به گزارش ایرنا رمضان، ماهی که در آن خداوند بی حساب میبخشد و درهای رحمتش را گشوده است، او برای لحظه به لحظه این ماه و حتی برای خواب و نفس کشیدن روزه داران پاداش و مغفرت در نظر گرفته است.
اگر بر سر خوان روز اول نشستی و از مائده الهی تناول کردی حلاوت آن تا روز آخر تو را همچنان به حضور در این مهمانی ترغیب میکند. نام رمضان با نوای دل انگیز قرآن و رایحه مطبوع عبادتهای خالصانه و شبهای عارفانه قدر گره خورده است.
آرامش سحرگاهان، افطارهای سرشار از محبت و دوستی، لحظات سبز نیایش و دعا را در هیچ ماه دیگری سراغ نداریم و چه خوب است که در این ماه دلهایمان را خانه تکانی کنیم و آن را لایق حضور در مهمانی خداوند کنیم.
در شهر سنندج در روزهای آخر ماه شعبان، مساجد و تکایا را غبارروبی و عطرافشانی کرده و این مکانها را آماده حضور مهمانان پروردگار میکنند؛ در این ماه هر روز یک جزء از قرآن کریم توسط مرتلان خوش الحان در مساجد تلاوت میشود و تا آخر ماه یک ختم کامل قرآن صورت میگیرد.
همزمان با اولین شب ماه رمضان نوای "مرحبا" از گلدستههای مساجد بلند میشود و این نوا تا شب پانزدهم ماه ادامه دارد؛ «مرحبا» به معنی خیرمقدم گفتن به ماه مبارک رمضان است که شامل ابیات «مرحبا مرحبا یا شهرالرمضان، مرحبا مرحبا یا شهر الخیر و البرکت و الاحسان، مرحبا مرحبا یا شهر التسبیح و التلاوت القرآن» است.
از شب پانزدهم به بعد، نوای "الوداع" به معنی «خداحافظی» جای مرحبا را میگیرد و به روزه داران یادآوری میکند که جز فرصت اندکی برای بهره گیری از فضایل ماه رمضان باقی نمانده است.
در مناطق کُردنشین به بیدار شدن برای سحری در اصطلاح عامیانه "پارشیو" میگویند که "صلات پارشیو" هم نوای دیگری است که مومنان را جهت بیدار شدن از خواب سحرگاهان برای خوردن سحری آماده میکند. موذن "صلات" را که شامل ادعیه، اذکار و صلوات و درود بر پیامبر اکرم(ص) است حدود یک ساعت قبل از اذان صبح از مسجد محله قرائت میکند تا مومنان برای خوردن سحری و ادای نماز صبح بیدار شوند.
خواندن نماز سنت "تراویح" هم از دیگر آداب ماه رمضان در کردستان است که پس از نماز عشاء و با همراهی امام جماعت و نمازگزاران در مساجد اقامه میشود. اگرچه که از سال گذشته به دلیل وجود ویروس کرونا و برای جلوگیری از ابتلای به این ویروس، این نماز کمتر در مساجد خوانده میشود و میتوان آن را در منزل و به صورت فردی هم اقامه کرد.
و سرانجام ۱۰ شب آخر ماه رمضان هم که شبهای قدر را در دل خود جای داده است زمان بسیار خوبی برای دلدادگی و وصال با معشوق حقیقی است. حضور باشکوه در مساجد برای احیای شبهای قدر از سال گذشته در سایه ویروس کرونا کمرنگ شده و مومنان بیشتر در خانه به شب زنده داری و عبادت و راز و نیاز با خالق خود میپردازند.
این ماه دوباره آمده تا باز هم تمرین کنیم بندگی و عبودیت را و دلهایمان را با زدودن آلودگیها و ناپاکیها صیقل دهیم و با خالق خود عهد و پیمانمان را تجدید کنیم.
ببخشاییم همچون خداوند که میبخشد و مهربان باشیم با یکدیگر، چون فرصت زندگی اندک است و چه بسیار افرادی بودند که از سال گذشته آرزوی حضور در ماه رمضان امسال را داشتند اما امروز دیگر در میان ما نیستند تا از برکات این ماه بهره ببرند.
تو این بار هم توفیق حضور در ضیافت الله را به دست آوردهای، پس آن را غنیمت بدان و غفلت نکن تا از برکاتش بی نصیب نمانی.
براساس اسناد و آثار به دست آمده قبل از اسلام بیشتر مردم کردستان زرتشتی بودهاند اما امروزه اکثریت مردم این استان، مسلمان و سنی مذهب بوده و در انجام آداب و مناسک دینی خود از فقه امام شافعی پیروی میکنند. بخشی از جمعیت استان هم پیرو مذهب تشیع بوده که اکثریت آنها در شرق استان ساکن هستند.
طبق آمارهای اعلام شده در حال حاضر بیش از ۲ هزار مسجد در مناطق شهری و روستایی استان کردستان وجود دارد و مردم آموزههای دینی و مذهبی را در آنها انجام میدهند.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ استان کردستان بیش از یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۶۶ درصد را جمعیت شهری و ۳۴درصد را روستایی تشکیل میدهد.