به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روزنامه انگلیسی زبان « اس سی ام پی » چاپ هنگ کنگ، شواهد حاکی است مردم بازگشت به سوی عادات روزمره خود از جمله غذا خوردن در رستورانها را از سر گرفتهاند. بازگشت مردم به عادات قبلی خود به ویژه غذا خوردن در رستورانها در کشورهایی که روند کنترل بیماری مهلک کرونا را با موفقیت سپری کرده اند، افزایش یافته است.
براساس اطلاعاتِ مکانیابی شرکت اپل، میزان حضور مردم در رستورانهای آسیایی در کشورهایی مانند انگلستان و آمریکا که برنامه واکسیناسیون را با سرعت به پیش میبرند، رو به افزایش گذاشته است.
این گزارش نشان میدهد، میزان استقبال مردم خسته از ماندن در قرنطینههای طولانی مدت، از رستورانهای آسیایی افزایش یافته است که این مساله زمینه را برای رشد اقتصادی صنعت مواد غذایی در کشورهای آسیایی فراهم خواهد کرد.
برپایه یک نظرسنجی جهانی، غذاهای آسیایی از جمله چینی، ژاپنی و تایلندی در شمار محبوبترین غذاها در سراسر جهان به شمار میآیند.
به دنبال شیوع بیماری کرونا در جهان، صنعت مواد غذایی و گردشگری در بسیاری از نقاط جهان از جمله کشورهای آسیایی با رکود شدیدی روبرو شد.
کارشناسان معتقدند عبور غذاها از مرزها پدیده جدیدی نیست و در طول تاریخ غذاهای شرقی و غربی بر روی هم تاثیر بسیاری داشته اند.
در دهه ۱۹۷۰ میلادی با ورود موج عظیمی از مهاجران بنگلادشی به صنعت غذایی انگلیس، میزان استقبال از غذاهای آسیایی به ویژه هندی در این کشور افزایش یافت.
در اوایل دهه ۱۸۰۰ میلادی، غذاهای چینی وارد فهرست غذاهای رستورانهای انگلیسی شدند و بعد از جنگ جهانی دوم و پس از بازگشت سربازان از هنگ کنگ، بیشتر مورد توجه قرار گرفتند .
از آغاز سال ۲۰۰۰ میلادی گردشگری در ژاپن رونق گرفت و به تبع هر روز به شمار دوستداران غذاهای ژاپنی افزوده شد.
شرکتهای وابسته به صنایع غذایی در ژاپن نیز از این فرصت استفاده کردند تا کسب و کار خود را رونق بخشند.
از دیگر سو، طرفداران غذاهایی تایلندی نیز روز به روز در کشورهای مختلف به ویژه اروپا رو به افزایش گذاشته است، با این تفاوت که این غذاها ارزان تر از غذاهای ژاپنی بودند.
گفتنی است کسب و کارهای وابسته به صنعت غذایی در آسیا به ویژه آنهایی که به محصولات و چاشنیهای پایهای مرتبط اند، تاثیر فراوانی در رونق این صنعت در قاره کهن دارند.