معاون مهندسی و تحقیقات شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در حاشیه رونمایی از این دستاورد علمی و فناوری گفت: این روتور ۸۲.۵ مگاواتی توسط متخصصان شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در شهرستان فردیس ساخته شده است.
اصغر حکیمی افزود: این روتور توربین بخار که به عنوان نخستین نمونه ایرانی ساخته شده برای نیروگاه بعثت تهران بارگیری و نصب می شود.
وی توضیح داد: برای واردات هریک از این روتورها باید ۹۰۰ میلیارد ریال (حدود سه میلیون یورو) ارز مصرف شود که با ساخت آن در داخل کشور ، تمام هزینههای صرف شده به ۳۵۰ میلیارد ریال کاهش یافته است.
معاون مهندسی و تحقیقات تعمیرات نیروگاهی این به مشخصات فنی این روتور اشاره کرد و ادامه داد: این روتور دارای ۲ هزارو۵۳۹ پره، میزان فشار نامی بخار ورودی ۸۶.۱۸ بار ، دمای نامی بخار ورودی آن ۵۱۰ درجه سانتیگراد و سه هزاردور نامی در دقیقه است.
وی مدت زمان عملیاتی ساخت این روتور توربین را حدود یک سال عنوان کرد و افزود: در ساخت این روتور توربین ۷۵ هزار نفر ساعت کار در بخشهای مهندسی متالورژی، مکانیک و ساخت، تدارکات، ماشینکاری، پرهسازی، تستهای غیرمخرب و کنترل ابعادی برنامهریزی انجام شده است.
حکیمی اظهار داشت: تیم مهندسی شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران با وجود دسترسی نداشتن به مدارک ساخت، نقشههای مربوطه و امکان ارتباط با شرکت آمریکایی سازنده اصلی این گونه روتورها ، توانسته است با اندازهبرداری از روتور موجود در نیروگاه و از روش مهندسی معکوس اقدام به ساخت داخل روتور توربین یاد شده کند.
با ساخت این روتور توربین بخار،ایران در ردیف پنج کشور برتر سازنده این روتورها در جهان قرار گرفته است.