تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برخلاف تحریم‌های ظالمانه و همچنین شیوع ویروس کرونا، صادرات محصولات خشکبار کشورمان در ۱۲ ماهه سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ از نظر ارزشی ۴۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان توسعه تجارت ایران، «محمود بازاری» اظهار داشت: پارسال ۷۷۶ هزار تن خشکبار ایران به ارزش ۲ میلیارد و ۳۶ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد که نسبت به سال ۹۸ از نظر ارزشی ۴۲ درصد و از نظر وزن ۵۴ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: از این میزان، صادرات پسته به تنهایی در سال ۱۳۹۹ معادل ۲۰۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۷۲ میلیون دلار بوده و ۶۷ درصد از کل صادرات این گروه را در برداشته است که در مقایسه با مدت مشابه قبل از آن، نشان‌ از رشد ارزشی ۴۳ درصدی و رشد وزنی ۸۸ درصدی دارد.

این مقام مسوول گفت: چین، امارات متحده عربی، هند، ترکیه، عراق، پاکستان، آلمان، روسیه، قزاقستان، ویتنام و افغانستان در زمره مهم‌ترین بازارهای هدف صادراتی محصولات خشکبار قرار دارند.

وی تاکید کرد: صادرات خرما در سال گذشته معادل ۳۳۹ هزار تن به ارزش ۲۹۷ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ از نظر ارزشی ۴۳ درصد و به لحاظ وزنی ۴۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بازاری ادامه‌داد: صادرات کشمش نیز در سال ۹۹ معادل ۱۷۶ هزار تن به ارزش ۲۳۴ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ نشان‌دهنده رشد ۴۵ درصدی در ارزش و رشد ۴۸ درصدی در وزن است.

وی تاکید کرد: در صورت رفع چالش‌ها و موانع سر راه صادرات و همچنین تسهیل حمل دریایی و زمینی محموله‌ها، جهش قابل ملاحظه‌ای در صادرات این محصولات خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، در ۱۲ ماهه سال گذشته در مجموع ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیارد دلار از مبادی کشور صادر و وارد شده است.

سهم صادرات ۱۱۲ میلیون تن به ارزش صادرات ۳۴ میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار و سهم واردات ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.