سید جواد حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: اولین مسئله این دانش آموزان با نیازهای ویژه در مناطق روستایی، عشایری و کمبرخوردار، نبود مدرسه است.
وی ادامه داد: در بسیاری از مناطق مدرسه، ویژه استثنایی وجود ندارد، بنابراین در این مکانها با روش روستا مرکزی و تامین ایاب و ذهاب دانش آموزان به نزدیکترین مدرسه محل سکونت برده میشوند و در آنجا تحصیل کنند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: همچنین در مکانی که مدرسه مخصوص این دانش آموزان وجود ندارد، کلاسهای تخصصی دایر میشود و در مکانی که این امکان هم وجود ندارد به شکل مدارس عادی تلفیقی فراگیر با استقرار معلم رابط آموزش دانشآموزان دنبال میشود.
حسینی یادآور شد: همچنین در برخی از مکان ها از آموزش انفرادی(آی ای پی) استفاده می شود. آی ای پی روشی است که در دوران کرونا باعث شده بیشتر از آن بهرهگرفته شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آی ای پی یا آموزش انفرادی یکی از توانمندیهای نظام تعلیم و تربیت است که باید تقویت شود. در این راستا معلمان باید آموزش آی ای پی را انجام دهند و به صورت فردی نیازهای دانش آموزان را با انعطاف روشها انجام دهند.
به گزارش ایرنا، آموزش انفرادی معلولین IEP (Individualized Education Program) نامیده می شود که باید برای هر دانش آموز طراحی شود.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: معلمان بسیاری برای دانشآموزان استثنایی مناطق عشایر، روستایی و کمبرخوردار از روش آموزش انفرادی بهره میگیرند.
حسینی افزود: تمام خدمات توانبخشی، مراکز مشکلات ویژه، درون و برون مدرسه ای با ضریب بیشتر از دانش آموزان شهری، برای دانش آموزان استثنایی مناطق روستایی، عشایر و کمبرخوردار ارائه میشود.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر ۲۰۸ هزار ۴۴۸ دانش آموز در ۶ هزار ۶۴۳ مدرسه عشایری تحصیل می کنند که در ۲۸ استان کشور قرار دارند. ۱۸ هزار و ۹۷۱ کارکنان مدارس عشایری در ۱۳ هزار ۳۵۲ کلاس درس مشغول فعالیت هستند که این جمعیت گسترده همواره با محرومیت هایی برای فعالیت های آموزشی مانند تدریس ۵۴۴ سرباز معلم، نداشتن یا غیر استاندارد بودن ساختمان و سرویس های بهداشتی و مشکلات و معضلات فرهنگی برای ادامه تحصیل دختران دانش آموز رو به رو بوده اند.
وزارت آموزش و پرورش به منظور بسط عدالت آموزشی و پرورشی برای دانش آموزان عشایر بر مبنای اسناد بالادستی به ویژه نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، امسال را سال رونق و شکوفایی مدارس عشایری نامگذاری کرد و به همین منظور استانداردسازی مدارس عشایر را در وهله اول مورد توجه قرار داده است.
در این راستا مهراله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد مساله امروز در حوزه مدارس کشور، توجه به مدارس عشایری است، امروز برای ایجاد عدالت آموزشی باید در مدارس عشایری حداقلهای آموزشی ایجاد شود، از این رو یکی از محورهای همایش ملی مدرسه ایرانی-معماری ایرانی به عنوان استانداردسازی مدارس عشایری انتخاب شده است.
همچنین محمدرضا سیفی مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزشوپرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش سال ۱۴۰۰ را سال رونق و شکوفایی مدارس عشایری هدف گذاری کرده و تاکنون گام هایی را در مسیر استانداردسازی سرویس های بهداشتی و تصویب ضوابط و مقررات مدارس عشایری برداشته است.