به گزارش روز سه شنبه ایرنا از آساهی شیمبون، چند ماه قبل هنگامی که دولت وقت ترامپ صادرات محصولات فناوری به هواوی، غول مخابرات چین را محدود کرد، شرکت های ژاپنی دچار خسارت شدند به طوری که شرکت سونی مجبور شد کلیه صادرات نیمه هادی های حسگر تصویری به هواوی را که در تلفن های هوشمند و دوربین های دیجیتال آن استفاده می شود، به حالت تعلیق درآورد.
به گفته تحلیلگران، سونی سالانه نزدیک به ۲۰۰ میلیارد ین (۱.۸ میلیارد دلار) محصول به هواوی می فروشد. به طور کلی، شرکت های ژاپنی حدود یک تریلیون ین محصول به هواوی می فروشند که معادل ارزش صادرات ژاپن به چین در حدود یک ماه است.
سونی متخصصان حوزه تجارت خارجی و آشنا با قانون تجارت بین الملل را جمع کرد تا با وزارت بازرگانی ایالات متحده وارد مذاکره شود. در ماه نوامبر، دولت ایالات متحده به سونی اجازه داد برخی معاملات با هواوی را از سر بگیرد اما مقامات این شرکت گفتند که این مدت طولانی نخواهد بود.
یک مدیر سونی گفت: احساس ناامیدی وجود دارد زیرا ما در ژاپن نمی توانیم در مورد یک مساله مهم بین ایالات متحده و چین کاری انجام دهیم.
برای ژاپن، چین بزرگترین شریک تجاری از سال ۲۰۰۷ بوده است. ایالات متحده ممکن است متحد سیاسی ژاپن باشد اما از نظر تجارت در رتبه دوم قرار دارد.
نوبوهیکو ساساکی رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن (JETRO) می گوید: اقتصاد ژاپن نمی تواند روابط خود را با اقتصاد چین قطع کند. وی اضافه کرد که وضعیت پیش روی شرکت های ژاپنی نسبت به اصطکاک تجاری گذشته با ایالات متحده دشوارتر شده است زیرا اگر آنها از خط قرمز (محدودیت های صادراتی اعمال شده توسط ایالات متحده و چین) عبور کنند، ممکن است پایان کار آنها باشد.
با توجه به موقعیت مهمی که چین در بخش تجاری ژاپن به خود اختصاص داده است، تلاش برای همکاری با واشنگتن به اقتصاد این کشور ضربه می زند. وقتی دولت وقت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از متحدان آمریکا خواست که از محصولات تولید شده توسط هواوی استفاده نکنند، مقامات دولتی ژاپن متوجه شدند روابط دو کشور بین دو مقوله امنیت ملی و اقتصاد متاثر است.