مشهد- ایرنا- مسوول سامانه تلفنی ۱۹۱ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تماس‌های مردمی مرتبط با سامانه ۱۹۱ مشاوره کرونا در آغاز هر موج شیوع ویروس افزایش چشمگیری یافته و سپس رو به کاهش می‌گذارد.

دکتر زهرا اباصلتی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شمار تماسهای تلفنی ساکنان خراسان رضوی با سامانه ۱۹۱ دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای کسب مشاوره و راهنمایی درباره ویروس همه‌گیر کرونا در آغاز موج چهارم چند برابر شد و به هزار و ۲۰۰ تماس در روز افزایش یافت.
وی بیان کرد: هم اکنون تعداد تماسها به سامانه ۱۹۱ در خراسان رضوی به ۸۰۰ مورد در روز کاهش یافته و گویا با عادی انگاریها، حساسیت مردم کمتر می شود، در حالی که همچنان شاهد روند افزایشی مبتلایان هستیم.
وی اظهار داشت:  ارائه مشاوره به مردم در خصوص بیماری کووید ۱۹ در قالب سامانه تلفنی ۱۹۱ از ابتدای شیوع این ویروس راه‌اندازی شده و با اوج گرفتن بیماری در چهار موج بیماری، به بیشترین حد خود می رسد و پس از آن فروکش می کند.

دکتر اباصلتی گفت: با پایان یافتن موج سوم کرونا،  شمار تماسها به سامانه ۱۹۱ به ۱۰۰ مورد در روز کاهش یافت.
وی با اشاره به نقش سامانه ۱۹۱ در  پیشگیری از سرگردانی مردم ادامه داد: شهروندان خراسان رضوی در تماس با این سامانه اطلاعات و مشاوره تخصصی لازم را از کارشناسان آموزش‌دیده در مورد علائم، درمان و نحوه پیشگیری از کرونا دریافت می‌کنند و از این طریق برای معاینه و بررسی طبی به مراکز خدمات جامع سلامت واقع در نزدیکترین محل سکونتشان هدایت می‌شوند.  
۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد و تربت‌حیدریه و نیز دانشکده های علوم پزشکی تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  با فوت ۳۸۸ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۷ هزار و ۹۱۳ نفر رسید.

در این مدت ۲۴ هزار و ۸۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۵۸۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۳۱۱ هزار و ۸۱۳ نفر رسید.