بجنورد- ایرنا- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: یک دستگاه اکسیژن‌ساز به علت شرایط بحرانی بیمارستان‌های استان در موج چهارم کرونا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت شده است که بزودی در بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد نصب می‌شود.

دکتر قاسم بیانی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون بیمارستان امام حسن(ع)  که ویژه بیماران کووید۱۹ است، ۲ دستگاه اکسیژن ساز دارد و یک دستگاه دیگر آن نیز در حال تعمیر است.

وی  با بیان اینکه دستگاه اکسیژن‌ ساز یکی از تکنولوژی‌های نوین و کاربردی است که وظیفه غلیظ کردن اکسیژن را بر عهده دارد، گفت: هوایی که ما تنفس می‌کنیم دارای بیش از ۷۸ درصد نیتروژن و ۲۱ درصد اکسیژن است که این دستگاه امکان غلیظ تر کردن اکسیژن را فراهم می سازد.

وی خاطرنشان کرد: مکانیزم کار این دستگاه به این صورت است که هوای موجود در محیط اطراف خود را کمپرس می‌کند و آن را به اکسیژن خالص ۹۵ درصد تبدیل می کند.

بیانی اضافه کرد: این دستگاه یک جایگزین بسیار عالی برای کپسول اکسیژن است و تنها محدودیت آن، نیاز به برق است.

بر اساس تازه ترین ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان که ۳۰ فروردین ماه منتشر شد، شهرستان های مانه و سملقان و فاروج که تا پیش از این در زمره شهرستان های نارنجی قرار داشتند با افزایش آمار بیماران کرونایی در وضعیت قرمز قرار گرفتند تا تعداد شهرستان های قرمز استان از پنج شهرستان ۲۳ فروردین ماه به هفت شهرستان  برسد.

همچنین شهرستان مرزی راز و جرگلان که تا پیش از این، تنها شهرستان زرد خراسان شمالی محسوب می شد، نیز در ارزیابی جدید در وضعیت نارنجی قرار گرفت تا بیش از ۹۰ درصدمساحت استان در  وضعیت قرمز قرار بگیرد.

همچنین براساس آخرین آمار هم اکنون در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی و دانشکده اسفراین حدود ۴۰۰ بیمار بستری و تحت درمان قرار دارند و حدود یک سوم از این بیماران در ۲۴ ساعت گذشته کارشان به بیمارستان کشیده شد.