کرج - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به شعار روز زمین پاک با عنوان «احیای زمین، افزایش بهره وری برای توسعه پایدار»، گفت: دخالت ها و بهره برداری های نادرست انسان ها از کره زمین و خاکی، حیات بشر را تهدید می کند.

فردین حکیمی روز پنجشنبه همزمان با روز جهانی زمین پاک در روز دوم اردیبهشت ماه، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دوم اردیبهشت ماه، روز جهانی زمین پاک فرصتی مغتنم برای ترویج فرهنگ و افزایش آگاهی های زیست محیطی مردم به منظور حفاظت و پاسداشت زیست بوم است.
وی اظهار داشت: آلودگی ها و افزایش روند تخریبی محیط زیست و کنترل و پیشگیری از آثار و پیامدهای‌ منفی آن به عنوان یکی از مهم‌ترین محورها مطرح شده و در حال حاضر تمام توجهات جوامع مختلف به این مسأله‌ اختصاص یافته است.
وی گفت: توسعه بی‌رویه جمعیت و شهرنشینی، توسعه صنعت و آلودگی های ناشی از آن، افزایش مصرف گرایی و از طرفی دیگر  محدودیت‌های استفاده از منابع زیستی، موجب بروز انواع معضلات زیست محیطی و اثرات منفی بر کیفیت زندگی انسان ها شده است. 
حکیمی افزود: امروزه انسان ها با چالش‌های گوناگونی در عرصه‌های‌ مختلف‌ به‌ ویژه در حوزه محیط زیست مواجه شده اند و این چالش ها جهان را تحت تاثیر قرار داده است.
وی بیان داشت: در حال حاضر بدلایل متعدد منجمله تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ ها، تخریب جنگل‌ها و آلودگی خاک ناشی از عدم مدیریت پسماندهای فاضلاب ها شاهد محدودیت‌ها و کاهش تخریب منابع زیستی هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز خاطرنشان کرد: بنابراین یافتن راهکارهایی برای کاهش آثار زیانبار این تخریب ها، بخش‌ مهمی از مذاکرات را بین دول مختلف تشکیل می دهد و نتیجه این گفت‌وگوها بود که سازمان ملل را بر آن داشت تا ۲۲ آوریل را به عنوان روز جهانی زمین پاک نامگذاری نماید.

وی گفت: زمین همواره در اثر فعالیت ها، دخالت‌های انسانی و بهره برداری های نادرست در معرض خطرهای گوناگونی قرار دارد که‌ هر یک از آن ها، حیات بشر را تهدید می‌کند. 

وی افزود: لذا به منظور پیشگیری از تهدیدات زیست محیطی می بایست با تصویب قوانین‌ و مقررات‌ و اجرای دقیق آنها نسبت به پیشگیری از آلوده‌کردن‌ محیط‌ زیست، ساماندهی و توسعه صنعت بازیافت، بهره گیری از انرژی پاک، استفاده از الگوی مناسب مصرف و  جلوگیری از اجرای برنامه‌های توسعه نامتوازن، اقدام کرد.
حکیمی تصریح کرد: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز حفاظت محیط زیست، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ شده و  فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ که منجر به آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ شده، لذا  تمامی افراد در برابر محیط زیست مسوول هستند و  قطعا بدون مشارکت مردم ، حفاظت از محیط زیست امکان پذیر نیست.
وی گفت: بنابراین هر فردی در هر جایی که زندگی می کند، باید نسبت به حفاظت از زمین، احساس مسوولیت کند و اصحاب رسانه ها نیز، نقش موثری در آگاه سازی و افزایش مسوولیت پذیری مردم در خصوص حفظ زمین و محیط زیست خواهد داشت .
حکیمی تاکید کرد: از این رو حفاظت از محیط زیست باید به صورت یک گفتمان غالب درآید و آگاهی‌ های زیست محیطی آحاد جامعه باید به یک فرهنگ عمومی‌ تبدیل شود.