مهدی میرزاده کوهشاهی روزی یکشنبه در دیدار با رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی هرمزگان اظهارداشت: تجربه نشان داد گسترش غیرضروری دانشگاهها طی دورههای گذشته اتفاق الزاماً مثبتی نبوده و علاوه بر رقابت منفی میان دانشگاهها به کیفیت آموزش در مراکز علمی و دانشگاهی آسیب زد.
وی ادامه داد: با توجه به نیاز به رشتهها، تخصصها، مهارتها و مشاغل جدید دانشگاهها باید برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و بازار کار، رشتهها، سرفصلهای خود را به صورت دورهای بازبینی کنند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان گفت: درچارچوب چنین دیدگاهی جایگاه سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز نمیتواند به شکل سنتی نیازهای جامعه را پاسخ بدهد بنابراین این دانشگاه در پذیرش دانشجو و هدفمند کردن سرفصل رشتههای نیاز به یک بازبینی اساسی دارد.
میرزاده کوهشاهی سیاست و رویکرد اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی را مهارتافزایی دانست و افزود: براساس این رویکرد در دانشگاه علمی کاربردی استان هرمزگان نیز، توسعه آموزشهای مهارتی در اولویت است تا این دانشگاه بتواند با گسترش رشتههای کاربردی که منجر به کارآفرینی میشود، نیروی مورد نیاز استان را تأمین کند.
وی با تأکید بر تأسیس هدفمند رشتههای دانشگاهی متناسب با ظرفیتهای فعال این استان افزود: سهم جوانان هرمزگان از اشتغال در بخشهای صنعتی پایین بوده ضمن آنکه بخش کمی از ظرفیت گردشگری استان نیز به فعلیت رسیده است، لذا دانشگاه علمی کاربردی میتواند این موارد را در هدف گذاریهای آموزشی خود مورد توجه قرار دهد.
عضوهیات علمی دانشگاه هرمزگان با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد مباحث دانشگاه علمی کاربردی، عملی و کارگاهی است، گفت: خوشبختانه اخیراً در سطح کشور و دانشگاه علمی کاربردی طبق یک آمایش و پالایشی که در رشتهها درحال انجام است تعدادی از رشتههای غیرضروری و اشباع شده حذف و رشتههای کاربردی جدید جایگزین میشوند.
میرزاده کوهشاهی با اشاره به اهمیت آموزشهای مورد نیاز بازار کار و برنامه توسعه در این استان بیان داشت: متناسب با طرح آمایش آموزش عالی، طرح آمایش و توسعه استان و طرح های درحال احداث یک نیاز سنجی درحال انجام است که در مراکز دانشگاهی وابسته به دانشگاه علمی کاربردی تعدادی از رشتهها که متناسب با ظرفیت های محیطی و نیاز بازار کار نیستند، حذف خواهند شد.
رشتههایی با محوریت آبشیرینکن و گردشگری ایجاد میشود
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان در این رابطه به حذف برخی رشته های حوزه خدمات اجتماعی و همچنین رشته های نامرتبط با ماموریت این دانشگاه اعلام کرد که بنا بر ضرورت رشتههای کاربردی مطابق با نیازهای استان راهاندازی خواهد شد.
وی با بیان اینکه پیوند نظاممندی باید بین تولید علم، فناوری و کالا ایجاد شود، گفت: درحال تدوین تعدادی سرفصل و برنامههای درسی برای راهاندازی رشتههایی با موضوع «تکنسین تعمیرات و نگهداری آب شیرینکن» در راستای نیازهای در حال رشد صنعت آبشرینکنها در استان و «گردشگری صنعتی» با هدف آشنایی داوطلبان این رشته با قواعد و تشریفات گردشگری و اصول ایمنی در حوزه صنایع هستیم.
به گفته میرزاده کوهشاهی، این ۲ رشته یادشده تا کنون در دانشگاههای دیگر ایجاد نشده و سرفصلی ندارند از طرفی در استان هرمزگان به دلیل گسترش صنایع ایجاد مهارت و اشتغال در حوزه این بخشها با نگاه علمی و آکادمیک یکی از ضروریات است.
وی، مزیت دیگر راهاندازی رشتههای صنعتی در استان هرمزگان به ویژه در دانشگاه جامع علمی کاربردی را تربیت نیروی کارماهر و مورد نیاز، مهارتافزایی، رونق تولید و اشتغال و جذب افراد بیکار و ایجاد ارتباط بین صنعت و جامعه محلی عنوان کرد.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان یادآورشد: پرورش ایدههای خلاقانه، تقویت و توسعه مهارتهای صنعتی با همراهی و مشارکت بین دانشگاه علمی کاربردی، صنایع، پارک علم و فناوری و شرکتهای واقع در شهرکهای صنعتی و بهرهمندی از خدمات آنها نیاز ضروری و جدی برای صنایع استان هرمزگان است.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر چهارهزار و ۷۰۰ دانشجو در ۱۰ مرکز دانشگاه علمی کاربردی استان هرمزگان در ۱۰۲ رشته شامل ۶۱ رشته کاردانی و ۴۱ رشته کارشناسی در حوزه های مختلف صنعت، مدیریت خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر مشغول تحصیل هستند.