارتخانه جهت شناسایی میزان قد و وزن آنها بود که این سرشماری از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که نتایج نشان میدهد ۱۳ درصد دانشآموزان در معرض چاقی قرار دارند که این موضوع میتواند در آینده منشأ بیماریهای غیرواگیر قرار گیرد، ضمن اینکه این نتایج در اسفندماه نیز مورد بررسی قرار گرفت و تغییرات مطلوبی در جهت اصلاح این وضعیت انجام شد.
وی اضافه کرد: طرح آجر به آجر برای مدرسهسازی از دیگر اقدامات این وزارتخانه بود که یک میلیون نفر در آن مشارکت کردند و هدف این است که به طور گستردهتر در سطح کشور اجرا شود، همچنین اجرای طرح مدرسه خوانا برای ۱۰ درصد از مدارس ابتدایی از دیگر اقدامات موثر ما در حوزه آموزش و پرورش بود که با هدف اعطای مدارکی به آنها در جهت آموزش برای پایه زندگی و خوب خواندن و نوشتن صورت گرفته است. از سوی دیگر آموزش و پرورش در سال ۹۹ در جهت یکپارچهسازی ۳۰ سامانه این وزارتخانه اقدام کرد.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ایجاد سازمان استعداد درخشان و اساسنامه سازمان تعلیم و تربیت کودک که آرزوی قشر فرهنگی بود، با دستور رهبر معظم انقلاب و پیگیری شورای عالی انقلاب فرهنگی ۸۴ درصد محقق شد که در این طرح مشارکت دادن خانوادهها در امر تعلیم و تربیت مورد هدف است. همچنین کل مهدکودکها زیر نظر وزارت آموزش و پرورش قرار گرفتند.
حاجیمیرزایی ادامه داد: پرداخت بدهیهای اردوگاه شهید باهنر و انتقال سند آن به نام آموزش و پرورش از دیگر اقدامات انجام شده توسط این وزارتخانه بود، از سوی دیگر حقوق کارکنان خرید خدمت از ۲۴ ساعت به ۴۴ ساعت ارتقا یافت. بخشنامه تعارض منافع ابلاغ و اجرا شد و ذینفعان در این مورد تعیین تکلیف شدند. علاوه بر این روزی بیش از ۴۰ برنامه آموزشی در رسانه ملی به طور زنده پخش شد.
وی افزود: توانمندسازی معلمان برای تولید محتوا، بازنگری برنامههای تربیت معلم و ۲۰ رشته جدید و ارسال آن جهت دریافت تایید به وزارت علوم، پرداخت مطالبات معلمان و عدم شکلگیری مطالبه معوقه جدید، همچنین دادن ماموریت به صندوق ذخیره فرهنگیان را در ارزش افزوده این صندوق و سهامدار کردن و عرضه صندوقها به بورس از دیگر اقدامات این وزارتخانه بود که به ایجاد شفافیت منتهی میشود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بعد از ۹ سال که هیچ کمکی به هنرستانها نشده بود، مبالغی به آنها کمک شد، همچنین تجهیزات سیستمهای سرمایشی و گرمایشی گازسوز مدارس استانداردسازی شد.
حاجی میرزایی همچنین از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات خواست تا فرصتی دیگر را جهت بررسی وضعیت شبکه شاد تعیین کنند.
کمیسیون آموزش و تحقیقات نگاه خاصی به سند تحول بنیادین دارد
علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ارزیابی مثبت از گزارش ارائه شده توسط وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت اجرای تکالیف این وزارتخانه مندرج در قانون برنامه ششم توسعه تاکید کرد. وی همچنین از وزیر آموزش و پرورش خواست ۶ هزار نفر از متقاضیان فعالیت در حوزه فرهنگی که هنوز تعیین تکلیف نشدهاند را از طریق مصاحبه جذب کنند چرا که گرفتن تست در این زمینه تعیین کننده نیست.
وی یادآور شد: یکی دیگر از مواردی که باید وزارت آموزش و پرورش به آن توجه کند این است که جذب دانشجو برای فعالیت در حوزه آموزش و پرورش نباید تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد و لازم است رشتههایی در این زمینه ایجاد شده و سایر دانشگاهها از جمله شهید بهشتی نیز در کنکور سهمیهای در این بخش داشته باشند و برون سپاری به این گونه مراجع معتبر صورت گیرد.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: انتظار داریم داراییهای صندوق ذخیره فرهنگیان مشخص شده و از بورس بهرهمند شوند تا دریافتی بازنشستگان چندین برابر افزایش یابد.
منادی سفیدان تاکید کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات نگاه خاصی به سند تحول بنیادین دارد، ضمن اینکه لازم است وزارت آموزش و پرورش ارتقای معیشت فرهنگیان را به طور ویژه مورد توجه قرار دهد.
وی با بیان اینکه لازم است جلسه دیگری جهت بررسی موضوعات مختلف در حوزه آموزش و پرورش با حضور وزیر برگزار شود، یادآور شد: در بودجه امسال مبلغ ۷۰ میلیارد تومان به سازمان تعلیم و تربیت کودک و ۳۰ میلیارد نیز برای ازدواج فرهنگیان تخصیص یافت.
رتبهبندی فرهنگیان هنوز کامل اجرا نشده است
احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جمعبندی مطالب مطرح شده در این نشست افزود: گزارش ارائه شده از سوی وزیر آموزش و پرورش مفصل بوده و انصافاً اقدامات بسیار شایستهای توسط این وزارتخانه برای ارتقای حوزه آموزش و پرورش انجام شده است. علاوه بر آن، نقاط ضعفی هم وجود دارد که باید جبران شود.
وی با اشاره به نقاط ضعف موجود در حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: فرهنگیان انتظار داشتند طرح رتبهبندی معلمان به طور کامل اجرا شود که در کمیسیون اجتماعی دولت در قالب یک لایحه تصویب شده و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد که در نوبت اعلام وصول قرار دارد تا بعد از آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی قرار گیرد.
نماینده همدان و فامنین در مجلس تصریح کرد: اشکالاتی هم در لایحه دولت و هم بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد، چرا که برای اجرای طرح رتبهبندی معلمان کافی نیست. با این حال تصویب و اجرای آن آرمان چندین ساله فرهنگیان را محقق خواهد کرد. ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که نظام رتبهبندی تاکنون اعمال نشده و این تصور که این طرح اجرا شده است به دلیل فوق العاده هایی بود که به فرهنگیان پرداخت شد و این موضوع را تحت الشعاع قرار داد.
فلاحی تاکید کرد: مدرک فرهنگیان از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت، چرا که ما در بودجه ۱۴۰۰ اعمال مدرک فرهنگیان را به طور مطلق قرار دادیم و در آن اول، دوم یا سوم بودن مشخص نشد، بنابراین این اقدام شامل تمام فرهنگیان میشود که این موضوع را به وزیر هم یادآوری کردیم.
وی افزود: ترمیم حقوق معلمان از دیگر موضوعاتی بود که مورد بررسی قرار گرفت، کما اینکه براساس گزارش وزیر آموزش و پرورش در سال گذشته ۶۸ درصد افزایش حقوق داشتند که این موضوع بخشی از دغدغه فرهنگیان را حل کرده است. از سوی دیگر آیندهای که وزارت آموزش و پرورش برای معلمان در نظر گرفته، شامل بازنگری در گزینش، سنجش و بالا بردن کیفیت بوده که بودجه آن نیز برای سال ۱۴۰۰ تعیین شده، از سوی دیگر موضوع سازمان تعلیم و تربیت کودک و کیفیت بخشی از بُعد مهارتی از دیگر مواردی بود که بودجه آن دیده شده است.
فلاحی عنوان کرد: در گزارش وزیر آموزش و پرورش به موضوع ارتقای صلاحیتهای حرفهای با اصلاح آموزش ضمن خدمت مطرح شد، که در دستور کار قرار دادند. همچنین برای تحول در برنامهریزی اقدام شده است، علاوه بر آن افزایش اطلاعات دانشآموزان به تحول در بستههای یادگیری برای دانشآموزان تبدیل شده که در قالب الگوهای یادگیری آماده کردهاند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان تاکید کرد: زمان نشست امروز برای بررسی تمام دغدغههای موجود در آموزش و پرورش کافی نبود، بنابراین بنا بر این شد با تفکیک موضوعات موجود در این حوزه نشستهای دیگری را با حضور وزیر آموزش و پرورش جهت پاسخگویی به سوال نمایندگان برگزار کنیم.