اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: موج چهارم کرونا با شدت بالا در این استان شیوع دارد و در حالی که روزانه حدود ۹۰ بیمار کرونایی در مناطق مختلف نیازمند خدمات بستری بیمارستانی هستند، تنها ۲۵ تخت خالی برای بستری بیماران باقی مانده است.

سید»علی آقازاده» روز شنبه در نشست ستاد کرونا استان مرکزی، افزود:  بیش از یک‌هزار تخت بستری در مراکز درمانی استان از سوی بیماران کرونایی اشغال شده است و در صورت نیاز آنان به تداوم بستری باید مراجعان جدید در راهرو و سایر فضاهای بیمارستان‌ها پذیرش شوند.
وی اظهار داشت: همه تلاش‌ها در استان به کار گرفته شده تا در هفته جاری روند افسار گسیخته شیوع کرونا در استان مدیریت شود.
استاندار مرکزی گفت: هفته گذشته مجموعه بهداشت و درمان استان با تنگنای جدی در تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی مواجه شد و با وجود کمبود کپسول اکسیژن و مخازن، اقداماتی انجام شد و ۵۳۰ دستگاه کپسول اکسیژن آماده سازی شده که در اختیار کادر درمان  قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: تولید تمام دستگاه‌های اکسیژن ساز مورد نیاز برای استان را پتروشیمی شازند متقبل شده تا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد.

استاندار مرکزی گفت: همه تلاش به‌کار گرفته شده تا بیماران کرونایی به صورت مناسب به دستگاه اکسیژن ساز دسترسی داشته باشند و امید است با در اختیار گذاشتن دستگاه اکسیژن‌ساز شماری از این بیماران در منزل مراحل درمان را پی بگیرند و بار بستری بیمارستانی کاهش یابد.

استاندار مرکزی در ادامه گفت: کرونا چالشی در حوزه سلامت است و نباید اجازه داد عده‌ای آن را نمایه سیاسی و جناحی دهند چرا که این بیماری مهلک طبقه یا افراد خاص را نمی‌شناسد و همه در یک کشتی نشسته‌ایم و باید برای مقابله با کرونا با جدیت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

آقازاده افزود: نگاه سیاسی به کرونا اوج نادانی و جهالت است و کسانی که به این مسایل دامن می‌زنند به مردم خیانت می‌کنند.

وی اظهار داشت: با وجود شدت بیماری کرونا در استان مرکزی نیاز است که ظرف ۱۰ روز آتی تمامی مبادی ورودی و خروجی استان مرکزی با دقت بالا کنترل شده و محدودیت‌ها با حساسیت رعایت شود و نیروی انتظامی در جریمه و اعمال قانون خاطیان درنگ نکند.

استاندار مرکزی گفت: محدودیت امکانات و تخت‌های بستری حوزه دولتی استان برای خدمات دهی به بیماران کرونایی در حدی است که باید همه امکانات درمانی و پرسنلی اداره‌ها، نهادها، هلال احمر، نیروهای مسلح، بسیج و صنعت در اختیار  دانشگاه علوم پزشکی اراک قرار گیرد.

آقازاده افزود: مرحله دوم واکسیناسیون کادر درمان استان نیز باید در مکانی مجزا (سوله) و ضد عفونی شده به گونه‌ای طراحی و تزریق شود که هیچ‌گونه تجمعی ایجاد نشود و افراد حتی از خودروهای خود برای دریافت واکسن پیاده نشوند.

وی اظهار داشت: مطلب اغلب پزشکان عمومی و متخصص عفونی استان مرکزی در روزهای اخیر شاهد تراکم مراجعات بیماران کرونایی است و نیاز است که در زمینه پذیرش بیماران مدیریت مناسبی اعمال شود تا تجمع در حداقل ممکن باشد.

استاندار مرکزی با بیبان اینکه دفترچه بیمه سلامت از  خردادماه جاری در ارایه خدمات درمانی حذف می‌شود، گفت: باید زیرساخت ارایه خدمات الکترونیکی برای بیمه ‌شدگان تامین اجتماعی و بیمه سلامت در استان بیش از پیش فراهم شود تا مردم سردرگم نشوند.

آقازاده افزود: کاهش شیوع کرونا در استان با همکاری شهرداری‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اتوبوسرانی، پارک‌ها، ادارات و بانک‌ها به دست می‌آید و همه باید کمک دهند تا از این پیچ خطرناک هرچه سریعتر به سلامت عبور شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی تیز در این نشست گفت: شهروندان هنوز شرایط وخیم شیوع کرونا را در استان و کشور  باور ندارند و نیاز است که با سهل انگاران برخورد جدی شود.

«بهروز اکرمی» افزود: در هفته اول فروردین ماه ۷۹۱ مورد مثبت کرونا در استان مرکزی شناسایی شده بود  و در هفته چهارم فروردین شمار بیماران کرونایی استان به هفت هزار و ۵۰۰ رسید و  سیر صعودی فوت شدگان هم در بازه زمانی مذکور نگران کننده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: متاسفانه در هفته‌ای اخیر بازنشستگان اراک با متوسط سنی بالای ۵۰ سال برای برخی مطالبات صنفی تجمع داشته‌اند که باید این مسئله مدیریت شود چرا که این افراد در معرض خطر جدی ابتلا به کرونا هستند.

اکرمی افزود: مسئولان ادارات باید در قبال هرگونه رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی پاسخگو باشند و هر تجمعی حتی باز بودن مساجد در شرایط کنونی اشتباه است و اداره کل اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی موظفند با مساجد متخلف در شرایط قرمز کرونایی برخورد قانونی کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: کادر درمان در یک سال اخیر تمام توان خود را صرف بیماران کرونایی کرده و آستانه تحمل آنان در شرایط حساس کنونی روبه پایان است.

دکتر«محمد جمالیان» افزود: پنج هزار ۹۲۰ بیمار کرونایی استان در قرنطینه خانگی هستند که حتی برقراری تماس با این تعداد دشوار است.

وی اظهار داشت: می‌طلبد از ظرفیت ۵۰ درصد تخت‌های بستری بیمارستان های خصوصی استان برای پذیرش بیماران استفاده بهینه شود و با توجه به اهمیت تخت‌های بستری لازم است انجام هرگونه عمل جراحی غیر ضروری در استان ممنوع شود.

دکتر جمالیان افزود: شواهد بیانگر آن است که هنوز عده‌ای رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند که این مهم باعث شده شیب تندی در بیماران سرپایی کرونایی استان دیده شود که متاسفانه اثراتش در هفته آتی برای خدمات به بیماران بدحال خواهد بود.

وی اظهار داشت: استفاده زیاد از تجهیزات پزشکی برای دانشگاه علوم پزشکی اراک هزینه‌بر شده و هفته گذشته برای تعمیر دستگاه سی تی اسکن بیمارستان امیر المومنین(ع) اراک پنج میلیارد ریال هزینه شد.

معاون بهداشتی دانشگاه  علوم پزشکی اراک گفت: ۷۹۷ مورد کرونا مثبت از هفته اول فروردین ماه جاری در استان به ۷۵ هزار و ۱۹ نفر کرونا مثبت در هفته چهارم فروردین رسیده است که رشد ۴۳ درصدی دارد.

دکتر«علی علی‌محمدی» افزود: شمار بیماران بستری کرونایی استان  از ۹۶ نفر در هفته اول فروردین به ۵۸۴ در هفته چهارم رسیده که رشد ۲۸ درصدی داشته است.

وی اظهار داشت: شمار فوتی‌های استان مرکزی بر اثر بیماری کرونا از سه نفر در هفته اول فروردین ماه جاری به ۶۲ نفر درحال حاضر رسیده که نگران کننده است.

معاون هماهنگ کننده سپاه روح الله استان مرکزی گفت: چهار هزار و ۲۴ گروه در طرح شهید سلیمانی در این استان همکاری کردند و ۱۸۳ هزار نفر را در این راستا آموزش دادند.

سرهنگ پاسدار « محمد گودرزی» افزود: ۱۲۵ هزار نفر در راستای این طرح مشاوره تلفنی گرفته‌اند و ۵۵ هزار نفر رهگیری بهداشتی شده‌اند.

وی ایجاد نقاهتگاه با ظرفیت ۷۰ تخت بستری، اعزام هشت پرستار و تامین چند دستگاه اکسیژن ساز را بخشی از خدمات ارایه شده در طرح شهید سلیمانی عنوان کرد.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه پارسال آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.