امین عارفنیا روز یکشنبه درباره آخرین فعالیتهای این ستاد فرهنگی به ایرنا گفت: با توجه به رعایت دستورالعملهای بهداشتی از سوی کمیته بینالمللی المپیک و میزبان بازیها، بخش عمدهای از فعالیتهای جمعی و پیشبینی شده متوقف شد که این برنامهها بصورت رسانهای و از طریق شبکههای مجازی دنبال میشود.
وی ادامه داد: اما ستاد فرهنگی المپیک ۲۰۲۰ برنامههای ویژهای را با همکاری سفارت ایران در ژاپن متناسب با ساختار و ضوابط کشور میزبان تعریف و تدوین کرده است که اجرا خواهد کرد.
عارفنیا به برنامه این ستاد در داخل کشور اشاره کرد و گفت: برنامههایی که برای داخل کشور در سال المپیک تعریف شده است تیرماه امسال اجرایی میشود. البته اگر شرایط کرونا اجازه دهد در شهرستانهایی که قهرمانان حضور دارند با همکاری شهرداری و ادارات کل ورزش جوانان استانها و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانها و همچنین در تهران برنامه ویژهای تعریف شده است. یکی از برنامهها که در هفته المپیک اجرا میشود برگزاری مراسم بدرقه کاروان ایران به توکیو در اراضی تپههای عباس آباد است. البته «اجرای همه این برنامه منوط به شرایط همهگیری کرونا است» .
بلندترین برج پرچم ایران با ارتفاع ۱۵۰ متر در شهر تهران و در اراضی عباسآباد در محدوده بین بزرگراههای شهید همت، حقانی و مدرس قرار دارد که این یکی از سه پرچم بلند در جهان است.
وی درباره لباس کاروان ایران توضیح داد: لباس کاروان اردیبهشت ماه امسال رونمایی میشود که اکنون سه ست ورزشی و سه ست رسمی به مرحله نهایی راه یافته و قرار شد در ستاد عالی بازیهای المپیک و پارالمپیک پس از اظهار نظرها انتخاب، نهایی و سپس رونمایی شود.
مسئول ستاد فرهنگی المپیک ۲۰۲۰ این را هم اضافه کرد که بخش عمده تمرکز ما به تولید محتوای چند رسانهای معطوف است تا بتوانیم معرفی جامع از تاریخ و فرهنگ غنی و توسعه فعالیتهای ورزشی ایران داشته باشیم.
عارفنیا درباره نحوه بکارگیری از ظرفیت ایرانیان مقیم ژاپن میگوید: ستادی برای ساماندهی هواداران از سال گذشته با همکاری سفارت ایران طراحی شده است و هوادارانی که به توکیو میروند یا مقیم هستند را شامل میشود. اما با توجه به شیوع کرونا و ضوابط میزبان، تمرکز این ستاد روی ساماندهی ایرانیان مقیم توکیو است تا از ظرفیتهای آنان برای هواداری از ورزشکاران ایران حداکثر بهره را برد. به همین منظور با همکاری سفارت ایران در توکیو در حال شناسایی ایرانیانی هستیم که توانایی مشارکت در برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری و ارایه این تولیدات و خدمات را داشته باشند و این موضوع با جدیت دنبال میشود.
وی درباره اینکه با توجه به وضعیت کنونی کرونا این امکان وجود دارد که برنامههای تدوین شده توسط این ستاد به طور کامل محقق نشود، اظهار داشت: در ۲ بخش فعالیت فرهنگی، هنری و تبلیغاتی را طراحی کردیم. بخش نخست در صورت حاکم شدن وضعیت سفید در همهگیری کرونا و دیگری در دوران کرونا. در بخش نخست تمام برنامهها اجرا میشود اما در بخش دوم با وجود کرونا برنامه متفاوتی را دنبال خواهیم کرد.
مسئول ستاد فرهنگی المپیک ۲۰۲۰ ادامه داد: در بخش دوم عمده فعالیتها و تولیدات به رسانه و شبکههای اجتماعی و استفاده از نرمافزارهای کاربردی (اپلیکیشها) خلاصه میشود تا بتوانیم فرهنگ تاریخی را معرفی و هم هیجان را در جامعه برای هواداران ایجاد کنیم. در این برهه هواداری به صورت حضوری و میدانی نخواهد بود بلکه به سبک مجازی و متفاوتی را تجربه خواهیم کرد.