به گزارش ایرنا محمد ناصر بهاری روز شنبه به رسانهها اعلام کرد: مطبوعات و رسانهها به عنوان رکن چهارم دموکراسی نقش برجسته ای در تبیین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی دارند، پرچمدار مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان نظام هستند و در پی اطلاع رسانی منطبق بر سیاست های کلی نظام و اجرای رسالت رسانه ای تلاش کردهاند.
وی گفت: کوچک شدن سفره اقتصادی، شیوع ویروس کرونا، نبود کاغذ و گرانی آن و افزایش چند برابری هزینه های چاپ و نشر از جمله مسایلی بوده که رسانهها را با مشکلاتی مواجه کرده است اما فعالان رسانه ای عرصه را حفظ کردند و حتی در شرایط سخت کرونا در کنار مدافعان سلامت به امر اطلاع رسانی مشغول هستند.
وی ادامه داد: در ماه های پایانی سال ۹۹ آئین نامه نحوه فعالیت دستگاههای اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) تصویب و ابلاغ شد که مهمترین مفاد این آئین نامه، حذف الزام دولتیها به انتشار آگهی در روزنامه برای مزایده و مناقصهها بود.
بهاری ادامه داد: رسانه های کشور خواستار اصلاح این آیین نامه و بازگشت درج آگهی های دولتی به مطبوعات شدند که در نهایت دولت نیز موافقت و اصلاحیه ای تهیه و به مجلس تقدیم کرد که به نظر می رسید موضوع پایان یافته و نظر همکاران رسانه ای تامین شده است.
وی افزود: اما در ۲۴ فروردین امسال مجلس در نامه ای به رییس جمهوری و با استناد به برخی مواد قانونی، اصلاحیه دولت را غیرقانونی دانست و با اعلام رای قطعی، دولت را ملزم به عدم انتشار آگهی های دولتی در روزنامه های کثیرالانتشار نمود.
وی بیان کرد: قانونگذار در این مساله بدون توجه به حیات نشریات در این شرایط سخت اقتصادی، افزایش هزینه های چاپ، گرانی روز افزون کاغذ و تامین حقوق و بیمه کارکنان، مشکلی بر مشکلات عدیده نشریات مکتوب افزوده است.
بهاری گفت: محروم شدن نشریات از درج آگهی های دولتی به معنای قطع شدن یکی از شاهرگ های حیاتی مطبوعات مکتوب است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به اینکه برخی از آنان پیش از این در حوزه رسانه نیز فعالیت داشته اند بخوبی بر تبعات منفی این ممنوعیت و رای قطعی مجلس واقف هستند.
وی اظهار کرد: بی توجهی به راههای تقویت نشریات و تعطیلی مطبوعات به منزله بیکار شدن بخش قابل توجهی از نیروی کار آموزش دیده و فعال کشور است و این تعطیلی، بیکاری قشر عظیمی از بدنه جامعه را به دنبال دارد که انتقاد و بدبینی به نظام را در پی خواهد داشت.
وی افزود: باتوجه به اینکه برنامه ششم توسعه در پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام می رسد باید در برنامه هفتم توجه جدی به منابع درآمدی رسانه ها صورت گیرد.