به گزارش روز دوشنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، گفتاردرمانی از رشته های توانبخشی است که از سال ۱۳۵۲ در ایران بنیانگذاری شد و گروه دانش آموزان جسمی حرکتی، کم توان ذهنی، چند معلولیتی و اتیسم بیشترین خدمات گفتاردرمانی را دریافت می کنند.
آموزش و پرورش استثنایی ۷۱۹ نیروی توانبخشی دارد که از این تعداد، ۳۸۶ نیرو، گفتار درمانگر هستند و به ۵۷ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه، خدمات ارائه می دهند. این در حالی است که براساس استاندارد های جهانی، برای هر ۲۵ دانش آموز به یک گفتاردرمانگر، نیاز است که آموزش و پرورش استثنایی به دلیل کمبود نیروی انسانی برای هر ۱۴۹ دانش آموز یک گفتاردرمانگر دارد و به حدود ۲ هزار نیروی گفتاردرمانگر دیگر نیاز است.
یکی از دلایل کمبود نیروهای توانبخشی، قرار نداشتن آنها جزو طبقه بندی مشاغل است که امکان استخدام آنها را بر اساس ماده ۲۸، با مشکل مواجه کرده است. اقداماتی در این زمینه برای رفع مشکل انجام شده است.
سال گذشته ۴ میلیارد برای ارائه خدمات و سه میلیارد برای خرید تجهیزات توانبخشی به ویژه در رشتههای گفتاردرمانی و کاردرمانی اختصاص یافت. همچنین سال گذشته، پیش بینی آموزش و پرورش استثنایی، ۶۰ درصد ارائه خدمات توانبخشی بود که به ۸۱ درصد رسید و تعداد ۲۷ هزار دانش آموز خدمات توانبخشی را دریافت کردند. برای امسال ۹۰ درصد ارائه خدمات توانبخشی پیش بینی شده است.
با توجه به شیوع بیماری کرونا و استمرار روند آموزش از طریق شبکه شاد؛ تاکنون پنج هزار فایل آموزشی، برای دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد بارگذاری شده است. همچنین تعداد هزار و ۱۷۸ محتوا در حوزه گفتاردرمانی تهیه شده که تاکنون ۲۰۰ محتوا بارگذاری شده است.
به گزارش ایرنا، گفتار درمانی یکی از شاخههای توانبخشی است که به آسیب شناسی اختلالات مربوط به گفتار و زبان میپردازد. در واقع گفتار و زبان بخش بسیار مهمی از ارتباط برقرار کردن با دیگران است.