ارومیه- ایرنا- نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: ظرفیت فضای مجازی برای ارتقای فرهنگ زکات در جامعه باید بیش از پیش مورد استفاده قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی پنجشنبه  شب در نشست شورای زکات آذربایجان غربی، افزود: باید با استفاده از این ظرفیت، محتوای مناسب، تولید و عرضه شود.

وی اضافه کرد: رسانه ها می توانند مهمترین عامل در تبلیغ و ترویج فرهنگ متعالی پرداخت زکات در جامعه باشند و علاوه برآن، گزارش اقدامات را نیز به مردم می توان از این طریق ارائه کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: موسسات خیریه در جمع آوری زکات باید دقت بیشتری به خرج داده و گزارش اقدامات آنان باید به صورت کامل دریافت شود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: البته باید توجه داشت که جمع آوری زکات به دستِ موسسات خیریه بدون مجوز نباید موجب سلب اعتماد عمومی در پرداخت زکات شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان‌غربی نیز  گفت : طی سال گذشته، ۶۹۰ میلیارد ریال زکات در استان جمع آوری شد.

عزیز سهندی اضافه کرد: بخش عمده این زکات جمع آوری شده بین فقرا و مستمندان در نقاط مختلف آذربایجان غربی توزیع شد.

وی با اشاره به نزدیکی ایام جمع آوری زکات فطریه ادامه داد:  برای جمع آوری این زکات، امسال نیز نظیر سال گذشته از روش های غیر حضوری نیز استفاده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی همواره از استان های نخست کشور در جمع آوری زکات به شمار می رود.

زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاک آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت را دارد و موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.
در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشانه آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.
همراهی این‌ ۲ به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.
گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می گیرد