مشهد- ایرنا- مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: میانگین برخورداری از راه آسفالته روستایی در کشور حدود ۵۳ درصد و در این استان ۵۵.۲۶ درصد است.

محمد نصری عصر شنبه در نشست شورای فنی استانداری خراسان رضوی افزود: طول راه های استان ۲۰ هزار و ۵۸۴ کیلومتر معادل هفت درصد از راههای ارتباطی کشور است و هم اینک ۱۸۸ پروژه استانی مربوط به نگهداری راه ها با اعتبار مصوب هزار و ۵۸۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال در این استان در حال اجراست که از این مبلغ تاکنون هزار و ۶۳ میلیارد و ۶۵۸ میلیون ریال تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: طول شبکه راه های روستایی خراسان رضوی ۱۴ هزار و ۱۵۲ کیلومتر است که از این میزان هفت هزار و ۸۲۰ کیلومتر آسفالته و ۶ هزار و ۳۳۲ کیلومتر آسفالت نشده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: برخورداری خراسان رضوی از راه های روستایی بالای ۲۰ خانوار ۷۶.۶۱ درصد، از نظر جمعیت روستاهای بالای ۲۰ خانوار ۹۴.۶۱ درصد و از نظر تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار ۸۱.۶ درصد است.

وی افزود: پارسال عملیات بهسازی ۱۱ نقطه پرحادثه در راه ها با هزینه ۵۲ میلیارد ریال، ۷۵۰ کیلومتر خط کشی مفید با هزینه ۳۰ میلیارد ریال، روکش آسفالت به میزان ۲۲۰ کیلومتر از راه های روستایی و فرعی با هزینه ۶۶۰ میلیارد ریال در خراسان رضوی انجام شد.

نصری ادامه داد: اعتبارات ساخت راه های روستایی خراسان رضوی در سال گذشته ۸۸۰ میلیارد ریال بود که از این مبلغ ۲۹۶ میلیارد ریال مربوط به خرید قیر است که تاکنون ۶۲۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی گفت: پارسال ۹۵ کیلومتر راه روستایی با میزان برخورداری ۱۵ روستا با هزار و ۷۰۳ خانوار در استان ساخته و آسفالت شد که از این میزان ۲۸ کیلومتر راه روستایی با مشارکت خیران ساخته شد که تامین قیر و نظارت بر اجرای پروژه های مشارکتی توسط این اداره کل انجام شد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی مجموع ماشین آلات راهداری خراسان رضوی را ۷۵۹ دستگاه ذکر کرد و افزود: از این تعداد ۱۶۹ دستگاه سبک با عمر ۱۶ سال، ۲۸۲ دستگاه نیمه سنگین با عمر ۳۰ سال و ۳۰۸ دستگاه سنگین با عمر ۳۱ سال است.

وی جمع کل اعتبارات استانی سال گذشته این اداره کل را هزار و ۵۸۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال و میزان تخصیص آن را هزار و ۶۳ میلیارد و ۶۵۸ میلیون ریال دانست.

نصری به تشریح مشکلات در حوزه نگهداری راهها و ساخت و توسعه راه های روستایی پرداخت و ادامه داد: با توجه به عدم ثبات قیمتها در بازار، پیمانکاران در مناقصه‌ها شرکت نمی کنند به طوری که برای هر پروژه دستکم سه بار مناقصه برگزار می شود که به طور معمول بیش از یک شرکت کننده ندارد.

وی گفت: پرداخت اسناد و اوراق مشارکت با سررسیدهای طولانی باعث عدم استقبال پیمانکاران از مناقصه ها شده است، از سوی دیگر پیمانکاران مطالبات بسیاری دارند که این مهم توان اجرایی آنها را کاهش داده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی افزود: محدودیت اعتبارات، عدم تخصیص کامل اعتبارات باعث طولانی شدن زمان اجرای پروژه ها شده است، از سوی دیگر افزایش قیمت قیر و اختصاص آن به صورت اوراق مشارکت سه ساله در اجرای پروژه ها تاثیرگذار بوده به طوری که نمی توان به صورت مستقیم از بورس خریداری کرد.

وی طولانی شدن مبادله موافقت نامه ها و عدم ابلاغ و تخصیص به موقع اعتبارات، کمبود اعتبارات نگهداری راه ها، کمبود قیر امانی به منظور تهیه آسفالت سرد جهت لکه گیری و نگهداری اضطراری را از دیگر مشکلات در حوزه نگهداری راه ها و ساخت و توسعه راه های روستایی برشمرد.

نصری ادامه داد: اصلاح ۱۰ نقطه حادثه خیز در راه های روستایی و فرعی، روکش آسفالت ۲۶۰ کیلومتر راه روستایی و فرعی، خط کشی هزار کیلومتر راه های روستایی و فرعی، برخوردار کردن روستاهای بالای ۵۰ خانوار از راه آسفالته مناسب با اولویت روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار از مهمترین برنامه های امسال این اداره کل است.