تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس از پاسخ فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص واگذاری شرکت ایران ایرتور قانع شدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی برای پاسخ به سوالات نمایندگان در خصوص واگذاری شرکت ایران ایرتور در صحن علنی حضور یافت و نمایندگان پس از استماع سخنان وزیر درخصوص علت عدم ابطال واگذاری شرکت ایران ایرتور علیرغم احراز تخلفات قانونی از سوی سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری این شرکت، با ۱۳۹ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در جلسه از پاسخ وی قانع شدند.

احمد علیرضا بیگی در جریان سوال خود از وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص ابهامات در واگذاری ایران ایرتور اظهار کرد: از ابتدای مجلس دهم برخی موارد خصوصی‌سازی که به طریق ناصواب صورت گرفته بود را پیگیری کرده و موجب ابطال آن شدیم، در همین راستا واگذاری ایران‌ایرتور هم دارای خطاهای فاحشی بوده و چپاول از بیت المال است.

وی گفت: براساس گزارش‌ها در خصوص تخلفات مربوط به واگذاری ایران ایرتور در سال ۱۳۹۸ هیات واگذاری ابطال واگذاری را به هیات داوری ارجاع کرد اما در مردادماه سال ۱۳۹۹ براساس لابی‌های صورت گرفته مقرر کرد که ارائه این دادخواست منتفی شود آیا طبق قانون چنین اختیاری داشته است؟

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی  اضافه کرد: در نامه سوم شهریورماه سال ۱۳۹۹ معاونت حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد گفته شده به دلیل عدم وجود ایراد قابل اتکا، هیات داوری از نظر خود عدول کرده و مزایده یک مرحله و دو مرحله ای قابل اجراست. این در حالی است که قانون ارجح در واگذاری‌ها، قانون مناقصات مجلس است. همچنین براساس نامه معاونت حقوقی شما اعلام شده که مزایده برگزاری شده با شرایط عمومی مزایده مغایرت داشته است. آیا همین ایراد قابل اتکاء محسوب نمی‌شود؟

وی گفت: رییس سازمان خصوصی‌سازی هم به استناد امر مکتوب قضایی در تاریخ ۱۸ خردادماه سال ۱۳۹۹ از سوی بازپرسی شعبه ۹ دادسرای کارکنان دولت به رییس سابق سازمان خصوصی سازی گفته بود به خاطر ایراد در واگذاری ایران ایرتور از هرگونه اقدام خودداری شود در حالی که معاون اول رییس جمهور به وزرای اقتصاد و دفاع اعلام کرده بود باید به تمام تعهدات خود به بخش خصوصی عمل کنید. توضیح دهید که ایفای تعهدات از سوی شما شامل چه مواردی بوده و آیا ناقض نظر مقام قضایی بوده است؟

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان این که واگذاری مالکیت ایران ایرتور  به صاایران بدون تشریفات قانونی بوده، گفت: قرارداد واگذاری لغو و شرکت ایران ایرتور در اختیار صاایران باقی بماند. علاوه بر این سهام ۲۱ شرکت به وزارت دفاع واگذار شده، اما برخی شرکت‌ها مثل ایران ایرتور واگذار نشده است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس با اشاره به دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیارد ریالی از سوی ایران ایرتور برای خرید بوئینگ اظهار کرد: این تسهیلات باید بازپرداخت می‌شد ولی تا مرداد ماه سال گذشته پرداخت نشده و به عنوان مطالبات مشکوک الوصول محسوب شده است، همچنین با توجه به نوسانات قیمت دلار چنانچه بدهی پرداخت شود سهم دولت ۶۳ میلیارد خواهد بود و سازمان خصوصی سازی ۵۰۰ میلیارد تومان به دست می‌آورد.

 مجلس از واگذاری‌های درست دفاع می‌کند

محمدباقر قالیباف پس از اقناع نمایندگان از توضیحات وزیر اقتصاد درخصوص سوال نماینده تبریز پیرامون واگذاری شرکت ایران ایرتور گفت: مجلس مصمم است که اصل ۴۴ قانون اساسی تحقق یابد و حتماً پشتیبان بخش خصوصی هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: رأی امروز نشان داد که مجلس از واگذاری‌های درست به بخش خصوصی دفاع خواهد کرد، البته اگر تخلفی صورت بگیرد، مجلس حتماً با آن برخورد می‌کند.

به گزارش ایرنا،هواپیمایی ایران ایرتور یک شرکت هواپیمایی خصوصی ایرانی است که در سال ۱۳۵۱ توسط ایران ایر راه‌اندازی شد. خطوط هوایی آن میان تهران و دیگر شهرهای ایران و کشور ترکیه برقرار است. این شرکت هم‌اکنون در ناوگان هوایی خود به ۲۴ مقصد پرواز دارد.