تهران- ایرنا- رییس موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات الهدی، گفت: این نهاد با نگاهی بین‌المللی و توسعه‌مدار و بر اساس راهبردهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مسیر دیپلماسی فرهنگی ایران، تلاش دارد در قالب نشر کتاب و مجلات و تعامل با ناشران داخلی و خارجی، در جهت تحقق شعار سال گام‌های رو به جلو بردارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد اسدی موحد روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا به نامگذاری سال ۱۴۰۰ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» اشاره کرد و گفت: حضور در نمایشگاه‌های فیزیکی و مجازی بین‌المللی و منطقه ای کتاب در داخل و خارج از کشور و توسعه حضور در بازار الکترونیک صنعت نشر، احیاء و ارتقاء دفاتر فروش، تولید محتوای الکترونیک و برگزاری نشست‌های فرهنگی و تخصصی مبتنی بر رویکردهای محتوایی، چاپ و نشر و...از جمله برنامه های این موسسه در مسیر تحقق شعار سال است.

رویکردهای محتوایی

رییس موسسه فرهنگی، هنری وبین المللی انتشارات الهدی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه رویکردهای محتوایی را شامل عرضه تازه‌ترین تولیدات فکری و نظریه‌پردازی‌های انجام گرفته در حوزه علوم انسانی و معارف اسلامی، تبلیغ و ترویج مفاهیم و مفاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با محوریت تبیین مولفه های تمدن نوین اسلامی، معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل، واکنش مناسب و سریع به مسائل فرهنگی- اجتماعی جهان در حوزه اسلام‌هراسی، ایران‌هراسی و شیعه هراسی برشمرد.

رویکردهای چاپ و نشر

حجت الاسلام اسدی موحد همچنین رویکردهای چاپ و نشر را شامل اولویت‌دهی به زبان‌های پرمخاطب در حوزه صنعت نشر بین الملل، ارتقاء کمی و کیفی نشریات بین المللی وابسته به این موسسه، شناسایی کتابهای پرمخاطب و برتر و مولفان و مترجمان این قبیل آثار، جهت همکاری در انتشار و ترجمه آثار فاخر، باز نشر کتب ارزشمند و پرمخاطب الهدی و ارتقاء استاندارد نشر با برند الهدی، توسعه ظرفیت‌های توزیع کتب و نشریات الهدی عنوان کرد.

سایر رویکردها

وی در ادامه نیازسنجی و ذائقه شناسی، مخاطب‌شناسی و انطباق محتوای محصولات با ذائقه فرهنگی گروه‌های هدف، بازخوردگیری از نظرات مخاطبان کتب و نشریات الهدی، تنوع بخشی به محصولات و تولیدات فرهنگی جهت پوشش دادن به سلایق مختلف و پاسخگویی به نیازهای فرهنگی و اعتقادی مخاطبان همراه با تولید بسته های محتوایی مورد نیاز، تولید و گردآوری بسته‌های محتوایی مناسب با رویکردها و نیازمندی های محتوایی رایزنی های فرهنگی و نیز واکنش و اقدام سریع درخصوص رخدادها و مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بین‌المللی و داخلی برای گروه‌های هدف را از جمله سایر رویکردهای این موسسه برشمرد.

توسعه بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی

رییس موسسه فرهنگی، هنری وبین المللی انتشارات الهدی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به توسعه بهره گیری از ظرفیت های فضای مجازی برای تحقق برنامه های این موسسه در سال جاری در عرصه بین المللی، تلاش برای توسعه دفاتر فروش و بازارهای دیجیتال فروش محصولات فرهنگی و کتب موسسه، تبلیغات و بازاریابی برای کتب و محصولات فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی، توسعه کمی و کیفی و ارتقاء درگاه فروش اینترنتی کتب و محصولات فرهنگی الهدی از طریق پرتال موسسه و سایر سایت‌های مرتبط  و حضور در نمایشگاه های مجازی بین المللی و داخلی کتاب را از جمله موارد استفاده از فضای مجازی دانست.

توسعه حضور موثر و متنوع در نمایشگاه‌های کتاب خارج کشور

حجت الاسلام اسدی موحد در بخش دیگری از سخنان خود، کمک به حضور پرتعداد و هدفمند ناشرین ارزشی و همسو در نمایشگاه‌های بین المللی و منطقه ای کتاب از طریق نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، حضور مستمر در نمایشگاه‌های مهم و تاثیرگذار بین‌المللی کتاب با هماهنگی و هم‌افزایی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و سایر نهادهای عضو کمیته هماهنگی و پشتیبانی نمایشگاه های بین المللی کتاب خارج از کشور، تشکل‌های صنعت نشر و ناشران توانمند و علاقه مند به حضور در عرصه های بین المللی صنعت نشر را از موارد توسعه حضور موثر و متنوع در نمایشگاههای کتاب خارج از کشور عنوان کرد.

۴ محور اصلی فعالیتها در سال ۱۴۰۰

رییس موسسه فرهنگی، هنری وبین المللی انتشارات الهدی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به رویکردهای این موسسه، گفت: مجموعه فعالیت‌های موسسه در سال ۱۴۰۰ در ۴ محور اصلی چاپ و نشر، چاپ و انتشار کتاب، تولید و انتشار مجلات بین المللی و تامین و انتشار محتوای مناسبتی، عرضه و فروش محصولات فرهنگی در داخل و خارج از کشور و فعالیت در فضای مجازی صورت می گیرد.

موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی در یک نگاه

موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی در سال ۱۳۶۳ به عنوان یک ناشر بین المللی با هدف ایجادگسترش همکاری های بین المللی بین جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای جهان در عرصه کتاب و سایر محصولات فرهنگی تاسیس شد و با افتتاح ۷ نمایندگی رسمی در کشورهای افغانستان (کابل)، قرقیزستان (بیشکک)، ترکمنستان (عشق آباد)، انگلستان (لندن)، تاجیکستان (دوشنبه)، آذربایجان (باکو)، عراق (نجف)  فعالیت خود را در نقاط مختلف جهان گسترش داد که برخی از این نمایندگی ها تاکنون نیز فعال است. (نمایندگی های بیشکک و کابل)

این موسسه در دوران خدمت خود توانسته بیش از دو هزار عنوان کتاب را در موضوعات مربوط به دین و اندیشه های اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، تاریخ، علوم اجتماعی، فقه، فرهنگ و معارف شیعی به ۴۱ زبان از جمله زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، روسی، آلمانی، فرانسه، ایتالیایی، اسپانیولی، یونانی، ترکی استانبولی، ترکی آذری، ارمنی، تائی، تاجیکی، امهری، بلغاری، بنگالی، سواحیلی، اندونزیایی، ترکمنی، قرقیزی، قزاقی، بوسنیایی، صربی، تامیلی، ازبکی، هندی، اردو، پشتو، هوسائی، آلبانیایی، کره ای، تایلندی، ژاپنی، چینی، فیلیپینی، سوئدی، مجاری، گرجی، کرواتی، کردی و عبری منتشر و توزیع کند.