تهران - ایرنا - روانشناس و مولف کتاب «مبانی روان‌شناختی ازدواج در بستر فرهنگ و ارزش‌های اسلامی» معتقد است مدارس باید بتواند برخی بدآموزی‌های خانواده را هم اصلاح کنند، و اگر سنگر مدرسه را رها کنیم، در ترویج فرهنگ‌هانی اصیل کشور مشکل پیدا می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ایثار و شهادت ایرنا، دکتر غلامعلی افروز درباره چگونگی ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت در نسل آینده اظهار کرد: حفظ ارزشمندی ایثارگران و جانبازان یک رسالت خطیر بر عهده کارگزاران نظام، حاکمیت و همه اندیشمندان و اقشار جامعه به خصوص فرهنگیان و دانشگاهیان و معلمان است. اگر بخواهیم به معنای دقیق کلمه این ارزش‌ها را به عنوان یک افتخار ملی نهادینه کنیم، بهترین روش این است که از ظرفیت ۷۰۰ هزار معلم در سراسر کشور- به تعبیری ۷۰۰ هزار کلاس درس در ۱۰۵‌هزار مدرسه- به عنوان سنگرهای معنوی و اخلاقی و فرهنگی کشور غافل نشویم.

رئیس سابق دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران با اشاره به رویکرد سایر کشورهای دنیا در این خصوص توضیح داد: در همه جای دنیا، کارگزاران حکومتی به ارزش‌های مهم برای حاکمیت و انتقال این ارزش‌ها وفادارند و در وهله نخست، انتقال این ارزش‌ها از طریق نظام تعلیم و تربیت به کودکان و خانواده‌ها صورت می‌گیرد. در ایران هم باید از «نظام تعلیم و تربیت» به عنوان پل‌های اصلی برای انتقال «ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی دفاع مقدس» و ترویج فرهنگ «ایثار و شهادت» که مبتنی بر فرهنگ عاشوراست یاد کرد.

آموزش مدارس به آسانی می‌تواند به بطن خانواده‌ها رسوخ کند

وی درباره سهم رسانه‌ها در این زمینه گفت: درست است که فضای مجازی، رادیو و تلویزیون هر یک نقشی در انتقال این ارزش‌های ایفا می‌کنند اما نمی‌توان از اثرگذاری آن در خانواده مطمئن بود. برخی تلویزیون نگاه نمی‌کنند یا اصلا به شبکه‌های اجتماعی اعتماد ندارند. اما آموزش مدارس به آسانی می‌تواند به بطن خانواده‌ها رسوخ کنند.

افروز با اشاره به سوابق علمی خود از جمله «کسب عنوان نخستین استاد ممتاز دانشگاه تهران» و «تالیف ۶۵ عنوان کتاب» ودیگر مدارج علمی و تخصصی، افزود: معتقدم بالای ۹۵ درصد برنامه‌های ماهواره‌ای غربی و شرقی ضد ارزش‌ فرهنگی کشور هستند. این روند حتی در اخبار و تبلیغات این شبکه‌ها نیز وجود دارد. اما بسیاری از مردم در خانه‌های خود تحت تاثیر برنامه‌های ماهواره‌ای هستند و نمی‌توان مطمئن بود که مردم تحت تاثیر برنامه‌های تلویزیون داخلی باشند. 

شبکه‌های مجازی مملو از تناقض است

نخستین استاد ممتاز دانشگاه تهران افزود: از سوی دیگر، شبکه‌های مجازی مملو از تناقض است. رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند که باید فضای مجازی را مدیریت و کنترل کرد. معتقدم هرچند کشورهای دیگر از نظر رسانه‌ای از ما قوی‌تر هستند اما نباید مایوس شویم؛ چراکه خداوند باماست.

افروز با بیان این ‌که مجموعه رسانه‌های داخلی ما به دشواری می‌توانند برای دفاع از ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی کار موثری انجام دهند ادامه داد: این در حالی است که «نظام تعلیم و تربیت» به ویژه از پیش‌دبستانی تا پایان دبیرستان باید مخاطبان اصلی برنامه‌های آموزشی ما باشند. این ۷۰۰‌ هزار کلاس - به انضمام آمادگی و مهدکودک‌ها که یک میلیون ظرفیت است - می‌تواند در اختیار یک میلیون انسان(معلم) هوشمند، توانمند، اخلاق‌مدار، خوش‌اخلاق و استوار قرار گیرد تا با باورهای عمیق خود در این سنگرها ارزش‌های فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه باید هزینه کرد و معلمان و فرهنگیان باید از شغل خود راضی باشند. اگر چنین شود، مطمئنم که یک معلم اگر فقط دو دقیقه در باره ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کلاس‌ها صحبت کند، می‌تواند در دانش‌آموزان تاثیرگذار باشند. بچه‌ها مثل یک زنجیر این باورها را به هم منتقل می‌کنند.

مدارس باید بتوانند برخی بدآموزی‌های خانواده را هم اصلاح کند

افروز تاکید کرد: مدارس باید بتوانند برخی بدآموزی‌های خانواده را هم اصلاح کند. ممکن است کودک مورد بدآموزی‌هایی در خانواده باشد؛ باید از سنگر مدرسه برای هدایت کودکان و نوجوانان بهره گرفت. اگر سنگر مدرسه را رها کنیم، در ترویج فرهنگ‌های اصیل کشورمان مشکل پیدا می‌کنیم.

این استاد دانشگاه روانشناسی یادآور شد: سازمان‌ها و نهادهای متولی ترویج فرهنگ باید بودجه‌های خود را برای همراهی با معلمان و تربیت آن‌ها کنند. هر مدرسه‌ای غیر از معاون پرورشی، باید مشاوران فرهنگی داشته باشند.اگر معلم‌ها را رشد دهیم، آن‌ها می‌توانند این ارزش‌های را زنده نگه دارند.