فرهاد یکه یزدان دوست روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در خصوص شیوه پذیرش دانشجویان دکتری در دانشگاه ها اظهار داشت: در نظام آموزشی دنیا اساتید مشاور در مرحله انتخاب دانشجوی دکتری اختیار بیشتری دارند و نتیجه بهتری داشته اند اما در کشور ما سیستم به این شکل نیست.
وی ادامه داد: بسیار در تمام مراحل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دیده شده است که یک روز امتحان نشان دهنده توانایی فرد نیست و در برخی موارد افراد دارای نمره پایین خوش درخشیده و رتبه افراد دارای نمره های بالا قابل انتظار نبوده است.
رییس دانشگاه خواجه نصیر طوسی افزود: هدفی که دانشگاه ها دارند، افزایش کیفیت دانشجویان در مقطع دکتری است و برای حفظ کیفیت دانشجویان، نمونه هایی در کشورهای پیشرفته وجود دارد که مطلوب است. ما نیز در آموزش عالی این موارد را لحاظ می کنیم.
یزدان دوست با بیان اینکه نیاز است درصد تاثیر کنکور بر پذیرش دانشجوی دکتری کاهش یابد، تصریح کرد: در مقطع دکتری پذیرش از طریق کنکور مثل هندوانه در بسته است چرا که ما اطلاع دقیقی از وضعیت کیفی و مهارتی دانشجو نداریم.
وی تاکید کرد: در مرحله پذیرش دانشجوی دکتری نیاز است وضعیت دانشجو در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و توانایی استاد و دانشجو به طور کامل بررسی شود. همچنین موضوع و جامعیت رساله او توسط اساتید بررسی و سپس دانشجو جذب شود و درصد تاثیر کنکور بر این انتخاب درصد بسیار کمی باشد.
رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر عنوان کرد: نیاز است انتخاب دانشجوی دکتری با شناخت کامل و گزینش صحیح در دانشگاه ها انجام شود و این موضوع را نمی توان در گرو یک روز کنکور، پاسخ به چند تست و سوال تشریحی و دخیل بودن شرایط روز کنکور دانست.
یزدان دوست اظهار داشت: نیاز است مساله به صورت کلی بررسی شود و نظام آموزش عالی رویکرد خود را به این سمت ببرد که دانشگاه ها و اساتید اختیار بیشتری در گزینش دانشجویان دکتری داشته باشند.
یزدان دوست با بیان اینکه آموزش عالی ظرفیت های بسیار بالایی دارد، اظهار داشت: مطلوب است رویکرد ما در سطح کلان جامعه متقاضی و طالب آموزش عالی به نحو مناسب انتخاب شود و توانایی دانشگاه ها را افزایش دهد زیرا منزلت، ظرفیت و پتانسیل های آموزش عالی بسیار زیاد است.
وی یادآور شد: در طول چند سال گذشته کشور ما در زمینه علمی و فناوری پیشرفت های بسیار زیادی داشته است و رتبه های بسیار خوبی در جهان دارد و نیاز است بستری فراهم شود تا دانشجویان زیادی از کشورهای همسایه مثل افغانستان، تاجیکستان ارمنستان و پاکستان برای آموزش به کشور ما وارد شوند که مستلزم اصلاح برخی ساز و کارها است.