بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی گفت: بانک‌های عامل ۱۴ واحد از ۳۰۴ واحد تولیدی استان را به دلایل مختلف در سال‌های گذشته به تملک خود درآورده‌اند.

سیاوش وحدت روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علاوه بر این، ۱۵ واحد دیگر هم به علت مشکلات نقدینگی در شرف تملیک بانک‌ها قرار دارند.

وی افزود: این واحدهای تولیدی به علت نداشتن نقدینگی و مشکلات مالی بر اساس قانون در تملک بانک های عامل درآمده اند و بر اساس قانون جدید اگر واحدهای تولیدی بدهکار تنها ۲۰ درصد از بدهی خود را پرداخت کنند مشکلات آنها برطرف می شود.

وحدت تصریح کرد: هیچ‌کس از تعطیلی واحدهای تولیدی در استان سود نمی برد و مسوولان با برنامه ریزی درست باید برای احیای واحدهای صنعتی داری مشکل نقدینگی اقدام کنند.

۱۶.۷ درصد واحدهای تولیدی خراسان شمالی نیمه فعال است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی در ادامه افزود: از مجموع ۳۰۴ واحد تولیدی استان ۵۱ واحد معادل ۱۶.۷ درصد نیمه فعال است که پایین تر از میانگین ۲۱ درصدی کشوری است.

وی تصریح کرد: مشکل این واحدها تنها با تزریق نقدینگی حل نخواهد شد و بسیاری از این واحدها عمرشان تمام شده و دستگاه های فرسوده دارند و یا مشکلات شراکتی دارند که باید این مشکلات به صورت بنیادی حل شود.

وحدت افزود: بیشتر این واحدهای تولیدی در زمینه های غذایی، شیمیایی و کشاورزی استان فعالیت می کردند و میانگین ۶ تا ۱۰ نفر نیز در این واحدها اشتغال داشتند.

وی نبود سرمایه در گردش، گرانی مواد اولیه و مشکلات بانکی و صادراتی را از عمده موانع تولید واحدهای تولیدی استان بیان کرد و گفت: اگر این مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان تعیین تکلیف شود تا حد زیادی مشکلات تولید استان نیز برطرف می شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمار رسمی میزان سرمایه گذاری صنعتی در شهرک های صنعتی خراسان شمالی در ابتدای دولت یازدهم موسوم به دولت تدبیر و امید یکهزار و ۱۳۸ میلیارد ریال بود که این رقم هم اکنون به سه هزار و ۱۹۷ میلیارد ریال رسیده است و احتمال می رود تا پایان در ماه‌های آینده با بهره برداری تعداد دیگری از پروژه های نیمه تمام صنعتی سقف سرمایه گذاری از این میزان نیز فراتر رود.

خراسان شمالی ۹ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی دارد.