اصفهان- ایرنا- معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان گفت: ۵۱۰ کیلومتر از محورهای ارتباطی این استان در سال گذشته بهسازی و روکش آسفالت شد.

فرزاد دادخواه روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این سال ۲۳۰ کیلومتر از محورها و راه های اصلی این استان روکش آسفالت گرم و ۲۸۰ کیلومتر راه فرعی و روستایی استان آسفالت حفاظتی (سیلکوت) شد.

وی ادامه داد: محدودیت اعتبارات و مشکل تامین قیر، امکان اصلاح و روکش آسفالت تمام راه‌های استان را نمی‌دهد و از همین رو محورهای پرتردد که مشکل بیشتری دارند با برنامه ریزی در اولویت قرار گرفته است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اصفهان اظهار داشت: این عملیات برای نگهداری، ارتقای ایمنی تردد و بهسازی رویه راه‌های استان اجرا شده است.

وی اضافه کرد: عملیات لکه گیری در همه راه های استان به صورت امانی توسط گروهای راهداری همچنان و بطور مستمر در حال اجراست.

دادخواه گفت: با توجه به محدودیت اعتبارات، استفاده از روش‌های نوین در آسفالت‌ راه‌ها و روش‌های کم هزینه و زودبازده در دستور کار قرار گرفته و نتایج خیلی خوبی هم بدست آمد و خرابی بسیاری از راه ها  با استفاده از این روش‌ها ترمیم شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه،  بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان مناقصه لکه گیری آسفالت گرم در مجموع راه های استان و بویژه راه‌های شریانی،  پرتردد و با ترافیک سنگین در حال انجام است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان بیان کرد: امکان اجرای عملیات آسفالت گرم در مقطعی از فصل زمستان و هوای سرد در بیشتر نقاط استان وجود نداشت و با توجه به مساعد شدن هوا پروژه های آسفالت استان در حال تجهیز کارگاه و شروع هستند.

وی اظهار داشت: تجدید مناقصه محور ارتباطی آزاد راه فرودگاه به سمت محور اصفهان - نایین در حال اجراست و مناقصه محور خلیج فارس هم انجام و پیمانکار آن مشخص شده و در مرحله انعقاد قرار داد است.  

دادخواه افزود: زیر گذر محور خلیج فارس، قبل از تقاطع بهارستان و قطعه‌ای از باند برگشت این محور به سمت اصفهان دارای خرابی است نیاز به لکه گیری و روکش آسفالت دارد و برنامه ریزی شد که آسفالت این محور در سریعترین زمان ممکن انجام شود تا علاوه بر ارتقای ایمنی محور، رضایتمندی  رانندگان و مسافران افزایش یابد.

وی ادامه داد: بدلیل محدودیت ترافیکی هر ساله از ۲۰ اسفند تا ۲۰ فروردین، اصلاح مقطعی از این محور انجام شد اما تکمیل و نهایی شدن آن در ماه جاری  انجام می شود.

سیلکوت به نوعی آسفالت حفاظتی با ضخامت کم اطلاق می‌شود که به منظور بهبود راه آسفالته و غیر قابل نفوذ کردن آن در مقابل نزولات جوی نظیر برف و باران و غیره بکار برده می‌شود.

سیلکوت شامل پخش یک لایه قیر مخلوط با امولسیون قیر همراه با مصالح و با بدون پخش مصالح است.

استان اصفهان با وسعت ۱۰۷ هزار کیلومتر مربع  انواع شبکه‌های بزرگراهی، آزادراهی، اتوبانی و روستایی کشور را در خود جای داده است.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در استان اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، به‌عنوان چهارراه ترانزیتی، رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.