تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: سایه «کنکور» بر پیکره نظام تعلیم و تربیت سنگینی می کند، باید پیامدهای ناخواسته این آزمون را مدیریت کنیم.

به گزارش روز یکشنبه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش ‌ و پرورش، محسن حاجی میرزایی در جلسه ۱۴۷ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: این که چرا باید به بحث «سوابق تحصیلی» اهمیت بدهیم به این دلیل است که این موضوع تحت الشعاع «کنکور» و «مسایل اجتماعی» قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امروز که این مساله در محدوده فهم و علم ما قرار گرفته است، حتی اگر یک ساعت وقت داشته باشیم باید به این کار اهتمام کنیم.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: نظام تعلیم و تربیت، اهدافی دارد و ۱۲سال یک میلیون معلم و ۱۵ونیم میلیون دانش آموز را دور هم جمع می کند، در این دوره شخصیت سازی انسان ها باید اتفاق بیفتد و اگر ما نظام ارزیابی را برداریم دیگر انگیزه‌ای برای تحقق این اهداف دوره ۱۲ساله باقی نمی‌ماند.

حاجی میرزایی افزود: هدف «کنکور» این نبوده است که نظام تعلیم و تربیت را ویران کند، بلکه هدف این بوده است که در رشته‌های پر متقاضی و محدودیت دانشگاه‌ها، داوطلب برتر انتخاب شود، اما نتیجه آن این شده که نظام تعلیم و تربیت را منهدم کرده است.

وی همچنین گفت: باید سیاست گذاری سنجیده ای تدوین شود تا مساله‌ حل شود. هنوز در تعریف مساله به اتفاق نظر نرسیده ایم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نظام تعلیم و تربیت اهدافی دارد که باید محقق شود و کنکور به گونه ای در آن اهداف، مداخله کرده است که نظام تعلیم و تربیت را نابود کرده است و هدف ما این است که این دوره اهمیت پیدا کند.

حاجی میرزایی تصریح کرد: برای اهمیت پیدا کردن این دوره، باید این موضوع اهمیت پیدا کند. قرار نیست در این طرح جدید نیز همین آزمون‌ها گرفته شود، بلکه باید به اهداف پرداخت و آنها را محقق کرد.

وی تاکید کرد: اگر اهداف نظام تعلیم و تربیت، محقق نشود سرمایه ما در نظام تعلیم و تربیت هدر می‌رود. کسی که این ۱۲سال را سپری می‌کند باید به اهدافی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده، رسیده باشد و باید به آن وزن داده شود.

حاجی میرزایی توضیح داد: باید پیامدهای ناخواسته کنکور را مدیریت کنیم؛ لذا طرح پیشنهادی نمی‌تواند مشکلات موجود را حل کند؛ اما می تواند به عنوان گامی برای نزدیک شدن به هدف به کار برده شود.