یاسوج - ایرنا -معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: احیای۲ رشته صنایع دستی فراموش شده نمد مالی و گلیم مشته به عنوان رشته های بومی استان با انجام آموزش های تخصصی آغاز شد.

محمد کاظم رحمانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:در حال حاضر تعداد افراد دارای مهارت در رشته های نمدمالی و گلیم مشته در کهگیلویه وبویراحمد بسیار اندک است.

وی بیان کرد: سه کارگاه مهارتی برای آموزش ۷۰ نفر در رشته گلیم مشته در شهرستان کهگیلویه  و یک دوره مهارتی با حضور ۲۰ در شهرستان بویراحمد در رشته نمدمالی آغاز شده است. 

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: به شرکت کنندگان در این دوره های آموزشی گواهی مهارت و سپس تسهیلات بانکی ارزان قیمت به منظور راه اندازی کارگاه های خانگی اعطاء و همچنین از علاقه مندان برای برپایی دوره مهارتی بهره گرفته می شود.

نمد مالی با استفاده از پشم گوسفند تولید می شود که در صورت احیای آن افزون بر رونق تولید منجر به گرمی بازار فروش پشم عشایر به قیمت واقعی نیز می شود و زیرانداز و پالتو از مهمترین محصولات تولیدی نمدمالی است.

گلیم مشته نیز نوعی گلیم یک رو بافت است که می تواند در صورت تولید انبوه ،سرمایه اقتصادی خوبی برای زنان ایجاد کند. 

رحمانی ابراز داشت: ۲۹ دوره آموزشی صنایع دستی در مناطق شهری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد در بهار امسال برنامه ریزی شده است.

وی اضافه کرد: ۳۷ دوره آموزشی صنایع‌دستی سال ۱۳۹۹ در این استان برگزار شده است.

رحمانی عنوان کرد:این دوره‌های مهارتی در سه رشته گلیم‌بافی، البسه محلی و چرم‌دوزی در 2 شهرستان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده است.

او هدف از برگزاری این دوره‌ها را افزایش توانمندی بانوان و رونق صنایع‌دستی عنوان کرد و افزود: در  این دوره‌های آموزشی ۶۰۰ هنرآموز شرکت کردند.

وی ابراز داشت:جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

سالانه ۲۱۸ هزار متر مربع انواع صنایع دستباف در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

بیشترین دست بافته‌ها در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.